Orbán Viktor: Brüsszel Magdeburgot akar csinálni Magyarországból!
A miniszterelnök inflációról, a magyar uniós elnökség eredményeiről, a gazdaságról, valamint a fantasztikusnak ígérkező 2025-ös évről is beszélt. Összefoglalónk.
Nagy tervekről számoltak be 2021 elején a Las Vegan’s alapítói, de a bizonytalan gazdasági helyzet megváltoztatta az irányt. Az alapanyagok ára 50 százalékkal, az energiaárak akár háromszorosára is nőttek, de a magyar vállalkozás nem adja fel és tovább nyit a piac felé: 2022 nyarán indul el a franchise rendszerük és 2022 végére a gyártókapacitásaik már elegendőek a kiskereskedelmi láncok ellátásra is.
2021 elején készített interjúban azt mondták, hogy 3-5 éven belül 100 európai éttermet szeretnének nyitni. Milyen fázisban van ez a terv?
Papp Péter (P.P.): Nagyon gyorsan változik a piac, így át kellett alakítanunk a stratégiánkat. Az elmúlt egy évben azon dolgoztunk, hogy válságállóbbá tegyük a vállalkozást. Óriási terveink voltak 2022-re, de az infláció miatt be kellett húzni a féket és más, biztonságosabb szemszögből kell megközelíteni a fejlődést.
Milyen mértékű árnövekedést tapasztalnak?
P.P.: Az alapanyagaink átlagára 50 százalékkal nőtt fél év alatt.
Mekkora mértékű emelést fogadnak el a vendégek?
Hajdler Bianka (H.B.): Nagyon nehéz megállapítani. 15 százalékos áremelést hajtottunk végre, ezt elfogadták, de ez sajnos még csak a kezdet.
A húsmentes, növényi alapanyagból készült termékek ára nagyobb mértékben nőtt, mint a húsoké?
P.P.: Hússal nem dolgozunk, így arra nincsen rálátásunk, de a növényi alapú termékek ára jelentősen megnőtt. Ennek elsődleges okozója a műtrágya drágulása és a mezőgazdaságban tapasztalható munkaerőhiány. Egyre nehezebb lesz dolgozni ilyen inflációs nyomás mellett.
H.B.: Sajnos még nem látjuk a végét az áremelkedésnek és kíváncsian várjuk, hogy a piac milyen mértékben tudja lekövetni az árnövekedést, de számítunk a kínálat csökkenésére.
A háborúnak van közvetlen hatása a vállalkozás működésére?
P.P.: A szezon elején volt, mivel jelentősen lecsökkent a turisták száma, de ez mostanra részben rendeződött.
Mik az új tervek és kilátások ebben a bizonytalan gazdasági környezetben?
H.B.: A saját éttermek nyitása helyett arra törekedtünk, hogy a központot fejlesszük és minél több franchise partnert tudjunk kiszolgálni. Ezenfelül nagyon sokat foglalkozunk olyan termékek kifejlesztésén és gyártásán, amiket kiskereskedelmi forgalomba hozhatunk.
P.P.: Az elsődleges célunk, hogy egy év alatt legalább öt franchise partnerünk legyen.
Már vannak partnerek?
P.P.: Még nincsenek. Ezúton szeretnénk bejelenteni, hogy elindult a franchise rendszerünk.
A budapesti éttermek is mind saját üzemeléssel működnek?
H.B.: 7 fővárosi Las Vegan’s éttermünk van és mindegyik saját üzemeltetésű. Úgy gondoljuk, hogy a budapesti keresletet kiszolgáltuk, ideje nyitni a vidék felé is, de azt már csak franchise rendszerben.
P.P.: Egy év alatt 2 új éttermet nyitottunk. Az egyiket az Allee-ban a másikat pedig az Etele plázában.
Milyen évet zártak 2021-ben?
P.P.: A korlátozások ellenére is a legerősebb gazdasági évünk volt a tavalyi. Az idei év még erősebbnek látszik, feltehetőleg már júliusra elérjük a 2021-es számokat árbevételben, a költségoldala szintén máshogy alakul.
Nem okozott nehézséget a munkaerőhiány az új egységek nyitásakor?
H.B.: Az elmúlt két év legnagyobb kihívása az, hogy jó és megfelelő mennyiségű munkavállalót találjunk. Nagyon sokan elhagyták a szektort és nem is tervezik a visszatérést, mivel már nem bíznak benne és a nyári diákmunkások száma is elenyésző. A problémák áthidalására harmadik országból rendeltünk munkaerőt.
Honnan?
P.P.: Elsősorban Ázsiából, azon belül is inkább Vietnámból kölcsönzünk munkaerőt. Volt már erre példa tavaly is, de most 12 személyt kértünk a szezon elején, akik még nem érkeztek meg, mert nem kapták meg a vízumot, mivel
Olcsóbb az Ázsiából kölcsönzött munkaerő, mint a hazai?
H.B.: Összeségében kicsit még drágább is, mert óriási jutalékot kérhetnek a közvetítőcégek. Kénytelenek vagyunk lépni, mivel itthon már nincs, aki dolgozna.
Egy év alatt is nagyon sok új versenyző léphet piacra. Nőtt a verseny?
P.P.: Szerencsére nem, továbbra is kicsit kiaknázatlan terület a vegán piac. Az egyetlen igazi változás, hogy egyre több hagyományos étterem alakított ki vegán menüsort és ezzel versenyt teremtettek a legnagyobb vásárlócsoportban: a flexitáriánusok között.
A flexitáriánus (vagy más néven szemi-vegetáriánus) egy félig vegetáriánus étrend, azaz amikor valaki elsősorban növényi eredetű táplálékokat fogyaszt, de alkalmanként kis mennyiségben húst is eszik, elsősorban halat, ritkábban minőségi fehér vagy vörös húst.
Említették a kiskereskedelmi termékeket is. Nem a nagy gyártók uralják és fedik le ezt a piacot?
P.P.: A mi termékeink inkább hiánypótlóak. Nagyon kevés zöldségfasírt van forgalomban és azok is túlárazottak.
A tavaly készített interjúban beszéltek arról, hogy a magyar alapítású Tőkeportálon keresztül pénzt vonnának be. Sikeres volt a tőkeművelet?
P.P.: Sikeres volt a tőkebevonás. A minimum cél 130 százalékát teljesítettük. 230 kisbefektetővel és 100 millió forinttal bővültünk.
Mire fordították a befolyt összeget?
P.P.: Gyártási technológiák fejlesztésére és a vállalkozás működésének optimalizációjára.
Saját gyártóüzemük van?
H.B.: Igen. Lesz olyan termék, amit kiadunk bérgyártásba, de alapvetően házon belül oldunk meg mindent.
A koronavírus elején nyitottak új egységet a Római parton. Sikeres éveket zárt?
P.P.: Nagyon jó és sikeres rendezvényeket tartottunk már itt a Miamorban. Nagyon szeretik a családok és a cégek is az ételudvart. Ide folyamatosan várjuk a rendezvényeket.
H.B.: Az egyetlen nehézséget a szezonalitás okozza, de pont olyat hoztunk létre, amit eleinte akartunk és a számok is azt mutatják, hogy jól fektettünk be.