De ezt nem hallja meg a színházi nagyüzem. Különösen nem a nyereséges színházról álmodozók.
Ők az ellenkezőjét bizonyítják. Tűzzel-vassal ezt terjesztik.
Még csak az kellene! – így a piac, mely egyetlen mérceként fitogtatja erejét, a profitot. Mert nekik a legfontosabb a kasszasiker!
A giccs hozza a pénzt, miközben messziről, ügyesen álcázva úgy néz ki, mintha valóban műveltséghordozó kultúra lenne. Nehogy már zavarba jöjjön felismert műveletlensége hatására a nagyérdemű.
Megint Adorno:
„…a My fair Lady, mely zenei tekintetben az eredetiség és ötletgazdagság legszimplább követelményeinek sem tesz eleget.”
És a szöveg?
Nézem a kirakatban a plakátot. Édeskés szörnyűség. Belenézek a librettóba is. Majd ezen a szövegkönyvön morfondírozok. Némi túlzással úgy vélem, hogy Shaw szövegét előbb tán átalakították fertelmes képregénnyé, és abból írták meg/át a szövegkönyvet? Igen átírták. Ízig-vérig. A könnyen felismerhető, ponyva ízű férc-dramaturgia segedelmével. Átmentettek minden dohos, szentimentális elemet, ami a giccs vulgáris kelléktárában fellelhető. (És nem mentség, hogy az opera librettók többnyire fércművek voltak!)
Az átigazítás, amúgy, nem gond. Kisiparosi vagy inkább dilettáns teljesítmény. Ötlet sem kell hozzá igazán. Néhány óra szabdalgatás is elég a borsos, sőt fejedelmi honoráriumért, jogdíjért.
Színház, a szó igaz értelmében alig található Londonban. Régi, szép idők az East End –en elmúltak. Itt volt a színházi világ csúcsa. Műhelyek, kísérletek, színházi laboratóriumok végig a sugárúton.
Elbroadway-esedet az East End. Európa színháza mostanság amerikai mintára kommerszesedik. Jaj. Pedig a saját giccseink is gazolnak-gázolnak eleget az esztétika virágos ágyásaiban.
A színház meg, mintha bujdosna. Mert lappang. Londonban is lappang. Lappangott a stuttgarti „Theater der Welt” fesztiválon, a Bitefen, Kisvárdán, Pécsett… mindenütt.
És mintha mégis túlélne. Mindent és mindenütt.
– Mondom – nem tudok semmi újat mondani, csak rögeszméim ismételgetem.
A színházról, viszonylag sok szöveg, de kevés gondolat íródott le. A színházesztétika a bölcseletnek csak amolyan mellékterméke. A bírálatok, többnyire (lelkes vagy lelketlen) odavetett jegyzetek. Felületes publicisztikák zömmel.
A színházi ethoszt kevesen boncolgatták, elemezték. Mintha tartanánk tőle, mintha könnyebb volna az egész problematikát félrecsapni egy félresikerült, rossz mondattal. „Ah, ez csak komédia!”
A színházi nagy alkotók gondolatai is, bizony, többnyire szélsőségesen különböztek és különböznek egymástól. De mégis okos, újra végiggondolandó, jó gondolatok (Sztanyiszlavszkij, Brook, Mnouschkine, Strehler, Artaud, Craig, Grotowski, Jouvet, Brecht stb.), megannyi lappangó tanulság és bölcsesség is lehetne a számunkra.
Persze, olvasva is a rögeszmecsere feloldhatatlan hangulatát sugallják. Ami nem is baj. Minden színházi gondolkodó felfedező, kalandor a maga nemében. Ne várjon az ember tőlük tanácsot, szakácskönyvet, baedekert, útmutatót, használati utasítást, piktogramokat.
Ilyen nincs.
Legfeljebb önvallomások vannak.
Meg, igen, a rögeszmék vannak jelen. Zsákutcák, eltört bicskák pengéi, és más által alig hasznosítható tapasztalatok.
Zsákutcák mindig és mindenütt főleg rögeszmék és keservek.
Grotowski azt nyilatkozta, hogy a színház ideje, szerinte, már végleg lejárt. És mégis csinálta!
Artaud, egy életen keresztül, átkozódott a színházi álságosságok ellen, és zárt osztályon végezte.
Volt, ki a színpadon halt meg, volt ki a színházért.
Volt, aki harcolt igazáért, volt ki a végletekig megalázkodott, hogy színháza napjait meghosszabbítsa, mint pl. Moliére.
És senki sem gazdagodott meg a színházból. Ha mégis megélt belőle, máris felröppen a gyanú. Olykor bizony, okkal.
És mégis kell a színház.
És mégis van színház a mélyben, valahol.
Bár nem főnixmadár, mégis, mindig, újra-meg újra, van. Újra teremtődik. A színház nem tud nem lenni.
Az ógörög színház fényes időszakát követte a színház római lezüllése. Vásárokat meg kivégzéseket körítő mutatványosok, gladiátorjátékok, ripacsok, jokulátorok, tűznyelők, kardnyelők, korcs-szülöttek, és szerencsétlen nyomorékok vegyes, züllött serege. „Ez itt a legmagasztosabb művészet!” Ezt ordibálták a tereken magukat és a művészetet felelőtlenül prostituálva. Kérkedtek furcsa, harsogó „művészetükkel”.
