„Nem ítélkezem, inkább imádkozom” – Petrás Mária a Mazsihisz-ügyről
2015. augusztus 31. 11:35
„Egyik utolsó rezdülése vagyok a csángó világnak” – mondja a Mandinernek Petrás Mária. A népdalénekes-keramikus szeptember elsején koncertezett volna a Dohány utcai zsinagógában a Muzsikás együttessel a Zsidó Kulturális Fesztivál keretében, ám a szervezők alaptalan rágalmazások miatt nemkívánatosnak nyilvánították. A Muzsikás az énekesnővel való szolidaritásból lemondta a koncertet. Petrás Mária ennek ellenére is énekelne még a zsinagógában, ha a hívek úgy akarnák. „Nekem muszáj szabadelvűnek maradnom, éppen azért, hogy a csángó világot mindenhol, bárki előtt képviselhessem.” A Prima Primissima díjas, a Carnegie Hallt is megjárt művész a Mandinernek mesélt moldvai gyerekkoráról, karrierjéről és a csángóság megpróbáltatásairól.
2015. augusztus 31. 11:35
p
0
0
95
Mentés
Haragos?
Nem vagyok haragos, inkább szomorú. Nagyon rosszul esett. Először annyira, hogy meg sem akartam szólalni. Nem is tudtam. Ha megszólalok, nyilván nekem szegezik a kérdést, hogy „Ön antiszemita?”.
Ha azt mondja, hogy nem, máris magyarázkodásnak hat.
Igen.
Fel sem tesszük ezt a bugyuta kérdést.
Nagyon helyes.
Miért döntött úgy, hogy mégsem bújik el?
Elbújni? Ezt én még el sem tudom képzelni. Hallgatni? Az meg olyan, mintha tagadnivalóm lenne. Nincs.
Mondjuk elég fura antiszemita az, aki elmenne énekelni a Dohány utcai zsinagógába.
Én a templomi együttlétet a „Három árva ballada” éneklésével akartam megtisztelni, hiszen az árvaságban vagyunk a legközelebb Istenhez és segítségével egymáshoz is. Az én csángó életemben az antiszemita szót nemhogy nem használtuk, még csak nem is hallottam. Azt hiszem, a hiteltelen rágalmazásnak semmi ismerete nincs a csángó életről, de a kivetettségről sem; ezért nem is érthetik meg, hogy én kiszakadva sorsukból róluk és értük akarok hírt adni, énekelni.
„Nekem muszáj szabadelvűnek maradnom”
A Magyar Szigeten és Wass Albert-esten is fellépett. Ez a vád érte az Egyenlítő blogon és a Népszavában. Erre fel minősítette nemkívánatosnak a Mazsihisz. Volt ilyeneken?
Nem emlékszem minden fellépésemre. Énekeltem sok helyen: mindenhol csángó dalokat, balladát, keservest, latin gregoriánt. A latin volt nekünk gyerekkorunkban a nem ránk uszított nyelv. A mi nyelvünket, a magyart nem engedték a templomban; a latin ezért nekünk, csángóknak sokkal többet jelent mint másnak. Ezeket a latin csángó gregoriánokat éneklem a Muzsikással is. Ha Wass Albert-estre hívtak, ott is csak csángó dalokat énekeltem. Mindenhol ezt teszem, hiszen ha tetszik, ha nem, én is az egyik utolsó rezdülése vagyok a csángó világnak. Nekem muszáj szabadelvűnek maradnom, éppen azért, hogy a csángó világot mindenhol, bárki előtt képviselhessem.
A „vádak” közül egy igaznak bizonyult. Döbrentei Kornél felesége.
Valóban Döbrentei Kornél a hitvesem, de nem ezzel kezdődött a rágalmazás, hanem azzal, hogy a Kárpátia énekes, Petrás János testvére vagyok.
Ha már hírbe hozták a zenekarral: egyáltalán hallott már nemzeti rockot?
Laikusként hallgattam én mindent. Rockot is, klasszikust is. Nem tanultam, de szeretem a muzsikát.
Mit gondol erről a visszacsatolósan, melldöngetősen magyar irányzatról?
Úgy gondolom, kell, hogy csiszolódjon ez a vonal is. Nem szeretem a kirekesztést. Semmiben. Csiszolódjunk, javuljunk – ez a lényeg. A nemzeti rocknak is ezt kívánom.
