1992 óta a középiskola utolsó évfolyamán közgazdaságtant választó diákok aránya 70 százalékkal, negyvenezerről tízezerre csökkent. Ehelyett a hallgatók „üzleti tudományokat” tanulnak, mivel ezektől jobb munkapiaci lehetőségeket várnak, és mivel e tudományokat tanulni és tanítani is könnyebb.
Irvine felveti, hogy túl kevés hallgató érti, miről is szól a közgazdaságtan és miért lehet releváns számukra. Ez fokozottan igaz a lányokra, hiszen 25 évvel ezelőtt a középiskolai közgazdaságtant hallgatók felét ők adták, manapság viszont egy lány jut két fiúra.
Idézi az ausztrál jegybank tájékoztatási vezetőjét, aki további problémákra is felhívja a figyelmet: a gazdagabb szülők gyermekei a magániskolákban továbbra is nagy számban tanulják meg a közgazdaságtan nyelvét. Épp azoknak a szegényebb családoknak a gyermekei részesülnek a legkevesebb közgazdasági oktatásban, amelyek a legtöbbet nyerhetnének a jó gazdaságpolitikáknak köszönhetően.
Az iskolák számtalan diákot képeznek, akik képesek eligazodni egy vállalkozás vagyonmérlegében, de egyre kevesebben képesek elemezni korunk nagy gazdasági folyamatait
és következtetéseket megfogalmazni arról, hogyan szüntessük meg a szegénységet. A nemzeti sorskérdések közgazdasági megvitatásának képessége mellett az ausztrál jegybank az állami intézmények megfelelő utánpótlásával kapcsolatban is aggódik – írja a gazdasági szakújságíró.
***
Ne maradjon le a gazdasági vitákról, véleményekről és elemzéseinkről! Kedvelje a Makronóm Facebook-oldalát ide kattintva!