„A nagy terv működik”: újabb százmilliárd forint jön Magyarországra

2025. május 15. 21:00

Kiderültek a részletek a kínai elektromosautó-gyártó, a BYD európai vállalati és fejlesztési központjával kapcsolatban: a főhadiszállás Budapesten lesz, míg a beruházás értéke mintegy százmilliárd forint, amelyhez a magyar kormány húszmilliárd forintos támogatást tervez biztosítani.

2025. május 15. 21:00
null

Ahogy azt a Mandiner már április elején megírta, az épülő szegedi BYD-üzemnek fontos szerepe lesz a kínai elektromosautó-márka európai terjeszkedésében, de nemcsak a gyártóbázisa lesz Magyarországon, hanem az önvezetés kapcsán is fontos szerepet kap majd, sőt 2026-ban kutatás+fejlesztési (K+F) központot is létrehoz nálunk. A mai napon hivatalosan is bejelentették: a Build Your Dreams (BYD) európai „főhadiszállása” hazánk lesz, amely az Egy Övezet, Egy Út kezdeményezés keretében folytatott magyar–kínai együttműködés kézzelfogható eredménye.

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke szerint a cél mindig is az volt, hogy megvalósuljon a következő sorrend:

  1. települjön ide a gyártás,
  2. jöjjenek hozzánk a fejlesztések, és
  3. nálunk valósuljanak meg a kutatási folyamatok is.

A mi nagy tervünk működik”

– utalt arra, hogy az 1990-es években ezért kapcsolódtunk be a világ autógyártásába.

A magyar állam és az ázsiai óriás közötti megállapodás részleteit Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter ismertette a sajtótájékoztatót követően. 

Újabb százmilliárd forintos beruházást valósít meg nálunk a BYD

Tehát a BYD európai vállalati és a fejlesztési központja Budapesten, a XI. kerületben lesz. Utóbbi már az ötödik telephelye Magyarországon: a komáromi buszgyár, a fóti és pátyi létesítmények, valamint Szeged után.

A beruházás értéke mintegy százmilliárd forint, amelyhez a magyar kormány húszmilliárd forintos támogatást tervez biztosítani

– tájékoztatott a tárcavezető.

Ez még úgy is nagy szám, hogy a BYD szegedi gyárának bejelentésekor a beruházás értéke 2000 milliárd forintra volt tehető.

Az is kiderült, hogy az említett kétezer új munkahelynek a 90 százalékát felsőfokú végzettségű munkavállalók fogják betölteni, akik alapvetően mérnöki végzettséggel rendelkeznek. Arra is választ kaptunk, hogy a vállalattal aláírt stratégiai megállapodás értelmében a budapesti fejlesztési központban magyar PhD-képzésben részt vevő egyetemi hallgatókat és egyetemi kutatókat, illetve duális szakképzésben részt vevő magyar diákokat és hallgatókat fognak alkalmazni.

„Az itt megalkotott szabadalmak legalább 50 százalékát Magyarországon fogják bejegyezni, valamint elkötelezték magukat amellett, hogy minél több magyarországi vállalkozással fognak beszállítóként együtt dolgozni” – tudatta Szijjártó.

ORBÁN Viktor
Új szintre lépett Magyarország és Kína kapcsolata a BYD-nek köszönhetően / Fotó: MTI/Miniszterelnöki Kommunikációs Főosztály/Fischer Zoltán

Felismerték, hogy pénzt kell költeni kutatásra és fejlesztésre

Utóbbi azért fontos, mert a BYD 2019-ben majdnem csődbe ment, és csak ezután kezdett el pénzt költeni kutatás-fejlesztésre. Az alkalmazottainak több mint 10 százaléka K+F mérnök jelenleg és több mint 12 ezer ilyen pozíciójuk van világszerte. Munkanaponként 45 szabadalmi kérelmet nyújtanak be.

A BYD képviseletében Stella Li ügyvezető elnök korábban kijelentette, a hazánkban található beszállítók mellett német, francia, olasz és osztrák cégekkel is egyeztetnek majd, de úgy, hogy ha nekik szállítanak be, akkor helyben, azaz Magyarországon hozzanak létre üzemet.

Az, hogy pontosan mikor kezdődik a termelés Szegeden, még nem tudni, de Li az április eleji szűk körű sajtóbeszélgetésen a Mandinernek megerősítette: 

2025 végén megtörténik az átadás és beindulhat a gyártás.  

Arról is beszélt akkor, hogy kezdetben 150 ezer autó gurul majd le a szegedi gyártósorról évente, ami újabb 150 ezerrel növekszik majd a második fázisban (vagyis a létesítmény összkapacitása 300 ezer jármű per év lesz). Idén 15 autószalont tervez a BYD Magyarországon, míg Európában a kereskedései száma eléri majd az ezret.

A vállalat kutatás-fejlesztési tevékenysége két konkrét projekttel veszi kezdetét, jelentős befektetéssel támogatva: az első az intelligens technológiák modern mobilitásba való további integrálására összpontosít, míg a második a következő generációs, fejlett elektromobilitási technológiák fejlesztését szolgálja.

Nyitókép: MTI/Miniszterelnöki Kommunikációs Főosztály/Fischer Zoltán

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zsolti123
2025. május 15. 23:47
Újabb videóval demonstrálja DiSus-X lengéscsillapító és hidraulikus rugózási rendszerének képességeit a BYD: elektromos szuperautója 120 km/h-s tempónál ugrál át kátyúk és szögek felett. És mindezt sofőr nélkül. https:// villanyautosok.hu/2025/01/08/orult-video-katyukat-es-szogeket-ugrik-at-a-kinaiak-elektromos-autoja/
davidkatroncay
2025. május 15. 22:22
Ukrán, Filippino munkásoknak készülnek az új gyárak.! hajrá Magyarország.... akarom mondani Filippino ország! 😂😂😂😂😂😂😂😂 Tapsoljatok összeszerelő munkások!
diodoro3
2025. május 15. 22:13
Mennyivel jobb lenne - 500 filozofus - 300 szociologus - 450 kommunikacioszakos - 600 genderszaketo - 50 x generacios szakerto - 50 y generacios szakerto Raadasnak 120 free szfe csepürágó No azok aztan termelnenek, nem ugy mint az a semmirekello, haszntalan mernok horda…..
Picnic Niki
2025. május 15. 22:08
Az EU a kínai autókra védővámot vetnek ki, akkor megszívjuk.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!