A férjére visszatérve: „szakállasokra” tett kijelentése miatt szakadt szét a magyar írószövetség tizenegy évvel ezelőtt. Ő is megkapta akkor, hogy antiszemita. Akár edzett is lehetne családilag.
Lehet, hogy egy poéta elviseli ezt. Kornélt egyébként akkor még nem ismertem. Nem is voltam itthon. Páduában volt fellépésem, onnan néztük az eseményeket a tévében. A zászlóégetést a Tilos Rádió előtt megdöbbenve láttam. Szakonyi Károly, Gyurkovics Tibor, Kalász Márton nagyon sokat segítettek, ők sokat beszéltek erről akkoriban és kiálltak Kornél mellett. Amikor alternatív Kossuth-díjat adtak neki, akkor – habár az átadón nem tudtam ott lenni – elküldtem neki egy munkámat ajándékba. El sem tudom hinni, hogy akik olvassák az írásait, azok nem értik, hogy ő a gyengék és az elesettek érdekében küzd, a történelmi emlékezet megőrzéséért.
Ön mellett most a baloldali, liberális oldalról is kiálltak néhányan. Babarczy Eszter, Vári György és Schiffer András is. Olvasta ezeket?
Schifferét olvastam. Többször is. Igen jól esett.
Az jól esne, ha a Mazsihisz megkövetné? Netán megtörtént már?
Nem hiszem, hogy erre sor kerülhet, de én nem ítélkezem a történtek felett. Inkább imádkozom, hogy múljék el tőlem ez a szomorúság.
Énekelne még a zsinagógában ezek után?
Énekelnék, ha a hívek erre kérnének.
„Ha tük énelektek, mük es.”
A Muzsikás együttes is megerősítette, hogy az önt ért méltánytalanság miatt marad el a koncert, nem pedig betegség miatt, ahogy a Mazsihisz közzétette. Ehhez mit szól?
Inkább csak a Muzsikásról. Ők nagyon kedvesek. A Muzsikás mindig olyan érzékenyen és alázattal nyúl bármihez, amihez hozzáfog, ahogy kevesen. Ahogy telnek az évek, egyre kevesebb az energiám, nem énekelek már olyan sok zenekarral; de a Muzsikással, ha hívnak, bármikor megyek. Egy sor nagy művésszel is megismerkedtem általuk, például Schiff Andrással is.
Schiff aztán mélyre megy az antiszemitázásban, diktatúrázásban. Az sem zavarja?
Engem ezek a dolgok nem érdekelnek. Schiff András nagyon tehetséges, sugárzik belőle a művészet. Vittem neki egy Babba Máriát, mire ő annyira kinyílt, hogy még a gyermekkoráról is mesélt. Kiderült, hogy számtalan latin nyelvű éneket is ismer. Sipos Mihály kerekre nyílt szemmel figyelte: ezt az oldalát nem ismerte még ő sem. Elképesztően kedves volt. Hogy mit gondol egyébként politikáról, az az ő dolga.
Bár nem volt terve, hogy énekes lesz, hogyhogy már a '90-es évek elején saját lemezzel jelentkezett, pedig még épp csak megérkezett Budapestre és keramikus-hallgató volt. Hogy csinálta?
Domokos Pál Péter 89. születésnapjára meghívtak minket Budapestre 1990-ben. Többünket, csángókat. Azt hitték, hogy közülünk mindenki tud énekelni, táncolni, szemérmesek voltunk. Aztán valaki elkezdte és kiderült, hogy tényleg mindenki tudja a dalokat, táncokat. Én megismerkedtem Kóka Rozáliával, a mesemondóval, aki azonnal felkért, hogy énekeljek vele. Katarzis volt nekünk Magyarországon lenni. Amint hazamentünk, mi is akartunk gyorsan egy fesztivált rendezni Lészpeden, Szent Anna napján. Még a bukaresti tévé is eljött. A Moldvai Magyarság című újságban megjelent a plakát is, azt én készítettem. Ez a lap ma is megvan egyébként, csángóknak készülne csángókról, csak hát ők ugye nem tudnak magyarul olvasni. A fesztiválon úgy volt, hogy az idős asszonyok is énekelnek majd. Mi még az iskolai rendezvényeken csak-csak felléptünk korábban, de ezek az asszonyok soha nem voltak színpadon. Úgy volt tehát, hogy énekelnek majd, de csak nem akarták elkezdeni. „Ha tük énelektek, mük es.” Muszáj volt elkezdenem, a kamerák már álltak. Ott énekeltem először színpadon, kamerák előtt.
