A szalézi rend, azaz a Szalézi Szent Ferenc Társasága - Don Bosco Szaléziak 1859-ben alakult Torinóban, s 1874-ben kapott pápai jóváhagyást. A rend alapítója Bosco Szent János (Don Bosco, 1815-1888), akit 1934-ben avatott szentté a katolikus egyház. Rendjét Szalézi Szent Ferencről nevezte el, akinek nagy tisztelője volt. A szaléziak az SDB rövidítést (Salesiani di Don Bosco) használják nevük után A rend tagjai az ifjúság oktatására és nevelésére áldozzák életüket iskolákban, szakiskolákban és különféle ifjúsági intézményekben.
*
Nemrég vett át a szalézi rend két középiskolát Kelenföldön, a SZÁMALK-ot és a META–t. Miért jó ez önöknek?
A SZÁMALK művészeti és informatikai képzést ad hétszáz diáknak, a META pedig szociális és egészségügyi képzést ezernek. Utóbbiban tehát olyan fiatalokat képeznek, akik emberekkel fognak foglalkozni. Az alapítványi iskolák sorsa nem stabil mostanában, ezért az intézmények vezetői az értékeik megőrzése végett kerestek egyházi fenntartót. Egy éve kaptunk egy e-mailt a SZÁMALK Holding vezetőitől, hogy fenntartót keresnek a két OKJ-s képzéseket nyújtó középiskolájuknak. Annyira akkor nem fogott meg a dolog, de válaszoltam rá, kíváncsiságból. Novembertől kezdtünk rendszeresen beszélgetni, úgy éreztem, hogy őszintén. Elmondták az iskolák múltját, jelenét, törekvéseit. Amit a pedagógiai munkáról mondtak, az nagyon közel állt ahhoz, amit mi, szaléziak gondolunk. Rámutattak, hogy a diákok nagy része ugyan nem igényel szabadidőprogramokat a szakmai képzésen túl, de a vezetők szerint hiányzik a közösségi dimenzió.
Lesz kereszt a falon?
Ezt a kérdést nem is tettem fel magamnak. Azért nem gondoltam rá, mert nincs itt az ideje. Egy jelvényt akkor tegyünk ki, amikor az már jelent valamit azoknak, akik ott vannak. Mindenesetre az etikaóra így is, úgy is kötelező. A szalézi rendnek sok indiai misszionáriusa van, Magyarországon is. Így több indiai rendtagunk is tanít ezekben az iskolákban. Az egyikük bement reggel órát tartani, és a harminc diákból 14-en voltak jelen. Azt gondolták sokan, hogy jön egy pap, nem érdekel. De az óra látogatása kötelező. Meg kell tanítanunk őket, hogy a munkaidőből sem lehet ellógni. Máshogy szankcionálni azonban felesleges volna őket: azt kell elérni, hogy akik bent maradtak, azok mondják a többieknek, hogy milyen jó óra volt, kár hogy kihagytad. Innen indulunk. Én azért hosszú távon hiszek abban, hogy itt két erős brand találkozik. és ez minőségi eredményhez vezethet. Ugyanakkor nem szalézi szerzetesekkel, hanem szalézi világi munkatársakkal szeretnénk megoldani az iskolában a szalézi jelenlétet a jövőben.
Hogyan kerülnek ide indiai szerzetesek?
A szalézi rend 132 országban van jelen, és az egyik legnépesebb szalézi ország India. Azt hiszem, a tanulóink sokat tanulhatnak az indiaiaktól. Mi, magyarok hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a világ úgy működik, ahogy mi látjuk. Nem kéne félnünk kilépni a sarki zöldségesen túlra. A világ sokkal izgalmasabb.
Van a rendnek Kazincbarcikán egy szakmunkásképző és szakközépiskolája. Az sem hétköznapi iskola.
