Érdekek mentén, érdekek ellenében
A csúcsra készülő Vlagyimir Putyin nem finomkodott, amikor a közelgő találkozó céljait és a BRICS jelenlegi állapotát értékelte. Mint mondta, a világgazdaság növekedésének oroszlánrészét a csoport tartja majd a markában az elkövetkezendő években, egyrészt a méretének, másrészt annak köszönhetően, hogy a nyugati országokhoz képest sokkal gyorsabban növekszik a gazdasága.
Az orosz elnöknek ebben teljesen igaza van, sem a statisztikák, sem az elemzők nem szállnak vitába vele. Amikor azonban arról beszél, hogy a BRICS gazdasági növekedése okán lényegében gazdasági szuverenitásra törekszik, meglehetősen ingoványos talajra téved: a globális blokkosodást valóban Washington gazdasági és kereskedelmi intézkedései okozhatják, ám míg a Nyugattól való teljes függetlenedés gondolata Putyinnak jelenleg stratégiai érdeke, ez egyáltalán nem találkozik a BRICS többi tagjának, például Kínának, Indiának vagy Brazíliának az elképzeléseivel.
Oroszország mint házigazda és soros elnök kedve szerint alakíthatja a csúcstalálkozó napirendjét, ennek megfelelően várható, hogy a fő témákat (bővítés és dedollarizációs törekvések) folyamatosan átszövi majd a Nyugat-ellenes politikai narratíva – néhány, asztalnál ülő vezető nem kis bosszúságára.
Tény, hogy a BRICS mára valóban olyan erős tömbbé kovácsolódott, amely képes elindítani a világot az unipoláris rendből a multipoláris felé. A Nyugat gazdasági befolyásának a csökkenése miatt erre soha nem is volt nagyobb lehetősége.
A BRICS mind a feltörekvő gazdaságok, mind a globális dél kisebb, pragmatikus gazdaságpolitikát folytató országai számára soha vissza nem térő lehetőséget jelent. A sokszínűség azonban törvényszerűen ellentétekhez is vezethet – ékes példája ennek az Európai Unió, amely egységes kül- és kereskedelmi politikát próbál brüsszeli nyomásra magára erőltetni, amely aztán rendre kudarcba fullad. A BRICS-tagok politikai rendszere, elsődleges gazdasági céljai teljesen eltérők (erre mondta azt egy amerikai elemző, hogy ha Washington a globális déllel szeretne beszélni, akkor minden országgal külön-külön kell leülnie tárgyalni), sőt még a csoporton belüli államoknak is vannak egymással konfliktusai.
Putyinnak abban is igaza van, hogy a mostani BRICS-csúcs rávilágít a nyugati tévedésre: Oroszországot egyáltalán nem sikerült elszigetelni, a világ pedig nem egyenlő a Nyugattal. Ennél fogósabb problémát fog okozni, hogy az orosz elnök a BRICS-csoportot immár teljesen nyíltan egy Nyugat-ellenes szövetséggé próbálja formálni – ez a kísérlete azonban falakba fog ütközni. Bár Kína, ha arra kerül a sor, minden bizonnyal vezető szerepet töltene be egy ilyen jellegű szövetségben, Brazília és India változatlanul ragaszkodik a csoport eredeti céljához: nem megdönteni, hanem megreformálni akarják a jelenlegi világrendet, kezdve a globális intézményrendszerrel. Vagyis míg a BRICS egyes tagjai átvenni szeretnék a hatalmat, addig mások a globális világrend demokratizálódását tűzték ki célul.
Az egység megteremtése eddig is kihívást jelentett, a BRICS+-nál ez hatványozottan igaz lesz. A csoport a felszín alatt ugyanolyan megosztottsággal küzd, mint nyugati társai – Putyin élesen Nyugat-ellenes narratívája tehát úgy telepedik majd a csúcstalálkozóra, hogy a látszólagos egyetértés ellenére is erősítheti a feszültséget. A szándékok párhuzamos síkon haladnak előre, és nem feltétlenül fognak találkozni a végtelenben.