Bár az emberek 75 százaléka rendszeresen vásárol a közelében található kis boltokban, az árak és a korlátolt választék miatt részesítik sokan előnyben a távolabbi nagyobb üzleteket – derül ki az egymás közelében élők közösséggé szerveződését segítő alkalmazás, a Miutcánk által készített kutatásból.
A Miutcánk október elején csaknem 850 felhasználó bevonásával készítette el reprezentatív felmérését. A vizsgálat kapcsolódott az alkalmazás #helybenveszem kampányához, amelynek célja, hogy ösztönözze a helyi boltokban történő vásárlást a fenntarthatóságra és a helyi közösségekre gyakorolt pozitív hatása miatt.
Drága és kicsi a választék, de legalább nem kell autóba ülni
A felmérésben válaszolók 60 százaléka sorolta a kisboltok hátrányai közé, hogy viszonylag drágák, és mintegy 50 százalékuk azt, hogy a kisebb boltokban nem lehet egyszerre elintézni a nagyobb bevásárlást.
A válaszadók a közeli kisebb boltok előnyei között főként kényelmi szempontokat említettek, 30 százalék emelte ki, hogy
ha ott vásárol, akkor nem kell autóba ülnie.
A felmérésben résztvevők 20 százaléka emelte ki azt, hogy a helyi vállalkozások támogatása is érv a közeli kis boltokban történő vásárlás mellett.
A vizsgálat szerint az emberek csaknem 95 százaléka kíváncsi arra, hogy milyen kisebb üzlet vagy piac található a közvetlen közelében, a megkérdezettek háromnegyede pedig több-kevesebb rendszerességgel vásárol is ezekben a kisboltokban.
Ha nagyobb üzletbe megyünk, külföldi céget támogatunk
Magyarországon a Makronóm számításai szerint a kiskereskedelem tíz legnagyobb cége közül az első hat adja az ágazat bevételeinek hetvenegy százalékát, és mind a hat – a Tesco, a Spar, a Lidl, az Auchan, a Penny és az Aldi – nyugat-európai tulajdonú. Eközben a hazai ágazatokat és érdekeket minden eszközzel védő Franciaországban a helyzet épp ellentétes: ott az első hat társaság mind francia és nincs külföldi cég, amely tíz százalék feletti részesedést tudna elérni, a külföldi láncok együtt is alig képesek megugrani a tízszázalékos részesedést, szemben a magyarországi, csaknem háromnegyedes külföldi tulajdoni aránnyal.
(MTI, Makronóm)
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.