Új idők jönnek: véget vetne a kormány a lakhatási válságnak
Érkezik a lakhatást elősegítendő tíz pontból álló csomag.
Rájár a rúd az idén Pekingre: a visszafogott várakozásoknál is kevésbé nő a nemzeti jövedelem, elérkezett az ottani építőipari óriások csődjének korszaka, ráadásul az önkormányzatok pénzügyeivel sincs minden rendben. A tartományok olyan sok adósságot halmoztak fel, hogy annak bármikor az egész országra kiható következményei lehetnek.
A Makronóm Intézet elemzőjének írása.
A pekingi kormány döntött: megakadályozza, hogy a kínai önkormányzatok még több adósságot halmozzanak fel, mert az immár pénzügyi stabilitást fenyegető kockázatot jelent, miközben a koronavírus-járvány előtti szárnyalással összevetve az eredményeket az ottani gazdaság hanyatlik. Évek óta az egyik legnagyobb felülről lefelé irányuló erőfeszítést láthatjuk arra, hogy a helyi önkormányzatok által felhalmozott adósságokat kezeljék, és ne hagyják nyakló nélkül növekedni. Ez annak is a jele, hogy a hatóságok egyre idegesebbek a felhalmozott kölcsönök láttán – írta meg a Financial Times brit gazdasági napilap.
Az államtanács, az ország kabinetje tisztviselőkből álló csoportokat küld a pénzügyileg leggyengébb tartományok közül tízbe, hogy átvizsgálják a könyvelésüket – beleértve az átláthatatlan mérlegen kívüli szervezetek kötelezettségeit is – és megtalálják az adósságcsökkentés módját. Ezekben a tartományokban a központi bank, a pénzügyminisztérium és az értékpapír-felügyelet munkacsoportjai részt vesznek az adósságrendezési erőfeszítésekben, és közvetlenül Li Csiang miniszterelnöknek fognak jelenteni.
A tartományok által felhalmozott hatalmas adósságok komoly problémát jelentenek a politikai döntéshozók számára. Az illetékes felügyelők megpróbálják felszámolni ezt a hatalmas adósságot, amely azért keletkezhetett, mert az ország hosszú ideje az eladósodásra épülő infrastrukturális fellendülés modelljét követi. A Goldman Sachs becslése szerint a helyi önkormányzatok teljes adósságállománya 94 ezer milliárd jüan (13 ezer milliárd dollár), beleértve a mérlegen kívüli, helyi önkormányzati finanszírozási eszközökként ismert szervezetek kötelezettségeit. A kínai önkormányzatok drasztikus eladósodását jelzi, hogy
míg 2019-ben még csak a gazdasági kibocsátás 62,2 százalékát tette ki az adósság, addig 2022-ben már elérte a 76 százalékot
– állt az amerikai Bloomberg jelentésében.
Ha ezt sikerülne rendezni, az jelentősen átformálná a helyi befektetési és finanszírozási környezetet. Ám ezek az intézkedések a helyi szinten kibocsátott kötvények átárazását is kiváltanák, ezáltal hatással lehetnek a helyi pénzügyi eszközöknek nagy összegű hitelt nyújtó regionális bankok részvényeire. A tervek még változhatnak, de az egyik legfontosabb feladat a rejtett adósságok – a helyi önkormányzatok mérlegében nem szereplő, gyakran tőzsdén kívül vagy más, nem nyilvános csatornákon keresztül kifizetett pénzek – felülvizsgálata és számbavétele lenne.
A kezdeményezés értelmében ezen adósságok egy részét a hivatalos önkormányzati tartozások közé lehetne átváltani, míg a többit átstrukturálnák. Egy a pénzügyminisztériumhoz közel álló forrás szerint még egy lehetőség van a rendezésre: a helyi önkormányzatok számára lehetővé tennék, hogy néhány alacsony kamatozású speciális célú és egyéb kötvényt használjanak a viszonylag magas kamatozású LGFV, azaz helyi önkormányzati finanszírozási eszközökből származó adósság törlesztésére. Ennek segítésére az állam ezer milliárd jüan (140 milliárd dollár) értékben ad ki önkormányzati kötvényeket – számolt be a Reuters.
A „felügyelők” nyomást gyakorolhatnak a politikai és kereskedelmi bankokra, hogy az LGFV-knek nyújtott hitelek futamidejét hosszabbítsák meg és csökkentsék a kamatlábakat.
A központi, valamint a helyi kormányok közötti egyik legnagyobb vita tárgya volt az, hogy ki fizesse a kölcsönök megtisztítását.
Peking azt akarja, hogy a tartományok adjanak el eszközöket, így segítsenek az adósság visszafizetésében. A helyi tisztviselők ellenben arra hivatkoznak, hogy sok eszköz nem likvid, és a központi kormánynak többet kell tennie a mentőakció érdekében.
A terveket az ország vezető döntéshozó szerve, a Kínai Kommunista Párt Politikai Bizottsága dolgozta ki, amelynek a vezetője Hszi Csin-ping elnök. Ez a testület már júliusban megfogalmazta az irányelvet, így gyakorlatilag vitának nincs helye.
Kína 2015 óta többször is kísérletet tett a helyi önkormányzatok eladósodásának visszaszorítására, amely az infrastrukturális és ingatlankiadásoknak köszönhetően a gazdasági növekedés fellendülésével egyre nagyobb méreteket öltött, de számos meggondolatlan projektet eredményezett. A mostani erőfeszítés az egyik legösszehangoltabb a probléma megoldására.
A helyi önkormányzatok kiadási modellje egyre inkább fenntarthatatlanná vált, miután a koronavírus-járvány drasztikusan megnövelte a költségeiket. A földeladások összeomlása, amelyre sokan alapozták a bevételeiket, az egyes régiók pénzügyi helyzetének romlását idézte elő.
Továbbra is aggodalomra ad okot, hogy miként lehet megoldani ezt a dollármilliárdos adósságproblémát egy olyan időszakban, amikor Kína gazdasági növekedése lelassult.
Az ország idei, 5 százalékos növekedési célja évtizedek óta a legalacsonyabb. A világ második legnagyobb gazdasága deflációs kockázatokkal néz szembe: júliusban 2021 eleje óta először csökkentek az éves fogyasztói árak. A központi bank közelmúltbeli adatai a hitelezés erőteljes visszaesését mutatják: az új kölcsönök a júniusi 3 ezer milliárdról júliusban 345,9 milliárd jüanra zuhantak, ami 2009 vége óta a legalacsonyabb szint.
„Az adósságcsere-programok nem oldják meg gyökeresen a problémát, mivel a nagymértékben tőkeáttételes helyi önkormányzatoknak továbbra is nehézséget okozhat a kölcsöneik visszafizetése” – mondta el a Financial Timesnak a pénzügyminisztérium egyik vezetője. A jövőbeni sokkal lassabb gazdasági növekedés pedig aláássa a költségvetési bevételeket, amelyek az adósságtörlesztés egyik fő forrását jelentik.
„Ez egy tipikus tyúk-tojás probléma – jelentette ki a Moody’s Investors Services egyik helyi illetékese. –
Növekedés nélkül hogyan lehet több forrást előteremteni az adósság visszafizetéséhez?”
Címlapfotó: shutterstock
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálja a makronom.hu oldalon.