Ebből még nem következik a keramikus-tanuló saját lemeze.
Még abban az évben Kallós Zoltán egy idős klézsei asszonnyal, Luca nénivel kijött egy fesztiválra Jászberénybe. Luca néni rosszul lett, kórházba került és mi meglátogattuk. „Képzeljék el, ez a Luca megbolondult. Nem akar meggyógyulni” - mondta Zoli bácsi. A pap otthon, Klézsén megfenyegette, hogy nem temeti el, ha továbbra is megy ilyen rendezvényekre Magyarországra. Zoli bácsi meg mondta neki, hogy „Luca, ne tegyen ilyet velem, Magyarországon nagyon drága egy temetés”. Luca néni azt válaszolta: ha olyan drága, égessék el és hintsék el hamvait Magyarország szántóföldjén. Meg is halt, és magyar püspök temette el. Péterbence Anikó és Papp Imre a Jászberényi Néptáncegyüttestől intézték a temetést. Összebarátkoztunk. Ők készítették az első lemezemet. Anikó gyűjtött is Csángóföldön, úgyhogy csak megkérdezte, ezt tudom-e, azt tudom-e. Tudtam, elénekeltem, kész lett a lemez.
Táncházazott is velük?
Én azt nem bírtam. Kisebbek voltak a gyermekeim, nem volt módom rá, de máig tart a barátság. Most, szeptember 4-én lesz egy kiállításom a Budai Várban, a Magyarság Házában. Ők egy csángó menyegzőt visznek színre, ahol csángó asszonyokkal énekelek.
Ha már zsinagóga-koncert most nem lesz, elmegyünk oda. Egyébként Moldvában, gyerekkorában is volt csángó-zsidó együttélés?
Nem éltek a falvakban, de tőlük vásároltuk a jó minőségű színezékeket, a gyapotot, amiből szőttünk.
Még a hatvanas években is járták a vidéket a zsidó kereskedők?
Igen. A csángók egymással is nagyon tisztelettudóak voltak mindig, de még inkább tisztelettel bántak azokkal, akik kívülről jöttek. A tanult emberre és az idegen emberre mindig felnéztek. Még az is szabály volt, hogyan kell az idegen embert megvendégelni.
„Rendíssed, milyen Magyarország. Kjár igaz, hogy ott mindenki magyarul beszél?”
Ön egyébként hogy nőtt ki a hagyományos csángó közegből?
Nagyon örvendtem, amikor megkaptam a lehetőséget, hogy továbbtanuljak. Hétfaluba mehettem szakiskolába, elektrotechnika osztályba. Tanultam, mint a veszedelem. Tudtam, hogy ha nem tanulok jól, édesapám kivesz. Annyira szükség volt a munkáskézre otthon, hogy úgy volt vele: ha van eszed, jársz, ha nincs, akkor ott a szőlő, a munka. Így aztán nemhogy biztatni nem kellett, mindent megtanultam, minden versenyt megnyertem, hogy maradhassak. Egy év után úgy gondoltam, művészeti iskolába megyek. Egy népfőiskolát találtam Brassóban, három évet töltöttem ott, Klement Bélánál jártam grafikára: mindenféle technikát megtanított. A faluból 1974-ben mentünk el továbbtanulni hatan, mind lányok voltunk.
Moldvából Erdély hatalmas ugrás volt, ugye?
De mekkora! Emlékszem, hogy mentünk Sepsiszentgyörgyre nyáron, a kerti vendéglőben meg csak ültünk és hallgattuk a magyar szót. Olyan jól esett. Amikor ’91-ben pápalátogatás volt Budapesten, a nagyapám már nagyon öreg volt, nem tudott eljönni, de az egyik testvéremnek szólt: „Rendíssed (meséld), milyen Magyarország. Kjár (tényleg) igaz, hogy ott mindenki magyarul beszél?” Ő még a katonaságban tanult meg románul – annak idején iskolába még nem jártak. Aztán a szüleink egy kis tanítást kaptak magyarul, de nem volt még szokás iskolába járni az ő idejükben sem. Én már az iskolában tanultam meg románul. Ma már alig van, aki tud magyarul a húsz év alattiak között.
