Ami a Kínával kapcsolatos viszonyrendszert illeti, a kormány határozottan ellenzi a leválás, a kockázatmentesítés és az egyéb hangzatos kifejezések gyakorlatba ültetését.
Ha újra kialakulna egy hidegháborús tömbösödés, az óriási veszélyt jelentene a magyar gazdaságra, amely pragmatikusan középen és átpolitizálástól mentesen kíván működni. A hazai gazdasági-kereskedelmi modell világos és működőképes volt: egyszerre épül a német és a kínai kereskedelemre, miközben nem érzelmi, hanem szigorúan gazdasági alapon hangoztatta az orosz energiahordozók importjának szükségességét is. Vagyis országunknak nem áll érdekében egy globális blokkosodás, és semmi esetre sem akar sem Kína, sem az USA oldalára állni egy kereskedelmi, hidegháborús állapotot idéző konfliktusban. Egyszerűen a saját érdekeit tartja szem előtt, ehhez pedig a középutat keresi. Miután ezt a politikáját a jövőben is következetesen képviselni akarja, annak sikere óriási irányjelzőként villoghat a hezitáló, egyelőre kivárásra játszó országok előtt.
Felívelő pályán a magyar–kínai gazdasági kapcsolatok
Ez különösen fontos, tekintettel arra, hogy a globális gazdaság súlya egyre inkább Ázsiába helyeződik át, Magyarországon pedig az ázsiai országok közvetlen befektetéseinek az aránya 2014-hez képest 19-ről 34 százalékra emelkedett, és ezzel párhuzamosan Kína ötszörösére emelte a közvetlen beruházásait. Az ázsiai nagyhatalom hazánk egyik legfontosabb gazdasági kapcsolata: a 9. legnagyobb kereskedelmi partnere és a 10. legnagyobb tőkebefektetője. Nem véletlen, hogy Magyarországon épít gyárat többek közt a csúcstechnológiát képviselő CATL és a BYD. Nem mellékes a kínai Egy övezet, egy út kezdeményezés (BRI) sem, mivel az mind a két oldalról a legmagasabb szintű támogatást élvezi. Hazánknak öt olyan új kezdeményezése van, amit ennek keretében szeretne megvalósítani kínai társfinanszírozással. Ez az öt projekt a logisztika, az infrastruktúra- és az elektromos töltőhálózat-fejlesztés területén megvalósuló beruházásokat tartalmazza. Az infrastrukturális invesztíciók mellett a kooperáció kiemelkedő területe a pénzügyi, a telekommunikációs és a digitalizációs együttműködés, sőt a legnagyobb kínai bankok Magyarországot választották a térség központjául, ahonnan a regionális jelenlétüket biztosítani tudják: a Bank of China, a China Construction Bank és a China Development Bank is megtalálható hazánkban, a kormány pedig együttműködik a távol-keleti hatóságokkal, hogy az ICBC-t is idecsábítsák. A kormányzati törekvések között kiemelt szerepet kap az is, hogy a Waberer’s és a Cosco Shipping, továbbá a 4iG és a Huawei között együttműködés jöjjön létre, ezzel is segítve a logisztikai és telekommunikációs kapcsolatok fejlődését.