Az egyik megoldási lehetőség e gyártókapacitások áttelepítése az Egyesült Államokból az amerikai üzemek exportjának célországaiba – egyes esetekben ez már zajlik is.
Hosszú távon a termelési láncolatok ilyen jellegű átrendezése jelentős károkat okozhat az amerikai gazdaság feldolgozószektorában, annál is inkább, mivel az amerikai autóipar jóval dinamikusabb, mint az amerikai gyáripar többi szegmense. Az idei év első négy hónapjában az amerikai autógyártás volumene 21,5 százalékkal volt magasabb, mint 2007-ben mért legutóbbi ciklikus csúcspontján, miközben a feldolgozóipar más területeinek termelése 11,7 százalékkal még mindig elmaradt az akkori csúcsszinttől.
Ebben a helyzetben az amerikai autóipar és a beszállító hálózat megterhelése megemelt importvámokkal „klasszikus öngól” lenne – áll a Commerzbank hétfői tanulmányában.
Egy másik nagy nemzetközi pénzügyi szolgáltató csoport, a Bank of America-Merrill Lynch a közép- és kelet-európai EU-gazdaságok jelentős autóiparára gyakorolt potenciális hatást vizsgálta. A cég londoni kutatási részlegének (BofA Merrill Lynch Global Research) elemzői tanulmányukban kimutatják, hogy a magyar, a lengyel, a cseh és a román autóipar exportjának aránya a négy ország teljes exportján belül 10-20 százalék közötti. A hazai összterméken (GDP) belül Csehországban és Magyarországon a legnagyobb az autóexport súlya: 12, illetve 18 százalék.
A Bank of America-Merrill Lynch londoni elemzői ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a közép- és kelet-európai EU-gazdaságok teljes kivitelének 75-80 százaléka az Európai Unió piacaira irányul, és csak 2-3 százalék megy az Egyesült Államokba. A térség teljes autóexportjából pedig alig 0,5-1 százaléknyit vesz fel az amerikai piac. A ház szerint a kereskedelmi feszültségek rövid távon a befektetési aktivitás gyengüléséhez vezethetnek az EU-gazdaságokban, mivel a jelentős bizonytalanság kikezdi az üzleti bizalmat.
A cég szerint azonban a közép- és kelet-európai EU-térségben erőteljes védelmet jelentenek e hatásokkal szemben az uniós folyósításokból finanszírozott jelentős beruházási programok, amelyek már az idei első negyedévben növekedési meglepetéseket okoztak a magyar és a lengyel gazdaságban.