Miért szenvednek az F–35-ös vadászgépek ennyire?

2023. szeptember 27. 12:30

A napokban történt balesettel szinte egy időben jött ki egy kormányzati jelentés a karbantartás katasztrofális minőségéről.

2023. szeptember 27. 12:30
null
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

Kevés olyan haditechnikai eszköz van jelenleg a világon, amelyet akkora hype övez, mint az amerikai F–35-ös vadászbombázókat. Az Egyesült Államok mellett a fél nyugati világ ezekre a gépekre akarja lecserélni a flottáját. A legnagyobb megrendelő Nagy-Britannia, de számtalan európai és ázsiai állam is ott áll a sorban, nem meglepő módon még Ukrajna is kér belőle – természetesen ingyen, így ezt a kalapozását még a Pentagon sem veszi komolyan.  

 A kereslet mögött azonban újabban egyre több aggály jelenik meg. Sorra bukkannak fel hírek üzemeltetési problémákról, a villám pedig akkor csapott be igazán, amikor a napokban az USA hadseregének egyik F–35-öse lezuhant. A történet kínosságát fokozta, hogy egy darabig a roncsokat sem tudták megtalálni

 Az Egyesült Államoknak jelenleg 450 F–35-öse van: a különböző típusokat a légierő, a haditengerészet és a tengerészgyalogság is használja. A Pentagon a 2040-es évek közepéig további 2000 vásárlását tervezi. Ez mind rendkívül ambiciózusan hangzik, ám a Financial Times egy kormányjelentés alapján írt beszámolója szerint a gépek hosszú ideje csupán az előírt idő 55 százalékában képesek repülni.  

 Felezett teljesítmény 

 Az USA kormányzati számviteli hivatalának (GAO) jelentése mindössze pár nappal az F–35-ös lezuhanása után látott napvilágot. A dokumentum szerint a gépek bevethetőségi időtartama jelentősen elmarad a Pentagon által kitűzött 90 százalékos céltól, és mindössze az előírt idő 55 százalékát képesek a levegőben teljesíteni.  

 Miután egy ilyen gép 160 millió dollárjába kerül az amerikai előfizetőknek, a probléma súlyossága elég nyilvánvaló. A GAO-jelentés szerint nem a gyártó Lockheed Martin a ludas, hanem a raktári kapacitások rendezetlensége és a karbantartási problémák. 

 A Pentagon ugyanis évekkel lemaradt a kellő karbantartási raktárkapacitás megteremtésében, ami folyamatos késéseket eredményez a javításban – ezzel pedig jelentősen csökkenti a gépek bevetési képességét. Az okok jól ismertek: a Pentagon külsős vállalkozások kezébe adta az ellátási láncok egyes elemeit, ráadásul úgy, hogy nem törekedett diverzifikációra az alkatrész-utánpótlás tekintetében. Ehhez járul a szakképzett munkaerő hiánya, a kettő együtt pedig pótalkatrészhiányt és enyhén szólva sem csúcsminőségű karbantartói munkát eredményezett.  

 A megoldást a Pentagon abban látja, hogy 2027 őszéig teljes egészében átveszi az F–35-ösök fenntartásának irányítását. 

 

Fotó: MTI/EPA/Yonhap 

 

 

 

További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

Összesen 40 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pragmatika
2023. szeptember 30. 12:14
Szakemberhiány a karbantartáshoz ? Miért nem vagyok meglepve ? A nagy "liberális oktatási rendszer" a szegregáció kizárása, a "pozitív" diszkrimináció. Amerika 50 éve szépen lassan csúszik lefelé. Olyan mint egy öregedő focista. Egyre szarabbul megy a játék.
monuskaroly
2023. szeptember 30. 09:39
Egyre kevesebb!!!
monuskaroly
2023. szeptember 30. 09:39
Ezek még mindig nem tettek le a világhatalmi pozíció megtartásáról? Remélem nem fog sikerülni, mert egyre kisebb már az átbaszható állam. Sőt már a világ 3/4-e rühelli őket!!!
Zolotarjov
2023. szeptember 30. 07:29
https://index.hu/techtud/2020/02/02/meg_mindig_kilometeres_az_f-35-os_hibalistaja/
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!