Az ipar és a szolgáltatás összefonódása
A legfontosabb üzenet, hogy a modern ipar és szolgáltatás elválaszthatatlan, ezért mesterségesen nem szembeállíthatók. Az ipar 4.0 lényege az ipar új alapokra helyezése. Az ipar 4.0-val az ipar szolgáltatássá, a szolgáltatás pedig iparrá változott, ráadásul a legmagasabb hozzáadott értékű, ipari szolgáltatásokról van itt szó, így a két szektor a közös fejlődés előfeltételévé vált. Kordalska és Olczyk lengyel kutatók éppen azt vetették fel, hogy a mi régiónkban a szolgáltatások és az ipar összekapcsolódása lehet a globális értékláncokba való bekapcsolódás fő hajtóereje. Hét ország, köztük hazánk 2000 és 2014 közötti adatait elemezve azt az eredményt kapták, hogy a balti gazdaságok és Csehország a gyártás és a pénzügyi szolgáltatások összekapcsolódásával erősíti nemzetközi pozícióit, míg a szlovák, a lengyel és a magyar gazdaság esetében inkább a szállítási szolgáltatások és a gyártás közötti erős összekapcsolódás segíti elő a nemzetközi értékláncokban való megkapaszkodást. Következik ebből, hogy nekünk is segítenünk kell, hogy a gyártási szektorunk kiegészüljön fejlett pénzügyi és üzleti szolgáltatásokkal is, mert együtt lehetnek igazán sikeresek. Ez feltételezi az emberi tőke fejlesztését is, azonban itt is tévút az ipar erősítésével mesterségesen szembeállítani az oktatás és az emberi tőke fejlesztését, mert a kettő csak együtt lehetséges.
Chang és társa, Jostein Hauge egy 2019-es monográfiában öt pontban összegezte, amit az ipar-szolgáltatás kérdéskörben ma elmondhatunk. Elsőként aláhúzták, hogy egy-két egyedi kivételtől eltekintve
egyetlen ország sem tudott eddig szegényből gazdaggá válni iparosodás nélkül.
A mérethozadékot, a termelékenység gyors javításának képességét az ipartól várhatjuk. Még a mezőgazdaságot is nagyrészt épp az ipar innovációi teszik fejletté, ma pedig az a cél, hogy az agrárium is iparosodjon, azaz technológia- és adatalapúvá váljon. Másodikként: egy ország szolgáltatószektorának virágzása az ipartól függ. A harmadik, hogy a gyártási szektor hanyatlása a világban egy illúzió, hiszen a korábban a cégen belüli szolgáltatások kiszerveződtek, önálló életre keltek. A gyártás részarányának csökkenése a gazdaságban épp az ipar sikerét jelzi: a termelékenység csökkenő relatív árakhoz vezet a gyártott termékek esetében. Ezért épp az újraiparosítás erősítheti fel a szolgáltatásokat. Negyedrészt, a szolgáltatások többsége továbbra is nehezen kereskedhető, és a tanulmány óta ez fokozottan érvényes lehet, hiszen kérdés, hogy korunk globális kereskedelmi háborújában milyen új akadályokat húznak fel az egyes országok. Ha a szolgáltatások kereskedhetősége javulna, akkor is fontosak maradnak a termékek és a gyártás. Végül az ötödik, hogy az automatizálás nem tűnik veszélyesnek a gyártási szektorra, a fejlődő országokban éppen ezért nincs tömeges munkahelyi veszteség.