Azonban a technológia fejlődésével nem csak digitális átalakulás zajlik, hanem a kulturális, oktatási és szervezeti egységek strukturális változása is végbemegy. Az egyetemek is elindultak a digitális átalakulás útján, és beépítették a technológiákat az oktatási, igazgatási és kommunikációs folyamataikba.
Az oktatás digitalizálódása pedig nem csak az elektronikai eszközök és a szoftverek használatában merül ki, hanem hatással van a felhasználók – jelen esetben a tanárok és a hallgatók – készségeinek és kompetenciáinak bővülésére is.
Például ilyen készség a digitális írástudás, az információk elektronikus kezelése, valamint a közösségi oldalakon keresztül megszerzett médiaműveltség. Ezek a készségek folyamatosan bővülhetnek a technológia fejlődésével, de most már olyan nagy a tempó, hogy egyre nehezebb lesz naprakésznek maradni.
Mivel a digitalizáció egyre inkább beszivárog az oktatásba, különösképpen a felsőoktatásba, egyre több tanulmány születik a téma kapcsán. Ezekben a kiadványokban a szerzők az oktatás kommunikációs és hatékonysági szempontjait, a digitális transzformáció, a médiaműveltség nemzetközi kutatása és a digitális írástudás fejlesztésének kérdéskörét járják körbe.
Közel 300 tanulmány érhető el az elmúlt 5 évből ebben a témában, és egyre inkább foglalkoztatja az embereket, hogy hogyan lehet hatékonyan eszközölni az online oktatást.
Néhány évtizede még teljességgel elképzelhetetlen lett volna, hogy személyes jelenlét nélkül oktassák a diákokat, azonban ma már szinte normálisnak számít. Az is lehet, hogy a jövőben pedig az lesz a furcsa, hogy egyszer anno személyesen kellett bejárni az iskolába.
A cikk szerzője Blősz Dalma.