„Ha végignézzük, a Vidnyánszky által meghirdetett következő évad premierjeit, nem igazán látszik, hogy túlsúlyban lennének a Vörösmarty téren állók által igényelt hazafias érzelmű darabok.
Az én eltávolításom és Vidnyánszky ide helyezése nem a színházról és a művészi munkáról, hanem a politikáról szól. A hatalom által is bevallottan politikai okokból távolítottak el a Nemzeti Színház éléről, a rendszerváltás után huszonhárom évvel.
De lejárt a szerződése, mondják szintén a téren állók.
Egy nagyon sikeres intézményt vezettem, ami az elvégzendő munkájának csak a felénél tartott, és ami ellen semmi más kifogás nem hangzott el, mint az, hogy nem elég nemzeti.
Beszéljünk a Mephistóról, ami a búcsúrendezésének tekinthető a Nemzetiben. Az egyik jelenetben, amikor a színház igazgatója nem kívánatossá válik, a Nemzeti igazgatói pályázatának eredményhirdetéskor elhangzottakhoz kísértetiesen hasonló érvelésű levél szövegét olvassa fel a Kroget játszó Gáspár Sándor.
A Mephistoban kizárólag a Klaus Mann által megírtak hangzanak el, nem gondolja, hogy bármilyen személyes ügyet beleírok a darabba. Ha úgy érzi, hogy hasonló mondatok köszönnek vissza most, mint amelyek előfordulhattak a harmincas évek Németországában, akkor az azt bizonyítja, hogy a történelem időnként tragikusan ismétli önmagát. A mű főszereplője, Hendrik Höfgen sorsa önmagáért beszél. Feltárja azokat a hazugságokat, stikliket, amelyekről az ember azt gondolja, még megengedhetők annak érdekében, hogy sikereket érjen el. Ráadásul ezek a hazugságok összeadódnak. Fontos, hogy ráismerjünk arra, mi lehet ennek az egésznek a vége.
Az előadás a hatalommal való együttműködés határairól szól. Mit gondol, hajlandók ezen elgondolkodni a mai magyar értelmiség, a művész elit képviselői?
Már azt is nagy problémának tartom, hogy olyan világban élünk, amikor azon kell gondolkodnunk, mennyire kell a hatalommal barátkoznunk, vagy kiegyeznünk. Miközben én alapvetően konformistának tartom magam, és mivel egy ekkora intézményt vezettem, még inkább a kiegyezésre törekedtem, az elmúlt öt évem mégis azt bizonyította, hogy a hatalommal semmilyen módon nem lehet együttműködni, mert kiszámíthatatlan, bármikor elejt, vagy elárul. Ebben a helyzetben nem tehet az ember mást, mint igyekszik megőrizni a saját hitelességét. A magyar értelmiség ezt vagy nem ismerte fel, netán nem így gondolja, vagy gyáva ahhoz, hogy hallassa a hangját. Amikor a Magyar Művészeti Akadémia elnöke azt nyilatkozza, hogy a nemzet fennmaradása szempontjából léteznek hasznosabb művek, még akkor is, ha azok középszerűek, akkor a művészeknek, értelmiségieknek hangosan, üvöltve ki kellett volna ezt kérni maguknak. De ez nem történt meg. (...)