Hogy került újra magyar kézbe a Ganz elektromos ága?
Tavaly augusztusban keveredett csalási ügybe az indiai tulajdonos és négy igazgatója,
bankokon és egyéb pénzügyi intézeteken keresztül ötszáz millió eurónyi hitelt vettek fel, majd az összeget kicsatornázták különféle fiktív cégeken keresztül.
A magyar leányvállalat közben finanszírozási problémák miatt nem tudta teljesíteni a megbízásokat, komoly kötbérigények léptek fel és 2020. július 7-én felszámolási eljárás alá került.
Két napra rá, július 9-én a kormány stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté nyilvánított bennünket,
innentől kezdve az indiai tulajdonosnak nem volt beleszólása a vállalat ügyeibe.
A csőd széléről az üzemet egy új befektető, a Ganz Transzformátor Motor- és Generátorgyártó Kft. mentette meg, így szeptemberben a termelés újra el tudott indulni Tápiószelén. A sokéves bizonytalanság és a járvány miatt nehéz helyzetbe kerültünk, de most már kezdünk helyreállni. Háromszáz munkahelyet sikerült megmenteni, és
visszaszereztük a Ganz nevet, ami sokat jelent nekünk – az indiai tulajdonos saját márkaneve alatt értékesítette a termékeinket.
A jelenlegi kormány úgy vélte, hogy nemzeti értéket képvisel a gyár, ezért indított állami felügyelettel zajló felszámolási eljárást. Mi ez az érték?
Kevés cég működik ma Magyarországon azok közül, amelyek az 1800-as években indultak.
Úgy gondolom, hogy talán a Ganz az utolsó ilyen vállalat. Ez egy nagyon fontos érték Magyarország számára is, hiszen olyan tradicionális cégről beszélünk, melynek fenntartása és működtetése nem csak nemzetgazdasági szempontból fontos, de történelmi jelentősége is van. A transzformátor szabadalmaztatása és gyártása a Ganzhoz köthető:
a gyár alkalmazta a 19. század végén a szerkezet feltalálóit, a Déri-Bláthy-Zipernowsky mérnökhármast.
Kvantumugrás előtt a magyar gazdaság
Kiosztották az innovációs bizonyítványt: high-tech kis-nagyhatalom vagyunk, és nem is tudunk róla – olvassa el elemzésünket a magyar innovációs helyzetről!
Annak pedig itt jártunk utána a BMW dízelmotorjának magyar atyjával, hogy miért számít komoly high-tech innovációnak az, ami a hazai autóiparban történik.
A pesti srácból lett mérnök-innovátor a Makronómnak elmondta, épp az innovatív autóipar miatt is mondhatjuk, hogy kvantumugrás-szerű felzárkózás előtt áll a magyar gazdaság.
Miben nyilvánul meg az üzem és a kormány stratégiai partnersége?