Képzeljük el: misére, istentiszteletre igyekszünk a templomba egy muzulmán ország muzulmán városában. A templomban másfél éve fejeződött be a restauráció, miután egy ugyanilyen istentiszteleten robbantottak szélsőséges iszlám alakulatok. Lehet, hogy ott voltunk, csak hátrébb álltunk, és lehet, hogy több barátunk, családtagunk is odaveszett. Jó esetben felismerhető volt a holttestük és el tudtuk őket temetni. Bár a temetés alatt is tarthattunk attól, hogy egy újabb akció miatt már nem megyünk haza a temetőből. A karácsonyi, húsvéti istentiszteleten nagyobb az esélye a robbantásnak. Egy körmenet is bármikor az utolsó lehet az életünkben.
Kevésbé problémás helyen, mondjuk Egyiptomban élve pusztán csak packáznak velünk a hatóságok, nem adnak engedélyt templomépítésre, majd mégis − aztán visszavonják. Lehet, hogy a muzulmán többségű és kultúrájú ország vezetése nincs ellenünk, esetleg a lakosság többségének sincs velünk baja, sőt jól megvagyunk velük, egymás áruit vásároljuk a piacon, üzletelünk, esetleg még barátaink is vannak köztük, elmegyünk egymás esküvőjére. És mégis, kiszámíthatatlan, láthatatlan csoportok próbálják ellehetetleníteni az életet, így folyamatosan fel vagyunk készülve rá, hogy bármi megtörténhet. Lehet, hogy már bele is nyugodtunk ebbe és lelki béke uralkodik bennünk. Vagy ha nem, akkor dühöt és dacot érzünk. Csak azért is elmegyünk a templomba, csak azért is ünneplünk, kiállunk magunkért.
*
Jeruzsálem, Konstantinápoly, Alexandria, Antiochia – az első századokban a kereszténység öt patriarchátusából négy keleten jött létre – az ötödik volt Róma (a pápa egyik, XVI. Benedek által nem használt címe „a Nyugat pátriárkája”). Ma egyik sem a „keresztény” világ része. Még leginkább Konstaninápolyban, azaz Isztambulban honol béke, bár a patriarkátus egykori székhelye, a Haia Sophia múzeum lett, de csak mert az atatürki szekularizáció a város elfoglalása után mecsetté alakított szentélyt múzeummá alakította. Jeruzsálemben nem nyomják el a keresztényeket, pusztán az izraeli-palesztin-konfliktus miatt szenvednek ők is. Alexandria egyiptomi kikötőváros, itt már több bajuk van Krisztus követőinek, de Egyiptom még mindig viszonylag tűrhető hely a számukra. Antiochia ma Antakya néven egy százezres város a török riviérán. Az ősi alapításokon kívül azonban még van pár patriarchátus: 1553-ban alapították a babiloni káld patriarkátust, amelynek székhelye Bagdad volt. 1742-ben az örményt, Bejrútban. 1886-ban a kelet-indiait, Goában. A lisszaboni érsekség 1716-ban lett patriarkátus. Az Ezeregyéjszaka egykor fényes Bagdadjában most félnek a keresztények.
Pedig a Közel-keleten a keresztények nem jött-mentek, nem jövevények és nem is bevándorlók, hanem őslakosok. 632-ben, az iszlámot megalapító Mohamed halálakor Egyiptom, Palesztina, Szíria, Kis-Ázsia, Észak-Afrika mind keresztény területek voltak. A keresztes hadjáratok védelmében már korábban írtunk, és Máthé Áron áprilisban emelte fel szavát a Mandiner blogon a közel-keleti, azon belül is a szíriai keresztényekért.