A személyre szabott szolgáltatások, az ügyfélszolgálat javítása, a hatékonyabb marketing és az operatív hatékonyság növelése mind hozzájárulhat ahhoz, hogy az iparág még vonzóbb és hozzáférhetőbb legyen a turisták számára.
A hazai turizmusban mekkora az igény a kevert és a virtuális valóság szolgáltatásaira?
Ez egy kényes téma, amelyre többféle megközelítést is alkalmazhatunk, de mindenekelőtt a generációs fogyasztói szokásokat és kultúrát kell megvizsgálnunk ahhoz, hogy releváns válaszokkal tudjunk szolgálni. A nemzedékek különválasztása előtt viszont érdemes definiálni a technológiai területek legrelevánsabb felhasználását: A virtuálisvalóság (VR)- és a kiterjesztettvalóság (AR)-technológiák révén az utazók többek között előre felfedezhetik az úti célokat, virtuális túrákon vehetnek részt és interaktív információkat kaphatnak a helyszínekről. Sok szempontból támogatja a foglalás tényleges lezárását, tehát vásárlásra ösztönöz, vagy éppen megkíméli egy „drága csalódástól” a fogyasztót, akinek a saját elképzelése szerint más kép alakult ki a tervezett desztinációról, de miután a virtuális térben megtapasztalta, már megszűnt a vágya és motivációja. A kiterjesztett valóság sok esetben a múzeumokban és élményközpontokban edukációs jelleggel is megjelenik, így nemcsak látványos, hanem hasznos kiegészítő értéket jelent a látogatók és a helyi közösség számára.
Észlelhető-e turisztikai igény változása úgy a belföldi, mint a külföldi vendégek kapcsán a digitalizáció terén?
Természetesen a világ változásaira folyamatos válaszok érkeznek mind szolgáltatói, mind ügyféloldalról. Nagyon fontos kérdés viszont, hogy hogyan is értelmezzük ezeket. Lehetőség, kötelesség vagy egyszerű kapitalista érdek fűz-e a fejlesztések elvégzéséhez. Valószínűleg a legjobb esetben ezeknek a faktoroknak az egyvelegéről beszélhetünk, amiben az értékteremtés áll a középpontban. Fenntarthatóság, költségcsökkentés, automatizált humánerőforrás-mentes megoldások vagy éppen közhigiéniás szempontokat előtérbe helyező technológiai megoldások – ezek mind hosszú távú fundamentumai a jövő turizmusának. Főleg a fiatalabb generációknál érezhető, hogy más elvek szerint utaznak, másképpen tájékozódnak és gyűjtenek információt. Ha nem tudnak csatlakozni a közösségi hálóhoz, az frusztrációval tölti el őket, olyan érzést vált ki bennük, mintha korlátozva lennének. Pedig az utazás a szabadságról és a vágyakról szól, márpedig ehhez a fogyasztói kultúrához igazított infrastruktúrára van szükség. És igen,