
Mennyi szégyen volt rajtunk?
Bauer Sándor áldozata nem volt hiábavaló. Önkéntes tűzhalálával fizikailag is jelezte, hogy a forradalom lángja nem hunyt ki, és egyúttal a kommunistákra égette a szégyen letörhetetlen bélyegét.

Aligha kétséges, hogy a bűntudat kérdése a XXI. századi európai ember egyik legégetőbb problémája. Engem személy szerint is ért már alig burkolt kritika (vagy megbélyegzés?) azért, mert leírtam azt a sort, hogy „bűntudatra nem lehet nemzetet építeni”. Nem értem, hogy Stumpf András barátom a Bauer Sándorra emlékező írásában miért ehhez az utóbbi időben európai szinten egyre károsabbnak bizonyuló motívumhoz nyúlt?
Bauer Sándor valóban a legtisztább, legmodernebb és legnagyszerűbb hőseink egyike. És valóban, nem lehet róla elég emelkedetten beszélni, mivel amit tett, az az akkori és a mai mércéink szerint is az emberi létezésen mutatott túl.
Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:
Magyarországon már senkinek sem kell félnie: személyesen Orbán Viktor lépett oda a megtámadott hírességek mellé

Eddig Stumpf írása nagyjából ugyanaz, amit én gondolok Bauer Sándorról. Csakhogy itt van valami más is, ami nem Bauer Sándorról szól, hanem mindannyiunkról, és ez pedig a szégyen kérdése. Stumpf szerint ugyanis Kádár „gulyással korrumpálta a népet … Kádár sikerrel járt. …. Ez a fiú [Bauer Sándor] annyira szerette a nemzetét, hogy meghalt annak bűneiért. Magára vette azokat, felfeküdt az áldozati oltárra – és levette népéről a szégyent. Akkor is ez történt, ha a nép, a nemzet nem tudott vagy nem akart tudni róla.”
Nos, van egy jó hírem: Kádár nem járt sikerrel. A kádári alku nem kiegyezés volt, hanem fegyverszünet. Persze, sokakat igyekezett bevonni az országos piramisjátékba, és nem is volt teljesen kudarcos ez a vállalkozása. De hogy sikeres lett volna, az eléggé kétséges. Igyekezett kifárasztani, amortizálni és szétoldani a nemzeti összetartozás hagyományos kötelékeit. Ettől függetlenül azonban az alapképlet az volt, hogy 1956-tól mi magyarok tudomásul vettük, hogy nincs lehetőség kiszállni a szoci buliból. Mi erre a térfélre lettünk leosztva, és a másik játékos, az USA nem jön ide át. Persze már akkor is baj volt a magyarokkal, alaposan a fejünkbe kellett ezt verni: a sortüzek mellett végigvert falvak, diákotthonok, agyonvert munkástanácsi és helyi vezetők, kivégzett forradalmárok, börtönbe és internálótáborba küldött osztályellenségek, víz alá nyomott életek mutatták, hogy milyen nehezen tanuljuk a szovjet függőséget.
Ezt még gyorsan meg is spékelték a téeszesítéssel, ami újfent egy országos erőszakhullámot jelentett. A fentiek, kombinálva még legalább három, alig másfél évtized alatt már korábban lejátszódott országos erőszak-kampánnyal, plusz még két világháborús vereséggel, nemzeti tragédiával, bőven elegendő alapot adtak volna, hogy szégyen nélkül, a „szép volt fiúk” gondolatával jöjjünk le az ellenállás pályájáról és olvadjunk fel a proletár internacionalizmust jelentő szocialista hazafiság nem létező fogalmában.
De nem ez történt. A felszínen persze általában nyugalom volt, hiszen élni kellett a borzalmas megpróbáltatások után. Mégis, valahogy állandóan előbukkant itt-ott, hogy mit is gondol egymásról a kommunista párt és a nemzet. Éppen azért, mert ahogyan Bauer írta, nem csak létezni, de élni is kellett.
Az ellenállás, a tiltakozás, és az ellenzékiség legkülönfélébb módon mutatkoztak meg, akár a legváratlanabb helyzetben és a legfurcsább formában. Néhányat ismerünk: a diákszervezkedések 56 után, a galerik, a hippikirándulások, Hamusics János és társai, a ’70-es évek diáktüntetései, az illegális egyházi közösségek ügyei, a pusztavacsi békefesztivál, és még sorolhatnánk. Nos ezek mind azt mutatták, hogy nincs rendben a történet. A kommunista hatalom szemben áll a társadalommal, és a társadalom szemben áll a kommunista hatalommal. Végül pedig, amikor a nagyhatalmi játszmában a lapok újraosztására került sor, azonnal tömegtüntetésekkel adtunk nyomatékot annak, hogy ki akarunk jönni a béketáborból a szabad világba. Sluszpoénként pedig az első szabad választások végeredménye pontosan mutatta, hogy mennyire taksálják a választók a kommunista párt felhigított utódát.
A felsoroltakon kívül is léteztek más ügyek, amelyeket még nem ismerünk mélységében, elsősorban vidéki tiltakozási formákat. Nem véletlenül indítottunk erre egy feltáró projektet.
Kádár 1956 novemberében azt mondta: „még egyszer nem csináljuk, hogy mindenért, ami ebben az országban történik, a párt a felelős”. Kádár és társai akkor járhatnak csak sikerrel akár haló poraikban is, ha bedőlünk ennek a taktikának.
Én azonban úgy hiszem: Bauer Sándor áldozata nem volt hiábavaló. Önkéntes tűzhalálával fizikailag is jelezte, hogy a forradalom lángja nem hunyt ki, és egyúttal a kommunistákra égette a szégyen letörhetetlen bélyegét.






