A sok lehetséges közül talán az egyik alkalmas nézőpont, ha a versenyző és a hős archetípusát, a társadalomban játszott szerepüket vesszük szemügyre. A hősét, aki akár személyes vesztesége árán is a közösség javán munkálkodik, és morális jutalmát, a közösség elismerését e munkálkodásból nyeri, és a versenyzőét, akinek egyetlen célja győzni a (fair) versenyben, és a morális jutalmat, a sikert e győzelem hozza el neki.
Úgy tűnik, hogy a római életideál kialakulásától fogva, kétezer éven át a hős volt az európai értékrend legmagasabbra becsült aktora. Az ókori görögök még inkább a – győztes – versenyzőt becsülték, de Róma ideálja már Mucius Scaevola, karját a lángok közé tartva Rómát megmentő katona. Hősök voltak a hitükért mártíromságot vállaló középkori hitvallók, hős volt El Cid, Jean D’ Arc, Dugonics Titusz (tudjuk, legenda, de elhitt legenda), hősök voltak Egervár védői, Zrínyi katonái, 1848 honvédei. A hősök voltak azok, akik legyőzték a Rosszat és jobbá tették a világot.
De az elmúlt kétszáz évben fokozatosan valami más vette át a hős szerepét: az Adam Smith-féle láthatatlan kéz, vagyis a demokratikus intézményrendszer, amely az emberek egyéni céljait közjóvá transzponálja. Teréz anya szent asszony volt, de a közjó kibontakozását már nem tőle várja a világ. Hanem az egyéneknek a gondosan kimunkált demokratikus intézményrendszer által kormányzott szabad versenyétől. E verseny főszereplője pedig maga a versenyző.
Ám mára kiderült, hogy a nemzet, amely a demokratikus intézményrendszertől különböző, azzal időnként konfliktusba kerülő életkeret, mintha továbbra is tartaná az állásait. Éppenséggel mintha új erőre kapna. A Szózat érvényessége ennek ellenére elporladni látszik. Vajon Magyarország lakosainak hány százaléka érzi úgy, hogy akár a legcsekélyebb mértékben is, de adósa a hazájának pusztán azért, mert magyarnak született? Valószínűleg nagyon csekély százaléka.
Nemzeti elkötelezettségűek persze vannak. Sőt ultrák is vannak. De ez az elkötelezettség semmiben sem különbözik egy futballcsapat drukkereiétől. Van kedvenc csapatunk, azért élünk és halunk, hajrá fiúk, mert fő a győzelem, Újpestért élünk, ő érte győzünk – és így tovább. Ebben a dologban azonban nincs morális töltet, nem szolgálat, nem áldozat. Inkább előnyös üzlet: csatlakozom hozzátok, és cserébe megkapom a közösséghez tartozás pozitív élményét. Ráadásként pedig a másik lenézésének, kigúnyolásának közösségi jogát.