Igen, ott hatszáz, főként cigány származású fiatal tanul, de persze magyarok is vannak. Ez egy utolsó esélyt adó iskola, ami tele van olyanokkal, akiknek máshol azt mondták: még a miattad kapott fejkvóta sem kell, csak menj el innen. Már mindenhol eljátszották a lehetőségüket, valószínűleg nálunk is hamar el fogják játszani, de maradhatnak. Itt láttam például pár éve egy 21 éves nyolcadikost. Az itteni tanulóknak közös jellemzője, hogy a manuális munka sokkal jobban leköti őket és sokkal több sikerélményük van benne. Arra nincsenek felkészülve, hogy ülnek a padban napi hat órát. Gyakran halljuk, hogy mi itt belekényszerítenénk valami szakmába a diákokat, és így állandósítjuk a hátrányos helyzetüket – pedig tanulhatnak utána mást is, és mit tegyünk, ha nekik ehhez van tehetségük. Egyébként egyáltalán nem biztos, hogy anyagilag rosszul járnak később, sokan dolgoznak a volt diákjaink közül Nyugat-Európában. A legsikeresebb szakmánk a hegesztő. Mivel a fiatalok jelentős része nehezen illeszkedik be a munkahelyeken, ezért létrehoztunk egy saját céget, a Szalézi Művek Kft-t; itt piaci körülmények közt, teljesítményre kényszerítve, de mégis védett háttérrel dolgozhatnak, a főnökeik tudják, hogy kell bánni velük. Egyébként, hadd jegyezzem meg, hogy borzalmas káosz van a szakképzésben.
Mindennek fényében milyennek látja a szegregáció-integráció vitáját?
Mi mindenkit felveszünk, aki jelentkezik, nem mi tehetünk róla, hogy a jelentkezők 80-85 százaléka cigány, vagy ha úgy tetszik roma származású. Amúgy az egészet álvitának tartom. Ha bárki lejönne és köztük élne két hétig, hogy lássa, mint élnek, hogy viselkednek a tanteremben, a műhelyben, az ebédlőben, akkor megtudná, hogy ez szegregált iskola-e vagy sem. Nem dokumentumok alapján kellene, számszakilag eldönteni, hogy szegregált-e egy intézmény. Mindenhol lehet találni tíz családot, aki panaszkodik. Bennünket is időnként feljelentenek olyanok, akiknek segítünk, kenyeret adunk. Egyest kap egy diák, és rögtön mondja, hogy azért, mert cigány, holott pusztán nem tanult. Ezen a mondaton egyébként már ők is nevetnek. Minden helyzetet külön kell megítélni, oda kell állni és érezni egymás leheletét. Nem írjuk ki az iskolára, hogy integrált vagy nem, hanem dolgozunk és szakmát tanítunk. Sokan úgy jönnek el reggel, hogy a szülei otthon még alszanak, és soha nem látta őket dolgozni. De legalább ő már eljön az iskolába.
Október közepén avatják boldoggá Sándor Istvánt, az ötvenes évek egyik vértanúját. Miért fontos ő a szaléziaknak?
Egyesek ilyenkor megvonják a vállukat, hogy jaj, már megint az ötvenes évek! Van két tábor: akik legyintenek rá és akik túlmisztifikálják ezt a korszakot. A boldoggá avatási ügymenetet csak 2006-ban indítottuk el, mert a rendszerváltás után még nem hittünk benne, hogy rajtunk kívül másnak is érdekes lehet. De aztán többektől, főleg újpesti papoktól kaptunk jelzést, hogy márpedig fontos Sándor István ügye – ennek az a magyarázata, hogy ő Újpesten tevékenykedett a Clarisseum nevű intézményben. Készíttettünk róla egy kisjátékfilmet is Dér András rendezésében, a Terror Házában pedig volt róla egy emlékkonferencia. Sándor Istvánt azért végezték ki, mert tiltott módon szervezte az ifjúságot és hűséges maradt szalézi szerzetesi örökfogadalmához.