Szóval végük van a magyar ajkú csángóknak Moldvában?
Így gondoltam sokáig, de amikor a Zurgó zenekarral a baszkoknál jártunk egyszer, az egyik vezetőjük közölte: a nagyapja csak szavakat tudott baszkul, az édesanyja már folyékonyan beszélt, „ma meg egyetemünk van”. 1990 után, amikor már Magyarországon voltam, sok csángó gyerek ment Csíkszeredába, a József Attila Gimnáziumba. Borbát Erzsébet igazgatónő sokakat tanított közülök. Egyszer beszélgettünk, akkor mondta, hogy belefáradtak. Mi értelme az egésznek, ha egyszer nem mennek vissza a gyerekek? Akkor mondtam neki: „Drága igazgató asszony! Gondoljon arra, hogy ha még 1000 gyereket kiiskoláztatnak és megszületik egy kis Petőfi, megéri-e?” Elsírta magát és azt mondta, folytatják.
És? Megszületett a kis csángó Petőfi?
Hát ha nem is Sándor, de megszületett. Iancu Laura is ott végzett náluk.
„Ne fejezzem be soha. Ezt mondta. Akkor kezdtem komolyan venni a csángóságot.”
Nyilván ön sem otthon tanult meg magyarul írni-olvasni.
Nem bizony! Én csak 1990-ben, amikor Budapestre jöttem és beiratkoztam az előkészítőre, akkor ismertem meg a magyar betűket.
33 évesen?
Igen. Otthon magyarul beszéltünk, de csak román iskolákba járhattam. Mégis sikerült a felvételi az Iparművészeti Főiskola grafika szakára. Később a kerámia szakirány mellett döntöttem, de mindenféle kurzusra jártam, még kulturális antropológiára is. Volt ott egy tanár, aki Amerikából tért haza. Az indiánokat tanulmányozta ott. Hatalmas kalapja volt, pipázott, a füst aszalt szilva illata körüllengte, odáig voltunk érte. Indiánokról, kígyókról mesélt, csuda izgalmas volt. Ő adta ki a feladatot, hogy írjunk egy dolgozatot elveszőben lévő népekről. Mondjuk a pápuákról. Nekem kicsi gyermekeim voltak, elfoglalt voltam, elkezdtem a pápuákról olvasni, de aztán rájöttem, hogy hát mi, csángók is ebben a helyzetben vagyunk. Aztán 18 oldalt írtam nagy hirtelen, aztán beadtam, mire a tanár megkérdezte: hol a vége? Még nem sikerült befejeznem – mondtam. „Ne fejezze be soha.” Ezt mondta. Akkor kezdtem komolyan venni a csángóságot. Panaszkodás Istennek volt a dolgozat címe, később egy ciklusomnak is ezt a címet adtam. Ha már a Jóisten adta ezt a lehetőséget, úgy gondolom, azért kaptam, hogy szolgáljam azt a világot, amelytől az életemet kaptam.
Innen, Pomázról lehet hitelesen szolgálni?
Azt a világot én csak távolról tudom szolgálni. Én is távolról ismertem meg igazán. Ha benne vagy, megesz a mindennapi kenyérgond. Dolgoztunk és mentünk a templomba. Ennyi volt az élet. Meg az ünnepek. A felemelkedés az ünnepekhez. Ez talán a csángóság esszenciája. Azt nagyon szépen tudták. Egyébként amikor azt mondom, hogy a vég óráiban járunk, mindig van valaki, aki jobb színben látja a helyzetet. Perka Mihálynál jártam a télen, Szabófalván. Ő hívta fel a figyelmemet, hogy Klézsén még megölték Petrás Incze Jánost annak idején – őt egyébként Döbrentei Gábor, Kornél felmenője biztatta fel, hogy gyűjtsön a csángók között és küldje el tudósításait. Ceausescu idején sem volt jobb. „Most viszont már van két akadémikusunk.” Ezt mondta Perka Mihály.
Ön és Iancu Laura a Magyar Művészeti Akadémia tagjai.
Igen. Kedves, hogy Perka Mihály örömmel hirdeti. Igaz, hogy most már a magyar állampolgárság lehetősége is megvan, bár kicsit későn jött.
„Ha sötét is a jelen, azért történhetnek csodák.”
Az nem inkább veszélyforrás, hogy végleg eltűnik Csángóföld lakossága?
