Természetesen vannak az utópiáknak veszélyes változatai, ideológiái, mint ahogy a fasizmus és a kommunizmus is az volt; de maga a remény és a bizakodás a jövőben is egyfajta utópia, ezek nélkül talán az életkedvét vesztené el az emberiség. Ma is rengeteg megrendítő élményben lehet részünk. Elég, ha megnézzük az esti híradókat a televíziókban, a migránsok tömegeit, a párizsi vérengzéseket… ilyenkor kell a remény, hogy a világ szebb is lehet. Mert ugye sok minden változott akár az én életem folyamán is, az európai nemzedékek életében is, szabadabb lett például a finn és a magyar nép is, bár a remények, bizony, mielőtt még beteljesültek volna, csak utópiák voltak.
Hogyan bánjon az egyén a saját utópikus elfogódottságával? Több ez a kamaszos felbuzdulásnál, az egyetemes emberi kíváncsiság tehetetlensége volna?
Talán ezt is távlatból kellene néznünk. Az utópiák hatása mindig nagyon összetett társadalmi folyamatok kísérő jelensége volt. Mindig más arculattal jelentkezett. Más volt a nácizmus, más a kommunizmus sújtotta világban és ma is más a neoliberalizmus bűvöletében. Mert maga a szabadság is utópia, és mint minden utópikus vágyakozás magában hordozza a káosz veszélyeit. Ma a középkori Európa viszonyaival összehasonlítva paradicsomi állapotban élünk. Mégsem hihetjük, hogy kevesebb vágyunk szőné meg az utópiáit, mint a középkorban. Egyetlen fegyverünk az örök eltévelyedések ellen (mint ahogyan a tudományos ismeretterjesztésnek is ez a szerepe) a realitások tisztelete. Mert sokan, akik a mába születtek bele, még azt sem sejtik, hogy az igazi fejlődés hol kezdődött történelmünkben. Tényleg, hol az origó? Kopernikusznál, Keplernél, Kolumbusznál, Guttenbergnél vagy már annál a bizonyos tűznél, amit Prométheusz hozott az emberiségnek? Személyes, saját utópiáinkkal sem bánhatunk másképpen. Vagyis nincsen igazi, totális mindentudás. Ezért marad számomra a tanulás, a gondolkodás, az új szempontokat elhelyezése a saját világképemben, majd a visszatekintés nagy távlatból a rendszerre, amely gazdagodott bennem. Olyan jó érzés ez, mint a szeretet, a szerelem. Amikor írok, akkor is ennek az érzésnek vagyok a rabja. Mert egyetlen esélyünk csak az lehet, ha jó könyveket írunk. Azt vallom, hogy nagy képekben kellene gondolkodnunk, de nem nagyképűen, hiszen a rövid távú emberi élet az emberiségnek a hosszabb távú sorsában oldódhat csak fel.
Minek definiálható a mindentudás szándéka?
Azt hiszem, sőt vallom, a tudás alapja valóban a világ szeretete. Ez nem zárja ki azt a jelenséget sem, hogy minden tudós szeretne einsteini magaslatokra törni. De a lényeg a szeretet, ez csiholja a kíváncsiságot, hiszen amit (akit) szeretünk, arról egyre többet akarunk megismerni, megtudni. A szeretteinket és a szerelmeinket meg kell ismernünk és meg kell értenünk tehát, hogy minél jobban szerethessük őket. Így van ez a világgal is. A tudományos ismeretterjesztések ezért végül is alig leplezett vallomások. De egyúttal harcok is: kell az ismeretterjesztés az emberek félelmei ellen, mert a tudástól, az ismeretlen megismerésétől sajnos végtelenül sokan félnek.