Amikor Platón Államában egy ponton a társadalmi szolidaritásra terelődik a szó. Jobban mondva arra, hogy a polisz javát az szolgálja, ha polgárai eleve azzal a tudattal civódnak, hogy majd megbékélnek és a külső veszéllyel szemben közös erőfeszítéseket tesznek. Glaukón az eszmecserének ebben az emelkedett szakaszában emlékezteti Szókratészt, hogy míg a harctereken megnyilvánuló polgári erényről beszélt, nem tért ki az emberek békés, otthoni életére, ami ugyancsak részesül az ideális állam áldásaiból.
Amikor politikáról beszélünk, mi is hajlamosak vagyunk figyelmen kívül hagyni ezt a dimenziót, a kivételes állapot viszont rendszerint épp a normalitás érintetlen és figyelmen kívül hagyott vonásait világítja meg. Ma az otthonlétünket. Azt a realitást, amire a Vesta templomában égő láng emlékeztette a rómaiakat, vagyis, hogy a családi tűzhely és az egész politikai közösség üdve összetartozik. A globalisták szeretnék azt hinni, hogy ez az összefüggés a történelemkönyvek lapjaira költözött, de egy láthatatlan, meghittebb Itália ezer meg ezer szentélye ellenpontozza ma is az épp üresen álló piazzák harsányságát. A köztéri szobrok komor unalmukban Giorgio de Chiricónak állnak modellt és – amíg Olaszország visszafojtott lélegzete az otthonokat tölti be –, magányuk elnyúló árnyéka uralkodik a néptelen utcákon.
A láng újra az otthonokban lappang, és a dinamikus futurizmus pedig átadta a helyét a metafizikus szemlélet statikusságának.
Lehet, hogy csak ideig-óráig tartó állapot ez, de a világ tagadhatatlanul megállt, és most más arcát mutatja, mint az elmúlt évtizedek során.
Az építész-filozófus Paul Virilio szerint „a történelem nosztalgikusai ma már hiába keresik Rómát Rómában” hiszen a globalizáció magában a helyváltoztatásban teremtette meg az élet állandóságát és életterünk felismerhetetlenné torzított képe már csak egy külső pontból szemlélve nyer értelmet. Ezek szerint eljutottunk oda, hogy az otthon „már csupán egy küszöb anamorfózisa”, a globalizáció megölte a hely szellemét és mindannyian turisták vagyunk lakásunk küszöbén, melynek csak felismerhetetlenné torzított vetületét ismerjük. Bármilyen találó megfogalmazása is ez annak, hogyan idegenít el minket a globalizáció a tértől, a jelenlegi helyzetben épp az ellenkezője valósul meg. Ha a globalizáció az individuális cselekvések kaotikus mozgása, a karantén (quaranta giorni = negyven napos vesztegzár) a kollektív cselekvés kozmikus mozdulatlansága. Ráébredünk ezekben a napokban, hogy létezik egy láthatatlan Magyarország is, amit az utcákon és tereken járva nem tapasztalhatunk meg. Nem látszik a térképeken, sőt még a műholdképeken sincs nyoma. Az átutazók nem is tudatosítják a létezését. Ez is az otthonokban van, mondhatnánk az otthonok Magyarországa.