A harmincas években 50 ezer katolikus élt Moldvában. 1989-ben 325 ezer. Ugyanazon a területen. Meghatszorozódott a népesség, főleg a katolikusok szaporodtak meg. Ahol kettő tud békésen megélni, s egyszer csak van ott tíz – ez hozott is magával mindent, ami addig nem volt. Nem csak fiatalok, középkorú férfiak is mentek Galacra dolgozni egy-két-három hónapra. Aki otthon marad, visszafordíthatatlanul elrománosodik. Ezt legfeljebb lelassítani lehet a fakultatív magyar oktatással. Ezt látjuk most. Persze ahogy a baszkok példája is megmutatta: ha sötét is a jelen, azért történhetnek csodák. Ha az ember azt teszi, amit kell, akkor a fáradozás, az áldozat sosem marad gyümölcs nélkül.
Szörényi Levente fedezte fel, egy nemzet ismerte meg, mégis otthon, a Gyimes-völgyben alapított családot. Antal Tibor ragaszkodik az értékeihez és az otthonához. Interjúnk.
Ferenc pápa békepárti, Joe Biden sorosista, Magyarország Brüsszel ellenzéke, Magyar Péternél meg amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten. Összefoglalónk!
Közel 40 év után visszavonul a magyar zenei élet egyik meghatározó alakja, a zenekarral pedig erről és a jelen felállásában utolsó, decemberi koncertről beszélgettünk.
Miért relativizálja a baloldali sajtó az antiszemitizmust? Mi a véleménye Magyar Péter azon kijelentéséről, hogy a Dunába lökné a sajtó munkatársait? Grósz Andort kérdeztük.
Az európai akkumulátorgyártás fellegvárának szánt Northvolt összeomlása kijózanító pofon volt a merész tervek szószólóinak. A történet visszatért önmagába, a világ legnagyobb gyártója, a CATL pedig máris bejelentette, hogy új beruházásba kezd – ezúttal Spanyolországban.
p
0
0
4
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 95 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
írmag
2015. szeptember 01. 06:05
Latorcai Csaba helyettes államtitkár minden indulatot nélkülöző, de valósághű megállapítása: a magyar-zsidó párbeszéd ezernyi színben pompázó mezei csokrába tüskés tövis került. Hozzátenném, nem magyar volt a virágkötő, így csak az ő szégyenük. Ilyen bemutatkozás után az országjárás újabb provokáció.
Van helye a megbánásnak, a bevallásnak, a jóvátételnek, a megbocsátáshoz.
Primitív módon még balhénak is nevezni ezt, olyan megátalkodottság, mint 2006. október 23.-án megsérült emberekkel kapcsolatban tüntetésről beszélni, a nemzeti ünnep helyett.
Ugyanez a kollektív primitívség fojtotta bele, az alamuszi módon szervezett tetszésnyilvánítás hangjával, tapssal, Latorcai Csaba helyettes államtitkárba a mondandóját.
Meghívott előadóként intelligens reagálással hagyta ott a meghívók mikrofonját.
(A mikrofon alatt, feltűnő módon az asztalon számára ott hagyott üzenetet, egy papírlapon Heisler András, bármi volt is nem vette figyelembe. Bizonyítékként elhozhatta volna.)
