A legtöbbünk, mint európai parlamenti képviselők alkalomszerűen vagy rendszeresen meghívást kapunk diplomatáktól vagy más egyénektől, vagy csoportoktól, akik érdeklődnek az EP iránt, hogy gondolatokat és információkat cseréljünk intézményünk tevékenysége, munkája és tervei tárgykörében. Ez európai parlamenti képviselői munkánk része. A diplomatákkal történő kommunikáció fogadásokon vagy brüsszeli, strasbourgi, tagállami vagy harmadik országbeli éttermekben vagy kávézókban normális része a munkánknak, és ez nem tesz bennünket kémekké vagy másfajta bűnözőkké. (Annál is inkább, hiszen az Európai Unió és intézményei alapelvüknek tekintik a transzparencia, ellenőrizhetőség, átláthatóság szellemét és gyakorlatát. Az Európai Unió vonatkozásában ezért aligha beszélhetünk »titkokról«). Az ezzel ellentétes szemlélet - bizonyos mértékig - a kommunista rezsimeket jellemezte, de nem jellemezheti a nyílt társadalmakat és nyitott intézményeket. Az a tény, hogy az állítólagos bűncselekmény, az »Európai Unió intézményei elleni kémkedés« szorosan kötődik Kovács Béla európai parlamenti képviselői funkcióihoz és jogszerű tevékenységéhez, felkelti a fumus persecutionis gyanúját.
Ad 2. A Kovács Béla állítólagos »kémtevékenységével« kapcsolatos botrány egyik napról a másikra, bombaként robbant 2014. május 15-én, az európai parlamenti választási kampány utolsó napjaiban. A média és a sajtó »breaking news«-ként prezentálta a hírt, és ettől kezdve ez lett a legmeghatározóbb téma a kampányban. Orbán Viktor miniszterelnök és a Fidesz párt-, illetve a kormány más vezetői interjúkat adtak a kérdéssel kapcsolatban, (amelyekben tényként kezelték és hirdették, hogy Kovács Béla erkölcsileg és jogilag is igen súlyos megítélésű bűncselekményt követett el.) Orbán úr egy széles körben bemutatott interjúban egyebek között ezt mondta: » A Jobbik párt hazaárulókat kíván küldeni az Európai Parlamentbe«. Számos más Fidesz vezető és kormányzati vezető tett drámai kijelentéseket, és adott hasonló interjúkat. A politikai elemzőknek kétségük nem volt afelől a választások után, hogy az eredményt befolyásolta a »Kovács-botrány«. (Meg kell jegyeznem, hogy még mindig nem világos, hogyan szerezte meg a kormányközeli Magyar Nemzet újság, illetve Hír TV csatorna az információt egy olyan »kém-üggyel« kapcsolatban, amely ügy állítólagosan szigorúan titkos. Semmiféle hivatalos vizsgálat nem indult annak kiderítésére, hogy ki szivárogtatta ki az ügyészség részéről a kormányközeli média számára az adatokat. Bárki is volt az illető személy vagy csoport, nagy szívességet tett a Fidesznek és a magyar kormánynak.) A teljes sajtó és média azonnal felkapta a híreket a Magyar Nemzettől és a Hír TV-től. (Ismételten megjegyzést kell tennem: a Jogi Bizottságnak lehetnek súlyos problémái Kovács úr nemzeti pártjával, a Jobbikkal, politikailag. Ezzel együtt a Kovács EP képviselő mentelmi ügyében folytatott eljárás egy jogi természetű eljárás, és politikai megfontolásoknak nem szabad helyet kapniuk a szigorúan jogi jellegű vizsgálatban. Ez nem csupán a jogállamiság elvéből, az Európai Unió egyik tartópilléréből következik. Ezen túlmenően, amennyiben ebben az ügyben pártpolitikai megfontolások játszanának szerepet a Jogi Bizottság döntésében, ez precedensként szolgálna a jövőre és bármelyikünk mint európai parlamenti képviselő könnyen hasonló helyzetben találhatja magát.) Amint az e leírásból világos, Kovács Béla EP képviselő állítólagos »bűnügyének« kirobbanása rendkívül hasznos volt a Fidesz és a kormány számára. (Ez a hasznosság mind a mai napig fennáll, hiszen a média és a politikai ellenfelek folyamatosan »felemlegetik« Kovács Béla állítólagos bűncselekményét, amikor az számukra politikai hasznot hoz.) Mindebből következik, hogy a fumus persecutionis igen komoly gyanúja áll fenn a kialakult joggyakorlat (esetjog) és irányelvek tükrében.
