Miben tér ez el a föderációtól?
Ebben az összefüggésben az új uniós föderáció új, szilárd struktúrával történő létrehozása nem opció.
Ahelyett, hogy energiát pazarolnánk a lehetséges uniós föderációról szóló céltalan vitákra, minden erőnket fejlesztési programok létrehozására és a kapacitások javítására kell fordítani az EU valamennyi szakpolitikájában, kezdve a kereskedelemtől az éghajlatvédelemig, az energiától a környezetvédelemig, az oktatástól a kutatásig és innovációig stb. az európai belső és külső erejének megerősítése érdekében. Az EU nem eléggé integrált és homogén ahhoz, hogy klasszikus föderációként működjön. Az EU-nak meg kell őriznie a jelenlegi politikai rendszer hibrid jellegét, különösen, amikor a különböző szinteken – a tagállamok között, az egyes európai intézményeken belül, majd azok között – kialakított konszenzus modelljét kell előnyben részesítenie.
Mire kell összpontosítania a jövőbeli reformnak?
Az EU-nak a „nemzetek Európája” modell kialakítására kell összpontosítania, amelyben minden ország megőrzi saját identitását és autonómiáját, de együtt dolgozik a kontinens általános ereje szempontjából létfontosságú kérdésekben.
A tagállamok „differenciált integrációjának” modellje a kulcsmegoldás a jelenlegi kihívásokra. Az EU-nak elő kell mozdítania az európai egység érzését, ugyanakkor tiszteletben kell tartania a tagállamok egyedi nemzeti identitását. Ebben az értelemben az EU nem a nemzeti különbségek eltörlését jelentené, hanem annak biztosítását, hogy Európa egésze a nemzetek sokszínűségének kihasználásával erőt sugározzon. Egyes nemzetek nagyobb autonómiát szeretnének, míg mások inkább a mélyebb integráció felé hajlanának. Az EU lehetővé tehetné az országok számára, hogy nagyobb ellenőrzést gyakoroljanak saját belpolitikájuk felett, miközben szükség esetén megerősítené a páneurópai mechanizmusokat. Az EU-nak ünnepelnie kellene nemzeteinek kulturális sokszínűségét, miközben a demokrácia, az emberi jogok és a társadalmi befogadás európai értékeit is előmozdítja. Ez magában foglalhatná az erős nemzetek ösztönzését arra, hogy fektessenek be nemzeti kultúrájuk, nyelvük és hagyományaik megőrzésébe, miközben elősegítenék a nagyobb együttműködést olyan szociális kérdésekben, mint az oktatás, a szegénység csökkentése stb.
Mire gondol még ezen kívül?
Az egyes európai nemzetek ereje szolgál majd Európa globális vezető szerepének alapjául, miközben az EU inkább az együttműködés platformjaként, mintsem egyetlen monolitikus egységként működik.
Továbbá az EU-nak tiszteletben kell tartania a nemzeti identitást, lehetővé téve a tagállamok számára, hogy megtartsák az ellenőrzést a nemzeti szuverenitásuk szempontjából központi jelentőségű ügyekben, miközben az uniós erőfeszítéseket olyan területekre összpontosítja, ahol a határokon átnyúló fellépés hatékonyabb. A nemzeti és az uniós identitás egyensúlyának megteremtése folyamatos párbeszédet igényel az uniós intézmények és a tagállamok között, rendszeres megbeszélések keretében arról, hogyan lehet a legjobban összeegyeztetni az EU jogi keretét a nemzeti érzékenységekkel, biztosítva, hogy a döntések jogilag megalapozottak és politikailag megvalósíthatóak legyenek. Összefoglalva, az egyensúly fenntartásának kulcsa a párbeszédben, a sokféleség tiszteletben tartásában és az olyan alapvető európai értékek iránti közös elkötelezettségben rejlik, mint a demokrácia, az emberi jogok és a jogállamiság.
Ön szerint hogyan érintené a régiót az EU nyugat-balkáni bővítése? Mik az előnyei és hátrányai? Mik lehetnek a felmerülő jogi kihívások?
A régió minden tekintetben kötődik az EU-hoz, az EU létszükséglet a régió számára.
A valóságban azonban annak vagyunk tanúi, hogy az EU nagyon óvatos, mivel a nyugat-balkáni országok csatlakozási folyamata számos új ürügyet talált arra, hogy a régiót arra kényszerítse, hogy nagyon hosszú ideig az EU „előszobájában” várakozzon. A bővítés helyett az EU inkább regionális együttműködésről beszél. Ez az eszköz a tágabb régió előnyösebb helyzetben lévő országai – az EU-tagállamok – nyomásának eszközévé vált azokra a nyugat-balkáni országokra, amelyek nem tartoznak ide. Az EU még nem áll készen a bővítésre, de geostratégiai okokból továbbra is befolyást akar gyakorolni a Nyugat-Balkánra. Az új EU-bővítési stratégia „fokozott geopolitikai versenyt” jelez, amely elsősorban Kína és Oroszország térségbeli befolyásával szemben fontos, de Törökország és az Öböl-menti országok befolyásával szemben is. A Nyugat-Balkán továbbra is kulcsfontosságú lesz a migrációkezelésben. A geopolitikai kérdésekben a térségben az úgynevezett „stabilokrácia” játszik szerepet, szemben a meritokráciával, ami előnyös lenne a jogállamiság szempontjából.
Tisztességes feltételeket támaszt az EU?
Az EU torz feltételrendszeri politikája hozzájárult a demokratikus stagnáláshoz vagy visszafejlődéshez a régió országaiban.
A balkáni politikai elitek saját érdekükre használják fel ezt a stagnálást, ellentétben az állampolgárok érdekeivel. Formális reformoknak vagyunk szemtanúi, az úgynevezett „üres héjak” reformjainak, amelyeknek hiányzik a tartalma és a végrehajtás. A nyugat-balkáni régiónak azonnal friss és lelkes uniós energiára van szüksége, amely fellendíti a nyugat-balkáni országok strukturális és jogi reformjait. A Nyugat-Balkán országainak szigorú uniós tervre van szükségük a további határozott fellépéshez és lépésekhez, nem pedig üres beszédre. Az EU-nak politikai mozgósításra és „Marshall-terv” létrehozására van szüksége Európa minden részének egyesítésére, az EU stabilizálására, adminisztratív folyamatainak egyszerűsítésére, a szervezeteken vagy kormányzati rendszereken belüli túlzott szabályozások felszámolására, a döntéshozatali folyamatok hatékonyabbá és átláthatóbbá tételére, a haladás lassító vagy intézményeinek hatékony működését gátló akadályok felszámolására. Az európai vezetőknek le kell ülniük, és világos és sürgős tervet kell alkotniuk az EU szerkezetátalakítására és határainak kiterjesztésére azokra az országokra, amelyek természetesen Európához tartoznak.
***