így őrjöng a zsidó söpredék, mikor az igazsággal szembesítik:
Párját ritkító csőcselék a zsinagógában Vasárnap este a Dohány utcai zsinagógában megnyílt a Zsidó Kulturális Fesztivál. Ma reggel megnéztem a Mazsihisz és a fesztivál honlapját, valamint Facebook-oldalát; semmi nem jelezte, hogy tegnap este a választott nép botrányosan viselkedett. Pedig így történt, amint ezt egy több mint tíz perces felvétel is bizonyítja. Szegény Latorcai eddig mindig hűségesen elszavalta bűnbánó/adakozó (mikor mire volt szükség) szövegét A Petrás Mária-ügyről korábban már írtam, de egy fontos hír elkerülte a figyelmemet. Az énekesnő elleni hajszát egy, a Népszavában megjelent olvasói levél indította el. Aztán teltek-múltak a napok, a botrány nem maradt el, Petrás kitiltása ellen még két, közismerten liberális közszereplő is tiltakozott, s végül a Népszava is visszakozni kényszerült. Augusztus 28-án kora reggel a Népszava honlapján az alábbi szerkesztőségi közlemény jelent meg: A Népszava szerkesztősége sajnálatát fejezi ki, amiért augusztus 21-i lapszámunkban a Szerintem rovat „Egy megdöbbentő, méltatlan meghívás” címmel közölt olvasói levele hozzájárult az utóbbi napokban keletkezett méltatlan botrányhoz. A levél hitelességét, mely Petrás Mária Príma Primissima díjas csángó népdalénekes személyét és munkásságát érintő kijelentéseket tartalmazott, szerkesztőségünk – mint minden hasonló esetben – igyekezett ellenőrizni. A konkrét esetben jelenleg is ellentmondásos információk állnak rendelkezésünkre, ennek ellenére a jövőben fokozottabban vizsgáljuk és kontrolláljuk az olvasói levelek tartalmát, az érintettektől pedig ezúton is elnézést kérünk. Ez a hír tehát elkerülte a figyelmemet. Tény, hogy a Népszava szerkesztősége elnézést kért (bár a szövegben azért van egy kis maszatolás), s ezt a gesztust értékelni kell. (Ettől függetlenül a véleményem a régi: a Népszava „a magyar nemzet elbetyárosodásának vezető piszoklapja”, ahogy ezt Prohászka Ottokár közel száz éve máig ható érvénnyel megállapította.) A Népszava példáját sajnos nem követte a Mazsihisz és a zsidó fesztivál vezetése. A fesztivál vasárnapi megnyitóján Heisler András Mazsihisz-elnök többek között ezt mondta: Mi képesek vagyunk nemcsak mások, hanem saját hibáinkból is tanulni. S itt megállt. Semmi sajnálkozás, semmi megkövetés a Petrás-ügyben. A nagy pátoszú kijelentés nyomtalanul elillant, akár a kémény füstje. Amit Heisler elmulasztott, azt Latorcai Csaba, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára igyekezett pótolni. Mielőtt folytatnám, el kell mondanom, hogy Latorcai úr politikai pályáját nem igazán ismerem, a zsidó ügyek körüli sürgölődését azonban igyekszem nyomon követni. Tudom, hogy sűrű vendége a zsinagógáknak (ha jól látom a felvételeken, több, különböző színű kapedlije van, hogy mindig legyen kéznél egy frissen tisztított példány), minden olyan zsidó kezdeményezést, amely pénzről (is) szól, örömmel felkarol (temetők rendbetétele, zsinagógák felújítása). Latorcai Csabára tehát büszkék lehetn(én)ek a zsidók. Most azonban elkövetett egy súlyos hibát. Olyan súlyosat, amely megbocsáthatatlan. Minden eseményre jut tiszta sábeszdekli Térjünk vissza a Dohány utcai zsinagógába. Vasárnap este van, Heisler András befejezte nagy tapssal kísért beszédét, némi szünet után a mikrofonhoz lép Latorcai Csaba. Egyetlen tenyér sem csattan, s ez bizony nem jó előjel. Latorcai percekig beszél a fesztivál fontosságáról, s szép lassan, akárcsak ha mollból dúrba lépnénk át, elindul a nem várt irányba. A párbeszéd fontosságát ecseteli, kifejti, hogy a kormány zéró toleranciát hirdetett az antiszemitizmus, rasszizmus ellen, de akkor is fel kell szólalni, ha valakit alaptalanul vádolnak meg antiszemitizmussal. Latorcai ezt mondja: Ha a közbeszédben megalapozatlan vádak, nyilvánvaló hazugság terjednek és sároznak be ártatlan embereket, ott a leghatározottabb fellépésre van szükség. Aki figyelmesen hallgatja a felvételt, tanúsíthatja, hogy a közönség soraiban néhány izzadmányos kapedli zizegni kezd. Nem véletlenül. A hangnemváltás most már teljes, Latorcai kimondja a tiltott nevet: Egy ellenőrizetlen dokumentum, olvasói levél alapján olyan bélyeget akartak ragasztani egy