Ahogy korábban a Mandiner is beszámolt róla, Németország vezetésével létre jött egy kilenc országból álló csoport, amelynek tagjai támogatnák, hogy a korábbi egyhangú döntés helyett minősített többségi szavazással döntsenek a kulcsfontosságú uniós külpolitikai és védelmi kérdésekben. Ez alapján az egyes tagállamok elvesztenék a jogot, hogy megvétózzanak fontos, az országukat érintő külpolitikai döntéseket, többek között akár az orosz-ukrán háborút illetően is.
Az esettel kapcsolatban két szakértőt kérdeztünk meg, Petri Bernadettet, a XXI. Század Intézet és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eustrat kutatóintézetének kutatóját, valamint Sümeghi Lórántot, a Századvég vezető elemzőjét, hogy mit gondolnak, van-e reális esélye a reform megvalósulásának, és az hogyan befolyásolná az egyes tagállamok helyzetét.
Sümeghi Lóránt szerint törésvonalak jöttek létre a kelet-közép-európai, illetve a nyugati tagállamok között. A reform célja ennek a törésvonalnak a felszámolása, ugyanis
a szuverén külpolitikával rendelkező kisebb tagállamok, kiváltképpen Magyarország, homokként hatnak a nyugati háborúpárti gépezetben”
– véli a szakértő.
Hibás és igazságtalan?
Arról is beszélt, hogy amennyiben egy ilyen változtatás bekövetkezik, és az EU kétharmados többséggel megszavaz valamit, senki nem húzhatja ki magát az alól.
Ez pedig a tagországok önálló külpolitikájára nézve nyílt támadásként értékelhető”
– mondta. Hozzátette, ez jól beleilleszkedik abba a föderációs koncepcióba, amellyel folyamatosan vennék el a tagállamok szuverén döntési jogait. Kijelentette, az európai demokrácia csorbulását jelentené egy efféle kezdeményezés.
„Jól látható, hogy a kisebb népességű tagállamok nemcsak politikai értelemben tartják rossz ötletnek ezt az irányvonalat, hanem egyenesen igazságtalannak látják annak működési elvét is” – jelentette ki.
Petri Bernadett szerint az abszolút többségi szavazás és a vétójog megszüntetése régóta terítéken van az unió védelmi- és külpolitikai kérdéseit illetően. 2021-ben Heiko Maas német szociáldemokrata külügyminiszter tett egy markáns kijelentést, miszerint nem fenntartható az aktuális uniós külpolitikai rendszer. Később az Európai Parlament is megfogalmazott egy jelentést arról, hogy a tagállami vétót el kell törölni a külügyi kérdéseket illetően, mert az megbontja az unió egységét. Az Európai Unióban a külpolitika minden egyes tagállam saját hatásköre, ezért nem lehet olyan uniós döntést meghozni, amely valamelyik tagállamnak nem felel meg.