Nem éri meg. De vagy hat éve, Olaszliszka után elhatároztam, hogy megoldom a „cigányrejtvényt”: mi az oka annak, hogy a cigányság, ahol csak él – a világ több mint negyven országában –, a leghátrányosabb helyzetű csoportok között található és nem élvez különösebb tiszteletet, sőt. Egyáltalán nem tartom ugyanis kielégítőnek azt a főáramú magyarázatot, hogy ennek oka csak és kizárólag az a mindenütt jelenlévő cigányellenes rasszizmus, amely valamely különös okból mindenütt és erőteljesen jelen van, ahol cigányok élnek. Meg a szemünk előtt van éppen születőben Európa utolsó etnonacionalizmusa, amelyet a cigányság, minthogy nem építheti dicső múltjára, hát egy konstruált üldözöttségre, szenvedéstörténetre, történelmi sérelmekre épít.
Kik?
A papírvékony etnonacionalista cigány értelmiségi réteg és a balliberális elit. Köztük szövetség köttetett. Utóbbiak támogatják „többség” elleni harcában a cigányságot; ám tudományos kérdésként nem akarják se megoldani, se megérteni azt a problémát, hogy minek tulajdoníthatóan ragadt a cigányság abba helyzetbe, amelyben van. A cigány etnonacionalisták a cigányság nyomorúságának okát a cigányság kirekesztésében, szegregációjában, diszkriminációjában, a cigányság jelentette mássággal szembeni intoleranciában vélik feltalálni: ők a „mindenholi többség” üldözöttjei, áldozatai stb. Valójában a cigányság problémája abból a konstrukcióból fakad, amellyel önmagát és az önmagán túli világgal való viszonyt meghatározta – milyennek kell lennie egy cigánynak és miként kell elkerülnie, hogy olyanná váljon, mint egy nem cigány. A cigányság foglyul ejtette önmagát. A cigánysággal foglakozó kultúrantropológiai szakirodalom alapján adható meg a magyarázat, a magyarul is olvasható irodalom könyvtárnyi – Michael Stewart Daltestvérek című könyve például magyarországi terepmunka eredménye. Csakhogy ez „népszerűtlen”, mert ellene szól az áldozat-ideológiának.
A cigányellenesség is létezik ideológiaként. Nem tart attól, hogy ideológusává válik a minden baj okát a cigányokban keresőknek, amikor például „bomlástermékként” írja le a cigányságot?
Nem hiszem, hogy a cigányellenesség ideológia lenne, inkább egyszerű félelem. A „bomlástermékről” pedig: egy konferencián, miután az előadó, akire reflektálnom kellett volna, nem jött el, rögtönözni kényszerültem. A „bomlás” nem minősítés, hanem a cigány társadalom átalakulásának nem szerves formája, a „termék” pedig a mai cigány társadalom, melyben egyszerre van jelen az européer értelmiség, s azok, akik nem tűrik a WC-t a lakásukban, ha egyáltalán. De kétségtelen: szerencsétlen megfogalmazás volt.