Kálmán Olga-effektus: ismert baloldali figura osztotta az észt szakértőként
Ezt az álságos, hazug módszert számos esetben használták már.
A nemzetközi példák pont azt mutatják, hogy Kálmán Olgának (ismét) fogalma sincs arról, hogy miről beszél.
„Ez zseniálisan hangzik, de a nemzetközi példák pont azt mutatják, hogy Kálmán Olgának (ismét) fogalma sincs arról, hogy miről beszél.
Nemcsak azért, mert pénzügyileg aránytalanul nagy terhet ró a város költségvetésére, hanem azért is, mert a számok azt mutatják, hogy mindez csupán elhanyagolható mértékben járul hozzá ahhoz, hogy többen használják a tömegközlekedést, amely áttételesen a környezetszennyezést is csökkenthetné.
Ugyanis Észtország fővárosában, Tallinban hat évvel ezelőtt meglépték ezt az adófizetőket nem kímélő (a helyi lakosok adójából évente 320 ezer forintnyi eurót utalnak át a közlekedési cég számlájára), ingyenes utazást garantáló lépést, ám a stockholmi Királyi Technológiai Intézet (KTH) hatástanulmánya szerint mindössze 3 százalékkal növekedett meg a tömegközlekedésre való hajlandóság. Ha ezt az eredményt összevetjük a ráfordítandó, masszív többletköltségekkel, belátható, hogy sikersztoriról aligha beszélhetünk.
Hasonló ötlettel rukkolt elő nem rég Párizs polgármestere, Anne Hidalgo is, csak ő kicsit felkészültebb volt Kálmán Olgánál. Ugyanis a hangzatos kampányolást megelőzően hatástanulmány elkészítését rendelte el, amely azt mutatta, hogy több mint 3 milliárd eurós deficitet okozna egy ilyen döntés a francia főváros költségvetésében. Talán mondani sem kell, az ötletet elengedték.
Aztán ott van Belgium Hasselt nevű városa, ahol 16 éven keresztül volt ingyenes a tömegközlekedés, ám mivel a döntés csődközeli állapotba juttatta a várost, el is törölték a felnőttekre vonatkozó díjmentességet. A tendencia pedig azt mutatja, a Kálmán Olga által megálmodott, ottani kiskorúak kedvezménye is veszélybe került.”