Marad a mi követése, szolgálata – mint alapelv. A mi tudatos vállalása, mint az egyetlen fogódzó, kapaszkodó az alkotás viszonylag józan megítéléséhez. A színész szellemi eszközeinek karbantartásához, a színész alkotói lelkiereje megtartásához.
Valamennyi, utólag korszakalkotónak minősített színházi laboratórium, kísérlet csoportként, teamként, „mi”-ként fogalmazta meg saját ars poétikáját. Feloldotta a színészeit az édes-bús, büfé-legendás, de végtelenül magányos attitűdjéből, mely a magányos fáklya önégető (és hazug) képzetében keresi a színészi alkotás origóját. Még a monológ is a mi kölcsönhatásaira épülő színészi teljesítmény, a monodráma hosszú magányába is belesejlik a mi csoportereje.
A színház minden miccenése csak a mi lehet. És ez nem felmentés vagy könnyítés.
Még akkor sem az, ha estéről estére, különböző teljesítmények változatos csokra rakódik össze a színpadon. Mert különbségek is vannak színész és színész, ma és tegnap között, és jó, hogy vannak.
Végső soron, még az indiszponáltság is a mi indiszponáltságunk! Sosem csak a tied, hanem: enyém is, övé is, miénk.
Még akkor is az, ha valaki az ellenkezőjét állítja, sőt, az ellenkezője szerint él és próbál meg alkotni. Bergson szerint „a valóság megleckézteti az álmot”.
Mindig megteszi!
És megleckézteti a képzelgéseket is. Különösen megleckézteti az álmodozást, az öntetszelgést. A valóság már csak ilyen.
Ezért nevetünk.
Pontosabban, többnyire kinevetünk! Jól megrendezett, előadott komédiák esetében önmagunk gyengeségein derülünk katartikus kínok/gúnyok útvesztőjében. Ha másokat nevetünk ki, ha nem a mi bőrünkre megy ki a játék, akkor az nem igazi színház és elsenyved a katarzis.
És a kinevetés a nagy tévedések nagy büntetése saját személyiségünk elfogódott önelégültségével szemben. A téveszmék örök ostora és megszégyenülése.
Mert a színház, valóban a filozófia teátrális megnyilvánulása. Persze nem abban a formában, hogy Szókratész kérdez és Platón válaszol neki a patetikus rivaldafényben. A színházban elegyedik a materiális realitás „földhözragadt” közérthető világa, a szellem féktelen, játékos szféráival, mert az emberi jelenség (minden emberi jelenség) már csak ilyen. Látszólag egyszerre konstruktív és destruktív. Pedig lényegében mégsem az. A Mi szembesül az Én-el, aminek beláthatatlan és végtelen variációi vannak. Mert a színháznak nincs vége, mert a katarzis sem finálé, hanem meghívó a továbbgondolásra, a további katarzisokra.
Az önkinevetés esztétikuma
Az önző színészi/rendezői hiúság, a színházi destrukció. A művészi élmény büntetése, összerombolása.
Hányszor halljuk (rossz) vicc gyanánt, de akár, komolyan is: Én csináltam meg, vagy az ellenkezőjét: én rontottam el. Én mentettem meg a jelenetet, én húztam ki a kollégát a pácból, az író, dramaturg, rendező hibáját, tévedését én korrigáltam…
Igen ez a hiúság vására. Vagy ócskapiaca?
Pedig a hiúságnál, ismét csak Bergsonra hivatkozva „nincs felületesebb, s ugyanakkor mélyebb hiba. A rajta esett sebek nem nagyon súlyosak, és mégsem gyógyulnak meg soha.”
Miközben a valóságban felsorolhatjuk: mi csináltuk, mentettük, rontottuk, húztuk ki a pácból mindig mindent stb.
Ugye furcsa, szinte alig hihető. Mint ahogyan annak a képzelt látványa is igaz, ahogy most mondom, írom-olvasom rögeszméimet. Te, nyájas olvasóm, hol biggyesztesz, fejed rázod, rábólintasz, mosolyogsz, mikor hogyan. De jelen vagy, együtt tépelődünk – együtt mondjuk. Egy kicsit ez is hasonlít a színházhoz.
Még ha nem is akarod.
Te is mondod.
Nevetsz?
„Nevetésünk (is), mindig egy csoport nevetése.” Ezt szintén Henry Bergson mondta, nekünk, s most már velünk mondja.
Egyedül igazán nevetni sem lehet, vagy ha igen, ha ez állandósulna, baj van!
De a sírás is az, a töprengés is az, a beszéd, a gondolat, az emberség és embertelenség… minden jelez, üzen a csoportnak, direkt, vagy áttételesen.
Az ÉN -ek csak arra képesek, hogy MI -vé váljanak.
Egyedül az én, oly esendő és pusztulékony.
A színpadon meg különösen az.
Ott ugyanis, az Én a metamorfózis által a Mi –vé kell, hogy váljon, és napi gyakorlat kell, hogy ilyen legyen. Tetszik, nem tetszik nincs más lehetőség.