A főpolgármester választási ígéretének megfelelően egy
olyan kompromisszumos megoldást javaslunk, ami a rakpart legszebb, belvárosi szakaszán egy gyalogos sétány megvalósítását jelenti, de a közlekedési rendszer lehető legkisebb módosításával.
A részletek meghatározására összeült az önkormányzat civil munkacsoportja, valamint egyeztetünk az érintett kerületi önkormányzattal is. Itt fog tisztázódni a teljesen gyalogos szakasz pontos kialakítása is. Olyan megoldást keresünk, ami a legszebb részeken átengedi a teret a gyalogosoknak, de összességében a legkisebb változást jelenti a budapesti közlekedésben. A pesti alsó rakpart felújítása az M3-as metró belvárosi szakaszának felújítását követően folytatódhat, elkerülve, hogy a két beruházás egyszerre érintse a fővárosi közlekedést.
Milyen szervezetekkel tárgyaltak előzetesen az intézkedés bevezetéséről?
Folyamatosan tartunk olyan fórumokat és társadalmi egyeztetéseket, ahol szakmai és civil szervezetekkel, illetve a lakossággal egyaránt egyeztetünk, nemcsak a rakpartról, hanem más fontos fővárosi fejlesztésekről is. A rakpart jövőjével kapcsolatban bemutattuk a létező alternatívákat, köztük a választási programnak leginkább megfelelő gyalogos változatot is. Ezeken az egyeztetéseken jelen volt az Autóklub, valamint az a 24 civil szervezet, amelyek gyalogos rakpartot követeltek Budapesten. Az Autóklubbal már 2021 elején, tehát több mint egy évvel ezelőtt is tartottunk egyeztetést a rakparttal kapcsolatban, ahol megismerhették a rakpart jövőjével kapcsolatos elképzeléseinket.
Végeztek-e felmérést erről a budapestiek körében?
Igen, és a végzett közvélemény-kutatás azt bizonyította, hogy többen támogatják a rakpart gyalogos fejlesztését, mint ahányan a fejlesztést követően visszaadnák a rakpartot az autóforgalomnak. Sőt, a válaszadók közel egyötöde teljesen autómentes, végig gyalogos rakpartot szeretett volna. A kutatást a Budapest Brand Nonprofit Zrt. megbízásából a Medián és a 21 Kutatóközpont végezte Budapesten ezer fős, reprezentatív mintán.
Milyen alternatív útvonalakat javasolnak a gépjárművel arra közlekedőknek?
A rakpart forgalmát a párhuzamos gerincútvonalak vehetik át, többek között a metrópótlást követően a korlátozások alól felszabaduló Bajcsy-Zsilinszky út–Kiskörút tengely. Odafigyelünk arra is, hogy a forgalom ne a belvárosi kis utcákat terhelje, például Lipótvárosban jelenleg is érvényben van egy forgalomcsillapítási projekt, ami megakadályozza azt, hogy észak-dél irányban keresztül lehessen haladni a kerület belsején. Egyébként ezt az V. kerületi önkormányzat már Tarlós István idején is kezdeményezte, de az akkori városvezetés nem hagyta ezt jóvá. Mi igen, mert
támogatjuk a belvárosi lakóhelyek forgalmi terhelésének csökkentését.