Ad 3. Amint arra rámutattam az előző levelemben, amelyet a Jogi Bizottság tagjainak írtam, az Európai Unió elleni kémkedés Magyarországon 2014-ben lett bűncselekmény. A legalapvetőbb emberi jogi és büntetőeljárás-jogi alapelvek megsértésével Kovács Béla EP képviselőt mint választott politikust titkosan megfigyelték négy éven át, az »Európai Unió elleni kémkedés« gyanújával, azaz egy olyan cselekmény miatt, amely az adott időszakban nem volt büntetni rendelve, hanem csak 2014-től. Eléggé magától értetődő, hogy az Európai Unióval szembeni kémkedés kriminalizálása a Fidesz többségű magyar parlament által annak érdekében lett kezdeményezve, hogy visszamenőlegesen »legitimálják« a teljes mértékben jogszerűtlen titkos megfigyelését egy választott képviselőnek, aki az ellenzéki párthoz tartozott. Magától értetődően ugyanakkor egy alapvető garancia, pontosan az ehhez hasonló esetek és ügyek miatt, hogy a büntetőjognak (azaz egy cselekedet vagy mulasztás kriminalizációjának) nem lehet visszaható hatálya. Ebből következik, hogy azokat a titkos megfigyelésen alapuló »tényeket«, amelyeket a főügyész az Európai Parlamentnek írott levelében bemutatott, és amelyek a 2010 és 2014 közötti időszakra (azaz az Európai Unió elleni kémkedés kriminalizációja előtti időszakra) vonatkoznak, teljes mértékben irrelevánsnak kell tekinteni, és ezek nem lehetnek a Jogi Bizottság általi vizsgálat tárgyai. Bármilyen másfajta nézet vagy hozzáállás azt jelentené, hogy az Európai Parlament Jogi Bizottsága maga legitimizálná azt az alapelvet, amely tilalmazza a büntetőjog terén a visszamenőleges jogalkotást. Magától értetődően ennek hosszútávú és megrázó hatása lenne mindazokra, akik komolyan hiszik, hogy az Európai Unió és intézményei a jog uralma (jogállamiság), valamint az emberi jogok és a demokrácia alapköveire épülnek. Ebből következik, hogy egyetlen cselekmény vizsgálható a Jogi Bizottság által, az a találkozó, amelyik Kovács Béla EP képviselő és egy orosz diplomata között 2014-ben zajlott. Azonban, hogy ha megnézzük a leírását ennek a találkozónak és beszélgetésnek, ebből meglehetősen világos, hogy a kommunikáció tartalma nem tekinthető »kémkedésnek« semmilyen körülmények között. Ebből következik, hogy abszolút nincsen alátámasztva az az állítás, hogy Kovács Béla európai parlamenti képviselő bármiféle bűncselekményt elkövetett volna. A továbbiakban az is következik, hogy bármiféle büntetőeljárás ellene visszaélésszerű lenne, önkényes, és kizárólag politikai célokat szolgálna. Pontosan ez az a helyzet, amelyet tekintetbe vettek, amikor a választott politikusok mentelmi joga mint jogintézmény kialakult. Összefoglalva a harmadik pontba tartozó kérdéseket/teszteket, a kialakult esetjog és irányelvek alapján ez egy világos esete a fumus persecutionisnak.
Ad 4. Az embernek nem is kell jogi vagy emberi jogi szakértőnek lenni ahhoz, hogy komolyan megdöbbenjen azon a tényen, hogy egy választott politikust a 21. században az Európai Unió egyik tagállamában négy éven át titkosan megfigyelnek. Még megdöbbentőbb, ha hozzátesszük, hogy az illető választott politikus semmi olyat nem tett, ami a hatályos jog megsértésének minősült volna. A »bizonyíték«, amelyet a magyar Legfőbb Ügyész az Európai Parlament elé tárt, olyan természetű, amely a sztálinizmus legsötétebb időszakaira emlékeztet, és amelynek semmi köze nincs azon európai normákhoz és alapelvekhez, amelyek az emberi jogok, a demokrácia és a jogállamiság alapjai. Ebből következik, hogy a kialakult esetjog és irányelvek alapján (az európai parlamenti képviselők mentelmi jogával kapcsolatosan) az Európai Parlament tagjának a mentelmi joga soha nem függeszthető fel olyan bizonyíték alapján, amely ilyen módon került beszerzésre. Az ezzel ellentétes nézet azt jelentené, hogy az Európai Unió államai illetve kormányai bármikor úgy dönthetnek, hogy titkos megfigyelést folytatnak a politikai ellenségeikkel szemben. Ki kell térnünk a tényeknek és bizonyítékoknak a kérelmező tagállami hatóság általi visszatartásának kérdésére is, hiszen a fumus persecutionis teszt alapján az ilyen magatartás is