Ugyanaz a „szent” őrület

2021. július 08. 14:26

1789 óta egyre ugyanaz a nóta: kísérlet az Isten nélküli vallás megalapítására.

2021. július 08. 14:26
Bencsik Gábor
Bencsik Gábor
Facebook

„Ugyanaz a kérlelhetetlenség, ugyanaz a dogmatizmus, rituálék létrehozása és azokon való részvétel megkövetelése, ugyanaz a mártírkultusz és szentkultusz. Alapvető tévedésben van, aki azt hiszi, hogy a lényeg az eszme. Szó sincs róla, nem a ráció trónra emelése, nem a szabadság, egyenlőség, testvériség, nem a tőkés kizsákmányolás eltörlése, nem a klímaváltozás megfordítása, nem a rasszizmus elleni küzdelem, nem a gender a lényeg, hanem a »szent« őrület, amely egyre új eszméket keres magának, hogy hordozóanyagul fölhasználhassa világmegváltónak képzelt önmaga csodálatához.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Harangláb
2021. július 10. 08:56
Kedves Bencsik Gábor! Igen, történelmi kontextusba helyezve a dolgokat, pont erről van szó! Talán egy kicsit korábban, már Savonarolával indítanám a dolgot.
Hunyadi Mátyás
2021. július 09. 08:26
A kép nélkül a szöveg nem igazán értelmezhető.
Mátyás01
2021. július 08. 18:19
Az írás a háttérhatalomról szól, ami természetesen egy nagyon is létező dolog, csak nem szabad így hívni, mert akkor összeesküvés-elmélet hívőnek bélyegeznek. A mai Rothschild irányítású háttérhatalomnak a francia forradalom volt az első komolyabb akciója.
annamanna
2021. július 08. 16:44
A francia forradalom kétségtelen haszna volt, hogy véget vetett a rokokónak. https://fertodikastely.blogstar.hu/2018/06/30/gyonyoruek-voltak-a-nok-a-rokoko-ruhakban/54976/ "A rokokó nem más, mint életöröm, a fény, az idilli élet, a gondtalan szórakozás, a luxus kifejeződése." "stílus, mely a kifinomult arisztokrácia könnyed életvitelét környezetének kialakításával is hangsúlyozni akarta." "megnőtt a kényelemre és luxusra való igény." "Franciaországban némelykor ledér rokokó divattá fejlődött. A rokokó viselet egyik legnagyobb újítása, hogy minden addig hordott ruhához képest többet láttatott, vagy sejtetett a női testből. Ennek bemutatására talán a leglátványosabb példa a Veszedelmes viszonyok című film csodálatos, korhű kosztümei." "1740 körül bécsi közvetítéssel érkezik hozzánk a „verdigályos”, az abronccsal kimerevített harangszoknya, melyet a köznép tyúkborítónak hívott. Ám ezek a túlzott francia ruhákat meg sem közelítették." Az öltözködésben csak az első világháború mérhető ahhoz a hatáshoz, amivel megváltoztatta a női divatot. Ráadásul az ún. empire stílusú ruházat mindenképpen tisztességesebb, szolidabb, szemérmesebb hatást keltett. "A mell alatt szabott, fűző nélküli, a test természetes vonalát láttatni engedő empire fazonú ruha a francia forradalom idején vált népszerűvé, majd Jozefina császárné lett az, aki akkora divatot teremtett belőle, hogy az még a háborús ellenfél, Anglia honleányainak szívét is elrabolta." https://nlc.hu/trend/20200421/empire-fazonu-ruha-eredete-jozefina-csaszarne-divattortenet/ Ez mindenképpen az alsóbb néposztályok dolgozó, munkát végző nőinek hatása az elfajult elitre, és kissé tovább tartott, mint a lefejezés. "Így ábrándozhattak empire ruhákban Emma és a Bennett lányok is Jane Austen regényeiben." - a nőkép is megváltozott. Austen hősnőinek már nem a bujálkodáson járt az eszük, és általában is ez a kor az érzelmek, a lelki érzékenység, a romantikus stílus kora lett, ld pl Kármán József: Fanni hagyományai. Ez mindenképpen jó fejleménynek nevezhető, összevetve a rokokó fülledt eroticizmusával.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!