Ez az ország pozitívan akar csalódni a cigányokban

2011. december 12. 15:37

Nem kulturális alapjog sok gyereket szülni a nyomorba, nem kulturális alapjog a családon belüli erőszak.

2011. december 12. 15:37
Forgács István
Forgács István

„Nem lehet ráerőltetni a többség kultúráját a cigányokra. Hol a határ integráció és asszimiláció között?


A cigány kultúrával kapcsolatban egyfajta romantikus nézet él sokakban a szabadságról, megzabolázhatatlanságról, családközpontúságról. Pedig tele van a lelencház cigánygyerekekkel. Senki nem mert felmérést csinálni arról, hogy az intézetből kikerült cigányok gyerekei mekkora százalékban kerültek intézetbe, újra élve szüleik sorsát. Az asszimilációról az jut eszünkbe, hogy a többségi társadalom beolvasztja a cigányokat, pedig létezik egyfajta fordított asszimiláció is: a cigányértelmiségiek egy része szeretné a többieket a saját meggyőződésébe beleasszimilálni. Ennek kiindulópontja a többségi társadalom hibáztatása. »István, gyere te is, és jajgass, hogy milyen fasiszta a magyar társadalom!” Majd ezek alapján leszünk egy nép, testvérek és barátok. Én ebben nem hiszek.

Miben hisz?

Nem kulturális alapjog sok gyereket szülni a nyomorba, nem kulturális alapjog a családon belüli erőszak, nem kulturális alapjog visszatartani a kislányt 14 évesen az iskolából, mert férjhez kell mennie. Nem hiszem, hogy immorális dolgok kell, hogy meghatározzák a cigány kultúrát és identitást. Ehelyett nyelv kell, tradíció kell, és öreganyám receptjei kellenek, dédapám meséire van szükség a cigányok eredetéről. Rengeteg cigány nem tudná megmondani, mi az ő kultúrája. Hodászon, Nagyecseden, számos helyen van cigány kultúra, a nyolcadik kerületben egy ideje már nincs, vagy ami van, az inkább egyfajta ellenkultúra. Szembenállás helyett értékekre van szükség. Nem jó elbújni a mögé, hogy a mi kultúránknak nem része az esti fürdés, a villával evés, a nők egyenjogú félként való kezelése, a munka és a határidők betartása, ellenben része az éjszakai mulatozás, a jókedv, a hangos szó. Nem kell attól félni, hogy asszimilálódni fogunk attól, hogy megfelelünk a többségi normáknak.

Tehát el kell fogadni a »gádzsók« normáit?

Meg kell érteniük a cigányoknak, hogy a gádzsó ember erőforrás. A gádzsó bankigazgató, aki eldönti, hogy kinek ad hitelt. A gádzsó iskolaigazgató, aki odafigyel a gyerekekre. Vagy éppen a szomszédom, és eldönti, hogy költsön adja-e a fűnyírót, ha szükség van rá; ha eladja a házát, eldönti, hogy kinek adja el. Hülye vagyok én, hogy szembe állok ezekkel az emberekkel? Ha nem nekem adja ki albérletbe a szobát, akkor miért rá haragszom, és miért nem azokra a cigányokra, akik miatt neki rossz tapasztalatai vannak? Ezt nehéz megérteniük azoknak, akik csak egy nagy tömbként tudják kezelni a cigányságot. Vannak, akikkel nem szabad sorsközösséget vállalni. Prügyön nem tudták elvinni a kommandósok az uzsorásokat, mert felsorakoztak a védelmükre a cigányok. Bűnözőt védenek? Az hiányzik, hogy a cigányok egy része húzzon egy vonalat, és közölje: mi hárman ide álltunk, ti százezren pedig még ott vagytok. És el kellene kezdeni kiabálni át a vonalon az ottmaradóknak, asszonyverőknek és bűnözőknek, hogy »nem jó, amit csináltok«.”
Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 50 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
krisztoforo48
2011. december 13. 09:05
Így igaz,például én pozitívan akarok csalódni a cigányokban!Ezt viszont csak úgy érhetik el,hogy mindegyik/kivétel nélkül/eltakarodik ebből az országból,mondjuk Kaliforniába.
Csomorkany
2011. december 13. 08:26
Túl azon, hogy ez egy tök szimpatikus, vállalható megnyilatkozás, aláhúznék egy nagyon lényegi gondolatot, ahogy én értem: azért van értelme cigány etnikumról, és cigánybűnözésről beszélni, mert bár természetesen vannak személyükben tisztességes, még dolgozni is hajlandó cigányok, de etnikai alapon ők is összezárnak a bűnözők körül. Emiatt magukra is vállalják a részfelelősséget a többiek tetteiért. Szóval a liberálisok állandó követelése, az "elhatárolódás" nagyon is meg kellene történjen. Ha pl. egy nénit cigányok rabolnak ki, akkor szeretném látni a cigányok körében megindított gyűjtést a néni érdekében, stb.
valattila1
2011. december 13. 08:23
Jó volt olvasni, h valaki nem csak a markát tartja, hanem a cigányság részéről is felveti a felelősség kérdését. Ugyanakkor szembesít bennünket azzal, hogy a cigányságnak is vannak értékei, csak mi, sajnos, egyre inkább a cigány-kultúrából kikerülő "linkek" alapján ítéljük meg őket. Azért megjegyzem, a "költsön adja-e a fűnyíróját" ott van :)
Finale*
2011. december 13. 08:18
" Nem hiszem, hogy immorális dolgok kell, hogy meghatározzák a cigány kultúrát és identitást. Ehelyett nyelv kell, tradíció kell, és öreganyám receptjei kellenek, dédapám meséire van szükség a cigányok eredetéről." Pontosan errol van szo ,ezeket kellene eloterbe helyezni . Valamint olyan embereket peldanak allitani ,mint Csoori Sandor vagy Santha Ferenc vagy Domjan Edit.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!