„A paksi bővítési beruházást igen sok kritika érte az elmúlt időszakban, alig két hónap múlva pedig országos választások lesznek. Miért pont most volt szükség erre a fejlesztésre?
Öt éve folyik a bővítés előkészítése. 2009-ben adott felhatalmazást a parlament, hogy a magyar kormány megkezdje a szükséges előkészítő tárgyalásokat az oroszokkal a paksi erőmű bővítéséről, két blokk elindításáról. Ezek a tárgyalások most értek abba a fázisba, hogy alá lehetett írni a nemzetközi szerződést, ezt a szerződést kell ratifikálnia az Országgyűlésnek.
Minden parlamenti képviselőnek van lehetősége és módja arra, hogy elmondja véleményét vagy kifogásait.
Elegendő időt hagytak a megfontolt döntés meghozatalára?
Nem tartom rövidnek sem az előkészítést, sem pedig a tárgyalások hosszát. A döntés 2009 óta ismert. Minél korábban kezdjük meg ezt a beruházást, annál hamarabb tudnak működésbe állni azok a blokkok, amelyek olcsó energiát termelnek. (…)
A beruházás pénzügyi hátteréről mit lehet tudni?
Egy olyan hitelszerződést vállalunk, amiben az orosz fél megelőlegezi a beruházás költségeit, amit később kell visszafizetnie az országnak. Nem egy értelmetlen adósságnövelésről van szó, hanem olyan beruházásról, amelynek létrehozott értéke az ország vagyonát gyarapítja.
Az első perctől fix pontja volt a tárgyalásoknak, hogy csak olyan konstrukcióban vagyunk hajlandók gondolkodni, ahol az atomerőművi blokkok a magyar állam tulajdonában vannak. Ebben az értelemben megéri akár hitellehetőséghez is nyúlni.
Akkor mégis növeli az államadósságot a beruházás?
Az állam egy tízéves periódus alatt részletekben, évről-évre megközelítőleg, átlagban háromszáz milliárd forintnyi összeget fordíthat majd a beruházásra, azaz növekedhet a magyar államadósság. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy a fejlesztés emberek tízezreinek adhat munkát. Ráadásul a lakosság megfizethető áramhoz juthat.
Az elmúlt évek kormányzati lépéseinek köszönhetően az államadósság csökkenő pályán van, így azzal számolunk, hogy maximum 2-3 százalékponttal nő éves szinten az államadósság bruttó hazai össztermékhez viszonyított aránya. Így a növekedés nem veszélyezteti azt a célt, hogy a magyar államadósság a következő tíz évben is csökkenő pályán maradjon.