A legfontosabb tény, hogy végre találkoztak a két ország vezetői, s anélkül, hogy szóba kerültek volna a fent említett nehéz témák. Persze Japánban többek között olyan kritikát is hallhattak pl. a Szenkaku-ügyben, melynek létét viszont a japán kormány hivatalosan nem ismeri el, hogy Japán részéről nem kellett volna olyan kompromisszumot találni a rövid távú terv, azaz a csúcstalálkozó megvalósításáért, amivel Japán elismeri a két ország közötti „nézetkülönbséget”. Hosszú távra nézve ugyanis adott esetben ez külpolitikailag visszalépést is jelenthetne.
Már másfél éve úgy értesültünk mi, japánok, hogy a kínai államfő nem kíván Abe Shinzo japán miniszterelnökkel leülni a tárgyalóasztalhoz, ameddig a szigetország politikusa nem ígéri meg, hogy soha többé nem látogat a Jaszukuni szentélybe (ahol a japán háborús halottak mellett a kivégzett „háborús bűnösök” lelkét is őrzik), s azt is követelte, hogy ismerje el a „területek vita” létét. A kínai álláspontjával szemben Abe miniszterelnök olyan érvvel élt, hogy ő mindig nyitott a kínai politikussal való kétoldalú találkozóra, amin keresztül együtt keresné a békés megoldás lehetőségeit, ha lenne egyeztetnivaló két ország között. Abe magatartása pedig nem újdonság, a hasonló politikát Koizumi Junichiro miniszterelnök is folytatta, aki az öt és fél éves miniszterelnöksége alatt minden évben látogatást tett a Jaszukuni szentélyben, s emiatt óriási felháborodást kavart Kínában (és a politikusok szentélylátogatásáról nem pozitív véleményt kifejtő japánok körében is).
Közismert tény, hogy a japán-kínai kapcsolat már nem volt szerencsés állapotban Abe Shinzo második kormányának 2012 decemberében történt megalakulásakor. Bátran mondhatjuk: azt a helyzetet, hogy a két országban nem volt elég kedvező közhangulat a csúcstalálkozóhoz, a két állam mostani vezetői az elődjeiktől örökölték. Japán részéről az előző kormányt adó Demokrata Párt 2012-es választás előtti instabil kormányzása nem csak belpolitikai kritikákat és aggodalmakat keltett, hanem a szomszédjainkkal való viszonyt is rontotta (akkoriban egyre rosszabbul alakult a sziget-ügy). Kínának viszont a 2013 tavaszán zajlott párt-tisztújtásáig nem volt könnyű dolga a közhangulattal, hogy Japánhoz újra közeledjen, akár csak a gazdasági kapcsolatok fejlesztésében is. Most végre 2014 novemberében jött egy olyan tökéletes alkalom, ami mind a két országnak megfelelne: az APEC pekingi találkozója. Ezt megelőzően Wang Yi kínai külügyminiszter kifejtette, hogy minden vendéget szeretettel lát Kína házigazdaként. Ezzel a gesztussal a házigazda eleget is tett a „Japán felől érkezett kérelem”-nek. Abe miniszterelnök pedig felhasználhatta a lehetőséget, hogy olyan erős és határozott vezetőnek mutassa magát, aki a kínai államfővel tárgyalt, gyáva kompromisszumok nélkül.
És hogy milyen fejleményekre számíthatunk? November 12-én Abe Shinzo világ körüli külpolitikai útjának következő állomásán, Myammarban röviden beszélgetett Li Keqiang kínai miniszterelnökkel az ASEAN csúcstalálkozón. Az a tény, hogy találkoztak, jobb, mintha nem is üdvözölték volna egymást. Úgy látszik, hogy lassan jobb irányba indul a két ország az éveken keresztül kitartó hideg viszonya után. De a feszültségek mindkét fél számára elfogadható megoldását ezután sem lesz könnyű megtalálniuk.
Abe Shinzo nemrég feloszlatta a parlament alsóházát és előrehozott választást írt ki. A kampány időszakában és a választást követő pár hónapig remélhetőleg - legalább a japán kormánypárt részéről szándékosan - nem lesz semmilyen negatív fejlemény a japán-kínai diplomácia területén, mert úgy néz ki, Abe Shinzo nem kockáztatná a győzelemhez vezető útját és további négy évig tartható mandátumát. Abe miniszterelnök Jaszukuni szentélybe való látogatása csak később kerülhetne sorra, a választás győzelme esetében is. Ennek akkor nőhet meg a valószínűsége, ha a kormány támogatottsága mélyen stagnál és a szomszéd országokkal való kapcsolatok újra elhidegülnek a „mérsékeltebb” külpolitikai irányvonal rovására.