valószínűsíti az ártó politikai szándékot. Dr. Polt Péter legfőbb ügyész 2010-ben a parlamenti képviselők mentelmi jogáról írta PhD disszertációját, tehát e szakterület kiváló ismerőjének minősül. Ennek ellenére kétszer is megkísérelte úgy kérni az Európai Parlamenttől Kovács Béla képviselői mentelmi jogának felfüggesztését, hogy semmiféle tényt vagy bizonyítékot nem közölt, amely az általa is jól ismert jogszabályok alapján szükséges lett volna kérelmének alátámasztására. Ezen túlmenően a tagállami megkereső hatóság félrevezető módon azt közölte az Európai Parlamenttel, hogy az »Európai Unió és intézményei elleni kémkedést« egy 2012. évi jogszabállyal rendelte büntetni a magyar jog. Dr. Polt Péter levelében »elfelejtette« megemlíteni, hogy a kriminalizáció (bűncselekménnyé nyilvánítás) 2014. január 1. napján lépett hatályba. Ez a mulasztás nem egyszerűen »nem elegáns«, hanem súlyosan erősíti a fumus persecutionis gyanúját, tekintettel arra, hogy ez a dátum az ügyben igen releváns. A 4. pont végkövetkeztése: A kialakult esetjog és irányelvek alapján az a »bizonyíték«, amelyet Kovács Béla EP képviselővel szemben a magyar hatóságok benyújtottak, hozzátesz a fumus persecutionis megalapozottságához ebben az ügyben, vagyis még világosabbá teszi, hogy fumus persecutionis esete áll fenn. Tovább erősíti a fumus persecutionis bizonyosságát, hogy a tagállami kérelmező két ízben is megkísérelte visszatartani az ügyben releváns tényeket és bizonyítékokat az Európai Parlament elől.
Ad 5. Kovács Béla EP képviselőt a magyar titkosszolgálatok szigorú és szoros megfigyelés alatt tartották legalább négy évig. (Abszolút lehetséges, hogy még most is ilyen szigorú és szoros megfigyelés alatt áll, és sajnálatos módon az is abszolút lehetséges, hogy voltaképpen minden választott politikus Magyarországon, ideértve az EP képviselőket és országgyűlési képviselőket, szintén hasonló titkos megfigyelés alatt áll.) Tegyük fel, hogy Kovács Béla EP képviselő ténylegesen olyan tevékenységet folytatott, amely jogsértő és veszélyes volt. A magyar hatóságok a 2010 és napjaink közötti időszakban bármikor tetten érhették volna Kovács Béla képviselőt (»in flagranti delicto«). Amennyiben a magyar hatóságok célja ténylegesen az lett volna, hogy egy jogsértést helyrehozzanak, más szóval, hogy megállítsanak egy illegális (jogszerűtlen) tevékenységet, akkor a lehető legkorábban ezen ötéves időszakon belül így is kellett volna tenniük. Ennek számos előnye lett volna egy sikeres büntetőeljárás szempontjából, már amennyiben tényleg ez lett volna a valódi cél. Ezen előnyök között említhető az a tény, hogy a tettenéréssel azok a veszélyek, amelyeket egy tevékenység jelent, azonnal megállíthatók. Egy másik előny, hogy egy gyanús személy tettenérése mindig nagyon meggyőző bizonyítéka a büntetőjogi felelősségnek, és ennélfogva a bíróság előtt igen sikeres lehet. Végül, de nem utolsósorban, amennyiben egy európai parlamenti képviselőt »in flagranti delicto« érnek, azaz tetten érnek, nincs szükség parlamenti mentelmi jogi eljárásra, mivel a releváns jogszabályok alapján az európai parlamenti képviselőt nem védi a mentelmi jog abban az esetben, ha »in flagranti delicto« érik, azaz tetten érik. Teljesen világos, hogy a magyar hatóságok (pontosabban vélhetően a magyar kormány) szándékosan döntöttek úgy, hogy nem »érik tetten« Kovács Béla EP képviselőt. Azon egyszerű oknál fogva nem érték őt »in flagranti delicto«, mert nem volt semmiféle delictum (bűncselekmény).
Mélyen meg vagyok győződve arról, hogy ez egy teljesen világos esete a fumus persecutionisnak, és ezért Kovács Béla EP képviselő mentelmi jogát nem szabad felfüggeszteni. Arról is meg vagyok győződve, hogy politikai értelemben ez egy rendkívül kényes ügy, és a Jogi Bizottság tagjai minden bizonnyal hatalmas presszió alatt állnak. Kérem Önöket, hogy ragaszkodjanak a joghoz, és ne foglalkozzanak semmiféle politikai megfontolással. Egy napon majd nagyon büszkék lesznek arra a döntésükre, hogy az igazságot és a jogállamiságot szolgálták.
Tisztelettel:
Dr. Morvai Krisztina EP képviselő
Budapest, 2015. április 14.”