Bruttó GDP-arányos tőkeképzés (Magyarország, Szlovákia, Csehország és az EU)
Szlovákia viszont az uniós átlagra emelte társasági adóját, a tőkefelhalmozás pedig még jobban az uniós átlag alá esett.
Ahol nincs tőke, ott nem nő a munka termelékenysége – ez egy kulcsfontosságú tényező, amely biztosítja az életszínvonal hosszú távú és fenntartható növekedését. Ehelyett a szlovákiai életszínvonalat mesterségesen emelték magasabb adóztatással és újraelosztással – ez a stratégia éppen ellenkezőleg, tönkretette az ország versenyképességét – állapította meg Ižip.
Mi vezetett idáig Szlovákiában?
A szerző úgy véli, hogy Robert Fico által felállított hibás társadalmi modell után, amely Szlovákiát az erőn felüli költekezés fenntarthatatlan útjára terelte, Igor Matovič és Eduard Heger kormánya következett, amely tovább növelte a jogalkotási instabilitást és rontotta az üzleti környezet stabilitását. Pont az ellenkezőjét tették annak, amire Szlovákiának szüksége lett volna.
Megállapítja azt is, hogy nem csak Magyarország vonzza a külföldi befektetéseket alacsony adókulccsal. Romániában 16 százalékos, Bulgáriában 10 százalékos szinten, Észtországban pedig, bár kétszeres a kulcs nagysága, csak a nyereség kifizetése esetén kell adót fizetni. Azonban Írország példája mutatja meg igazán az alacsony, 12,5 százalékos vállalati ráta óriási előnyét a magasan képzett munkaerő környezetében. Szlovákiában viszont a legmagasabb a társasági adókulcs az összes kelet-európai ország közül.
Ižip tehát úgy ítéli meg, hogy
Szlovákia hanyatlását nem Richard Sulík tétlensége okozza, hanem az, hogy Igor Matovič folytatta Fico politikáját.
Azt a pénzt, amelyet nem hatékonyan költ el családbarát politikájára, a szlovákiai üzleti környezet vonzerejének növelésére fordíthatta volna. Azonban nem lenne Igor Matovič, ha az állami forrásokat politikai marketingje helyett az ország jövőjének javítására használná.
Azt azért tegyük hozzá, hogy a szlovák koalíció tétlenségéhez jócskán hozzájárult Richard Sulík is, aki jó szabaddemokrataként elvből elutasított bárminemű adóemelést, ami teret engedhetett volna más adóformák, járulékok csökkenéséhez, egy egészségesebb adómix kialakulásához. A tétlenség ilyen válságos időben pedig nem hiba, inkább bűn.