köztiszteletnek örvendő művészre, Petrás Máriára… Ekkor csattan fel először a taps. Persze nem az egyetértés, hanem a tiltakozás jeléül. Latorcai azonban ekkor még folytatja: …ami emberileg, erkölcsileg messze áll tőle, ugyanakkor alkalmas volt arra… Ekkor megszakad a beszéd. Latorcai Csaba hangját elnyomja a zsinagógai csőcselék tüntetése. A helyettes államtitkár megkövülten néz, de most is szerencséje van, mert a taps lassan elhal, s beszélhet tovább: …ugyanakkor alkalmas volt arra, hogy a nevét besározzák, s kárt tegyenek ennek a fesztiválnak is. A párbeszéd ezernyi színben pompázó mezei csokrába tüskés tövis került. A fesztivál szervezőinek céljától eltérően 17 év után, sajnos, most nem érezheti mindenki a sajátjának ezt a fesztivált. Nem elég tehát a kellő körültekintéssel megfogalmazott nyilatkozat vagy sajnálkozás. Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Az antiszemitizmus bélyege súlyos vád, büntetőjogi kategória. Nyíltan vagy burkoltan valakit ezzel vádolni csak abban az esetben szabad, ha az minden kétséget kizáróan bizonyított. Ha ez nem áll meg, úgy a már említett párbeszéd lehetősége kap egy újabb, nehezen gyógyítható sebet. A nyílt és őszinte párbeszéd fontos része az is, hogy ha valaki hibázik, annak tényét elismerje. Ugyanakkor bátor, elismerésre méltó, gesztus értékű tett az, hogy aki a hibát elköveti, beismeri, s azért bocsánatot is tud kérni. Engedjék meg, hogy itt és most Brunszvik Teréztől hívjak segítségül egy idézetet: „Az ember soha nem olyan szép, mint amikor bocsánatot kér, és amikor megbocsájt, ezek az élet legszebb pillanatai.” Tisztelt Heisler András elnök úr, tisztelt Ács Tamás elnök úr, tisztelt Kunos Péter ügyvezető igazgató úr. S ekkor a felcsattanó taps ismét megszakítja Latorcai beszédét. A lárma rövid időre elcsitul, s Latorcai már csak néhány szót mondhat: A fesztivált szervező Mazsihisz és BZSH vezetőiként nyissák és mi itt mindannyian nyissuk szélesre a kultúra kapuit… Itt a vége. Kurjongatás, lárma, purimi hangulat. A csőcselék Latorcaiba fojtja a szót, aki egy percig nézi a csőcseléket, bámul maga elé, végül mond még valami érthetetlent a mikrofonba. Utána összecsapja mappáját, s távozik. Kapedlivel a fején. „Nyissuk hát szélesre a kultúra kapuit…” Ezt már nem viselte el a zsinagógai nép. Nagyon beszédes ez a zárás. Az interneten megkerestem, mit nem tudott már elmondani Latorcai: A fesztivált szervező Mazsihisz és BZSH (Budapesti Zsidó Hitközség – a szerk.) vezetőiként és mi itt mindannyian nyissuk szélesre a kultúra kapuit, mert az őszinte szembenézés és az arra épülő párbeszéd teheti tényleg mindnyájunkévá a Zsidó Kulturális Fesztivált. Ezt nem akarta hallani a csőcselék. Nekik nem kell párbeszéd. S ekkor eszembe jutott Prohászka Ottokár egyik híres, szeretetteljes mondata: Nem akarom a zsidókat ghettóba zárni, de viszont azt sem akarom, hogy a ghettók szelleme kiömöljék lelki életünk virányaira. (Prohászka: Iránytű. Bp., 1929, 192. o.) Vasárnap este bizony bőven csörgedezett a gettók szelleme. A fesztivál lemondott vezetője, Böjte József az egyik hírportálnak adott nyilatkozatában azzal büszkélkedett, hogy a zsinagógai tiltakozás „legitimálta” a fesztivál szervezőinek a döntését, Petrás Mária kitiltását. Arról pedig nem tudok, hogy bárki megkövette volna Latorcait a söpredék viselkedése miatt. Ilyen a gettók szelleme. S most lássuk, hogyan számolt az esetről a zsidó média. A Szombat.org fajvédő-szemita portál szerint Latorcai „meglehetősen nyers hangon megfeddte a fesztivál szervezőit Petrás Mária fellépésének lemondása miatt”. Ez nem igaz, tessék meghallgatni a helyettes államtitkár beszédét. Állít még furcsábbat is az említett hírportál: Latorcai „hamissággal és hazugsággal” vádolta meg a Mazsihiszt - a Dohány utcai zsinagógában. Válaszul a közönség letapsolta a politikust. Latorcai nem vádolta „hamissággal és hazugsággal” a zsidó szervezetet, ez a füllentés is a gettók szellemi terméke. Érdekesség, hogy a Mazsihisz és a Zsidó Kulturális Fesztivál honlapján és Facebook-oldalán eleddig nem jelent meg a botrány híre (csak egy hozzászóló osztotta meg az interneten terjedő felvételt),
Forrás: https://kuruc.info/r/7/147699/
Petrás Máriának legnagyobb tiszteletem.
