Már a fejlett technológia sem segít
Japán a demográfiai problémákat robotokkal és mesterséges intelligenciával próbálja orvosolni a kulcsfontosságú ágazatokban. Daniel Blank, a Toggle startupcég vezérigazgatója számára azonban a válság üzleti lehetőséget jelent.
A cégvezető tavaly New Yorkból Japánba utazott, hogy elősegítse az ipari robotok alkalmazásának népszerűsítését a betonacélok összeszerelésének automatizálásában. Ebben az időszakban a Toggle 1,5 millió dolláros befektetést kapott a Tokyu Construction és a Takemura építőipari csoport részéről.
Blank elmondta, hogy a japán vállalatok a munkaerőhiány miatt világszerte új technológiák után kutatnak, mivel új megoldásokra van szükségük.
A munkaerőhiány azonban nem csak az építőipart érinti.
A Lotte édességgyártó cég, amely évtizedeken át teherautókkal szállította a kekszeit, most a túlóraszabályok miatt arra kényszerül, hogy a jövőben vonattal szállítsa a termékeit.
Japán nagyjából 4 millió automatájának feltöltése is rengeteg teherautó-sofőrt igényel. Azonban – a nagyvárosokat is beleértve – egyre ritkábban töltik azokat. A JR East Cross Station élelmiszer- és italszállító vállalat ugyancsak változtatásra kényszerült, így november óta szintén vonatokkal szállíttatja a termékeit az automatákba.
A Toyota és a Rakuten e-kereskedelmi csoport is igyekszik alkalmazkodni a helyzethez robotok és önvezető járművek fejlesztésével, valamint a kisebb riválisaikkal igyekeznek együttműködni, hogy megpróbáljanak a felszínen maradni.
Az Aicsi prefektúrában található Motomachi üzemében a Toyota járműlogisztikai robotokat alkalmaz az autók szállítására.
A vállalat reméli, hogy a telephelyen 22 ember munkáját 10 robot segítségével tudja majd ellátni.
Azonban egy cégvezető megjegyzése szerint ezek az intézkedések „önmagukban nem fogják megoldani a sofőrhiányt”.
Talán fényesebb jövő vár a mezőgazdaságra
Japán jelenleg azon dolgozik, hogy a mezőgazdasági termelésben minél nagyobb mértékben önellátó legyen, de a munkaerőhiány jelentősen megnehezíti ezt. A helyi lakosság öregedése és csökkenése miatt a mezőgazdasági munkaerőhiány egyre növekszik. A kormány célja, hogy 2030-ra az ország mezőgazdasági termelése 45 százalékban legyen önellátó, és a jelenlegi adatok szerint 2022-ben ez az arány mindössze 38 százalék volt.
Ezt a célt egyre nehezebbnek tűnik elérni, sőt az elhagyott mezőgazdasági területek országos átlaga meghaladja a 10 százalékot. Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy Japán népszerű mezőgazdasági termékeiből hiány alakulhat ki.
Mivel az ottani gazdák 43 százaléka 75 év feletti és az összes gazdálkodó átlagéletkora majdnem 68 év, Yoichi Takamoto, a Tmsuk vezérigazgatója és alapítója szerint Japán kénytelen lesz robotokkal pótolni a munkaerőhiányt.
Az ázsiai ország pedig nem rest ez irányba lépni.
A Japán déli részén fekvő Mijazaki prefektúrában a mezőgazdasági területeken tavaly nyáron egy Raicho 1 nevű robotkacsa vette át a gyomeltávolítás feladatát. Ezenkívül különböző drónok és robotok végzik a vetést, a növények gondozását, valamint a betakarítást. A helyi vadállomány távoltartására egy nagynyomású vízágyút használnak.
Az októberi rizsbetakarítással véget ért kísérlet a vállalat és egész Japán számára izgalmas eredményt hozott:
az emberi munkaórák száma 529-ről 29-re csökkent, ami 95 százalékos csökkenés, miközben a teljes rizstermés mindössze 20 százalékkal maradt el a korábbi értékektől.