Gyakran a halál árnyékában.
A passiók, folklorizálódott rituálék, csempészték át korunkba a színházi gesztusokat századokon keresztül, mintha rejtegetni való dugáru lett volna. A középkori mély csöndben a didaktikus iskoladrámák bátorkodtak színpadi gesztusokkal eleinte fel a világot jelentő deszkákra. Majd a reneszánszban, hirtelen, mintha több száz éves szünet nem is lett volna, újra teljes pompájában kivirágzott a színház.
Már ahol.
Éppen Londonban. Például az Erzsébet-kori színház, Shakespeare.
De a ripacsok nem tűntek el. Kicsit háttérbe szorultak, de túléltek. És túlélnek. Alkalmazkodnak. Itt vannak közöttünk.
Sikkes, sikeres sznobok, váratlan kusza ötletekkel villognak. Ha valaki nem érti üzenetük, magára (szerintük restellni való műveletlenségére) vessen.
Mert ők, a tévedhetetlenek.
Könnyű, felelőtlen kézzel lavíroznak az izmusok labirintusában, hivatkozván a groteszk és abszurd dramaturgiai elemek művészi erejére.
De, hogy a színpadon, a dramaturgiai, színészi, rendezői opusban az ötletek egyáltalán mennyire szervesülnek? Kapcsolatokat teremtenek-e a másik oldallal, a csoportlélektani tapasztalataink alapján a mindenképpen naivitásra hajló, passzív közönséggel?
Vagy egyáltalán nem? Ez is elképzelhető. Ha el, akkor ez maga a pech!
És ez nekik nem gond? Ha az „ötlet” nem jön be, akkor ott van helyette a dölyf. A meg egy seregnyi meg nem értett zseni „jogos” sértődöttsége. Ma a posztmodern művészetfelfogásba sok minden belefér.
Akkor ismét eltörik a tengelye Theszpisz kordéjának, akkor nem működik a katarzis mechanizmusa, akkor nem színház a színház, nem is lehet az, amikor a katarzis átadja helyét az álságos-könnyes meghatódásnak és egyéb alantas olcsó szórakoztatásnak, maga a színház adja át társadalmi, kulturális szerepét a szórakoztató iparnak.
És akkor jaj neki! Jaj nekünk!
A huszadik században már motorizált Zapatók (Fellini filmje az Országúton) száguldozzák keresztül-kasul Itáliát és a világot. Harsogó, dicsekvő cippolai ordítozásuktól siketül meg Európa és Amerika. „Ez itt a legtisztább művészet!” – ordítozzák az összes Via Appiákon ismét. De a „jobb emberek”, a közönség inkább a színházat választaná. A művelt polgár a színházat választja/választotta még a századelőn is az akkor olyan populáris mozival szemben.
– Mert a színház csoda, előtted születik és hal meg az alkotás. Mintha magad is része volnál. Rólad szól, Veled, Általad és Ellened is történik.
Ilyen művészet, ilyen csoda több nincs. Nem is lehet. Nem tud lenni!
Mert a színház rítus is. A homo ludens, a játékos ember örök misztikus és mítoszteremtő rituáléja. A gyermek is mikor játszik, önfeledtem önmagából formálja meg a felnőtt embert, a teremtés felelősét, a gondolkodó csodaemlőst. A színház megidézi a gyermekkor játékait, a teremtést, általa a megtisztulást, a katarzist.
Az utolsó csodáinkat.
Nincs jobb, nincs teljesebb helyette.
Igen: teljesebb. A teljesség. Valamennyi (szinte valamennyi) receptorunkkal, idegvégződésünkkel párbeszédet folytató, szellemünket provokáló totális igényű művészet a színház. És a spirituális lét, újra, meg újra teremti az örök színházat, amit folyamatosan pusztít, fojtogat a kommersz, a globalizált, konzumvilág. A Zapatók és a Csárdáskirálynők.
Így megy ez.
Amíg van szellemiség, addig lüktet a spirituális galaxis. Addig van a színháznak esélye. De ember is csak addig van.
Azután… az már nem a mi dolgunk. Ott már nem lesz emberi mérce, emberi feladat. Volt már ilyen. És nem csak a fegyvercsörgés, az „inter arma, silent muzae” pillanataiban. Tohonya, békeidők is értékeket pusztíthatnak. Egyszerűen felzabálják, feleslegessé nyilvánítják, ami pillanatnyi rabló hangulatuknak nem felel meg. Társadalmakat terelnek a káosz felé.
Ilyen ez a buli. Ilyen! Ezért van a rögeszmecsere.
Addig is…Vagy eddig. Előbb-utóbb minden rögeszmecsere érthetővé válhat/válik.
Vagy ez is, a megértés is már majd mások dolga lesz tán.
Hazafelé jövet, még azon is morfondíroztam, hogy Londonban heteken keresztül nem láttam ködöt. Egy makulányit sem. Volt eső, szél, napsütés, csak éppen a nevezetes londoni ködből nem akadt egy fél gomoly sem.
Hogy ez jó ómen, avagy rossz? Magam sem sejtem.