A tavaly év végén összeült a Térey Ösztöndíjbizottság, és többórás vita után eldöntötték/eldöntöttük, hogy kik folytathatják, ki bizonyult ebben a versenyben kevésnek, helyettük kik kapnak lehetőséget a szakma által két évvel összeállított százas listáról. 45 középgenerációs szerző két évig kapott havonta alkotói ösztöndíjat annak tudatában, hogy két év múlva a teljesítményük alapján legkevesebb ötüktől megválunk.
A bizottság három kritikussal bővült, emiatt Harmath Artemisz, a névadó özvegye nem vett részt a döntéshozatalban, mondván, bízik a szakemberekben. A három jónevű kritikus mellett a Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) vezetője, valamint a Térey-hagyaték gondozója mellett szerénységem mint a PIM főigazgatója néztük végig egyenként a 45 Térey-ösztöndíjas beszámolóit, értékeltük a szövegmutatványokat. Pontosabban: jómagam leginkább csak figyeltem, olykor jeleztem szakmán kívüli szempontokat is, amelyek viszont – kellemes meglepetésemre – nem írták felül a szakmai döntéseket.
A félreértések elkerülése végett: nem politikai szempontokat jeleztem, hanem olyan lehetséges értelmezéseket valószínűsítettem, amelyek kampánylogikai felhangokat kaphatnak, mint például: XY is erdélyi, könnyen megvádolhatják a bizottságot azzal, hogy büszkén vállalt erdélyiségem miatt döntöttek mellette. Jó érzés volt hallani, hogy a három kritikus egyöntetű véleménye szerint nem tehetek arról, hogy a magyar irodalom erdélyi lába ennyire jó. Mindent összevetve
korrekt vita végén alakult ki a 2022-es lista. Ennek ellenére kapom az ívet, a változatosság kedvéért ezúttal jobbról.
A felháborodás lényege, hogy nemzeti alkotóknak nem szavaztunk bizalmat. Ezért ismételten, sokadjára leszögeznék pár tételmondatot:
1.) Számomra az a nemzeti, aki – gondoljon bármit a pártpolitikáról – a magyar Alaptörvény keretein belül a magyar nyelvű befogadó számára alkot, és azt akarja, hogy száz év múlva is anyanyelvünkön élvezhessék műveit.
2.) A pártlojalitás, világnézeti alapállás nem váltja ki a teljesítményt. A magyar kultúra egésze, illetve az olvasók szemszögéből teljesen érdektelen, hogy melyik író kire/mire szavaz. Az a lényeges kérdés, hogy az adófizetői pénzből biztosított lehetőséggel élve milyen minőséget tesz le az adott alkotó az asztalra.