Ami azt illeti, Kína nem is nagyon töri magát, hogy a gazdasági kapcsolatait szorosabbra fűzze Kubával – bármekkora szüksége lenne annak némi baráti segítségre. Igaz, Havanna sem tudna sok mindent belepakolni a közös kosárba: jelenleg nem számottevő mennyiségben nikkelt és cinket szállít Pekingnek, és természetesen (arányaiban jóval nagyobb tételben) luxuscikként a kubai szivarokat, amely Kínában ugyanúgy státuszszimbólumnak számít, mit bárhol máshol a világon. Bár Miguel Díaz-Canel kubai elnök az utóbbi években többször is ellátogatott Kínába, hogy előmozdítsa a vágyott stratégiai partnerség kialakítását, sok mindent nem ért el, mindössze néhány ezer tonna rizst, a Covid alatt orvosi felszerelést, tavaly pedig egy 100 millió dolláros segélyszerűséget tudott hazavinni magával.
Az amerikai jelentések szerint Kínának valójában Kuba stratégiai földrajzi elhelyezkedése az érdekes, sőt: a szigeten máris lehallgatóállomásokat telepített, miután Havanna ajtót nyitott a hírszerzői csoportjainak.
Valójában, ha valami miatt különösen aggódnia kellene Washingtonnak, az nem Kína, hanem Oroszország. Moszkvának ugyanis sokkal mélyebb a biztonságpolitikai kapcsolata Kubával, a szigetország geopolitikai elhelyezkedését pedig nagyon is komolyan veszi. A további jó viszony érdekében az elmúlt években fel is pörgette a kereskedelmét a közép-amerikai állammal – ez azonban szinte törvényszerű két olyan ország esetében, amelyet az Egyesült Államok szankciói egyébként is agyonsújtottak.
Hogy Kuba jelentkezését a BRICS-hez a tagállamok mennyire veszik komolyan, az az október 22-én kezdődő oroszországi csúcstalálkozón kiderül. Olyan versenyzők mellett, mint Azerbajdzsán vagy Törökország (a maguk kiemelten fontos kereskedelmi útvonalaikkal és lehetőségeikkel) nyilván nem tud labdába rúgni. Kérdés, hogy az Egyesült Államok szomszédja státusz önmagában elég érdekes lesz-e Kína számára, hogy az előszobából beengedje Kubát. Mondjuk a spájzig.
***