Így változott meg az oktatás strukturális szerkezete a technológiai fejlődés hatására

2021. augusztus 02. 19:27

A technológiai fejlődés felgyorsult, ami főként az internet bevezetéséhez köthető. A huszadik század végétől az internet elterjedése megkönnyítette és robbanásszerűen felgyorsította az emberek mindennapi életét. A kommunikáció módja megváltozott, az információs rendszerek folyamatosan fejlődnek, és az élet egyre több területe digitalizálódik.

2021. augusztus 02. 19:27
null

Azonban a technológia fejlődésével nem csak digitális átalakulás zajlik, hanem a kulturális, oktatási és szervezeti egységek strukturális változása is végbemegy. Az egyetemek is elindultak a digitális átalakulás útján, és beépítették a technológiákat az oktatási, igazgatási és kommunikációs folyamataikba.

Az oktatás digitalizálódása pedig nem csak az elektronikai eszközök és a szoftverek használatában merül ki, hanem hatással van a felhasználók – jelen esetben a tanárok és a hallgatók – készségeinek és kompetenciáinak bővülésére is.

Például ilyen készség a digitális írástudás, az információk elektronikus kezelése, valamint a közösségi oldalakon keresztül megszerzett médiaműveltség. Ezek a készségek folyamatosan bővülhetnek a technológia fejlődésével, de most már olyan nagy a tempó, hogy egyre nehezebb lesz naprakésznek maradni. 

Mivel a digitalizáció egyre inkább beszivárog az oktatásba, különösképpen a felsőoktatásba, egyre több tanulmány születik a téma kapcsán. Ezekben a kiadványokban a szerzők az oktatás kommunikációs és hatékonysági szempontjait, a digitális transzformáció, a médiaműveltség nemzetközi kutatása és a digitális írástudás fejlesztésének kérdéskörét járják körbe.

Közel 300 tanulmány érhető el az elmúlt 5 évből ebben a témában, és egyre inkább foglalkoztatja az embereket, hogy hogyan lehet hatékonyan eszközölni az online oktatást. 

Néhány évtizede még teljességgel elképzelhetetlen lett volna, hogy személyes jelenlét nélkül oktassák a diákokat, azonban ma már szinte normálisnak számít. Az is lehet, hogy a jövőben pedig az lesz a furcsa, hogy egyszer anno személyesen kellett bejárni az iskolába.

A cikk szerzője Blősz Dalma.
 

Összesen 4 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Láncfűrészes Attasé
2021. augusztus 17. 19:02
A probléma, hogy olyan, jobbára a tanuláshoz, a tananyag értelmezéshez, a feladatmegoldáshoz is kapcsolódó szociális készségeket IS kellene elsajátítaniuk a gyerekeknek az iskolában, amit csak közösségben tudnak, egy monitor előtt ülve nem igazán, mert nem ugyanaz felelni egy osztályban, mint a monitor előtt csinálni valami számonkérést. Az indusmagyar közösség problémáiről (és az általuk okozott problémákról) már nem is beszélve.
Akitlosz
2021. augusztus 17. 19:02
"egyre inkább foglalkoztatja az embereket, hogy hogyan lehet hatékonyan eszközölni az online oktatást." Simán.
Akitlosz
2021. augusztus 17. 19:01
"Néhány évtizede még teljességgel elképzelhetetlen lett volna, hogy személyes jelenlét nélkül oktassák a diákokat, azonban ma már szinte normálisnak számít." Csak nem a technológiai fejlődés, hanem a járvány miatt. A technológia már régóta rendelkezésre állt, csak nem volt motiváció használni. Éppen attól ment könnyen és gyorsan az online oktatásra, munkára átállás a járvány idején szükségből, mert a technológia már régen készen volt ehhez.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!