A zsidó csürhének meg:
Két zsidó ül a hajón velem szemben. Valami rákényszerít, a most bennem forrongó tűnődések a zsidóság szerepéről, hogy erősen nézzem őket, s megállapítsam a lényüket. Az egyik lehet 62 éves, a másik 36. Lehetnek apa és fiú is, bár a mi gyakorlatlan, keresztyén szemünknek minden két zsidóban van annyi hasonlóság, amennyit ritkán látni ker. családtagok közt. Orruk, fülük nagy, szájuk furcsa, alsó ajkuk előredagad; olyan száj, amelyet mindig undorral láttam, úgy hogy el kellett fordítani róla a szemem. Hányásinger támadt a torkomban ettől a szájtól s mivel ösztönszerűleg mindig védekeztem attól, hogy a kellemetlen képzetekkel, halál, betegség, undor dolgaival foglalkozzam, nem is tudnám, miért: de most rájöttem, a megfigyelés erőszakja alatt, hogy ez az undor erotikus. Ez a száj erotikus tapadást ígér, s ez homosexuális iszonyt kelt. Szemük apró s olyan szem, amit folyton csipásnak látunk. Vastag szemöldök, középen kettős ránc. Óriási áll a fiatalnál, az öregnél viszont korcs, degenerált kiscsontú áll a lefittyent ajak alatt. A fiatal nagy álla miatt olyan pofoncsapott fej, az öreg pedig egy kis vakarcs héjafej. /…/ Nem éreztem soha külön szagát a zsidónak, de nem hiszem, hogy ne volna szaguk: faji szag, ami nekik nyilván izgató s kellemes, és más fajra izgatóan félelmes. Bűzös jelenség ez a két test. Kell, hogy valami penetráns szag jöjjön ki belőlük. Másképp nem érteni azt a gyorsan előálló fizikai rosszullétet, ami elfog a zsidók közt. Mikor a Szovjetházban voltam, ugyanolyan émelyítő hányásinger fogott el, mint mikor egyszer-kétszer a zsinagógában néztem őket, vagy egyáltalán nagy tömeg zsidót éreztem meg egy tömegben magam körül. /…/ A zsidó azonnal, egyénileg s rögtön, ebben a percben érvényesülni akar. Várakozás nélkül, türelem nélkül, beosztás nélkül rögtön, mindent, mohón akar bekapni. Nincs ideje ideálokért, eszmékért, ábrándért dolgozni, nincs ideje várni, tűrni, nélkülözni: ő amit rögtön meg tud csinálni, azt rögtön meg is csinálja. Vadul, nyersen, mindenki rovására, tele akarja szívni magát, felfúvódni, élvezni, kiélni, kéjelegni, tobzódni, hányásig zabálni és felpuffadásig uralkodni. /…/ Azt mondta egy csaknem százéves paraszt nekem a millenium évében: „aki nem tud tűrni, nem fog uralkodni”. A zsidóság, míg tűrni meg nem tanul ideálokért, távoli célért: addig nem fog az idegen fajú néptömegen uralkodni. A zsidóság a saját faji céljaiért igen, azért tudott tűrni. Csaknem két teljes ezredévet élt át idegen fajok közt szétszórva, és nem olvadt be, nem tűnt el: fenntartotta magát a jövőre, az egész világon, a világ minden népén való uralkodásra. Ma úgy látszik, mintha megjött volna az alkalom, az ezredéves álom beteljesedésére: s mikor megjött az idő, kitűnik a cél hiábavalósága. Idegen faj idegen fajon nem uralkodhatik. Azt leigázhatja, lenyűgözheti, kiszipolyozhatja, de nem lesz vezetője.” (Móricz Zsigmond: Naplójegyzetek, 1919. Bp, 2006., 177-186. o.)
Forrás: https://kuruc.info/r/6/112988/