Botfülű, irigy boomerek távolmaradása az Azahriah koncertekről
Beszélgetett ön már delfinekkel, akik emberek, Kozsó ihletésére? Esetleg mit gondol: érdemes kifogatni Harcsa Veronikát Halász Judittal? – így mulat egy magyar úr 2024-ben!
Több mint egymillióan követik a kelet-európaiakon röhögő mémoldalt, ahol gyakran felbukkan Magyarország is. Az oldal gazdája az orosz-ukrán háborúról is beszélt a Mandinernek.
Ismerős a kőkemény tekintetű, baltával faragott arcú alak – ellenzős sapka, susogós melegítő, Adidas márkájú vagy éppen makkos cipővel? Nálunk ez elég lenne ahhoz, hogy nyóckeri kismaffiózó legyen valaki, de a szláv országoknál több kell a sztereotipikus, posztszovjet, kelet-európai szettnél: fontos a testtartás is, a szabályos guggoló póz; plusz az egyik kézben sokszor cigaretta, a másikban alkohol. A háttérben panelrengeteg, kosz, galambok – meg is érkeztünk. Ez a guggoló szláv, a Squatting Slav, Kelet-Európa kisgengsztere, aki pár éve mémek formájában támadt fel és hódította meg az utóbbi években az internetet.
Az internetes mémek nagy részének az a sajátossága, hogy anonim szerzők készítik – igaz ez a Squatting Slav mémekre is – azonban Matei Tabacu kihasználta a mémpiaci rést. A szemfüles és élelmes fiatalember létrehozta saját Facebook-oldalát, a Squatting Slavs in Tracksuits (vagyis kb. „guggoló szlávok melegítőben”) című mémoldalát, ahová saját, kapott és „közbeszerzett” alkotásokat tölt fel, s amelynek követőtábora mára 1,2 milliósra duzzadt. Közben webshop is nőtt az oldal mellé, mindenféle szlávos ruházati és egyéb termékkel, egyszóval: beindult a dolog. Az oldal pörög, tele „jellegzetes” kelet-európai helyzetekkel a főtéren történő disznóvágástól a Lamborghini csomagtartóján történő, bicskával való falatozáson át a rettenetes állapotú utakig és furcsa építészeti megoldásokig.
Tabacu néhány interjút is adott, a Bored Pandának például úgy fogalmazott, „nagyon egységes közösség vagyunk, amely szigorúan ragaszkodik mindazon szokásokhoz és hagyományokhoz, amelyek szlávokká tesznek bennünket”. A Hirado.hu-nak pedig a magyar követőket méltatta, noha, mint bevallotta, nincs semmi kötődése hazánkhoz: „Az elmúlt három évben elképesztő mennyiségű magyar rajongója lett az oldalnak, főként Budapestről. Nem tudom, hogy találtak rá az oldalra, de naponta kapok képeket, ezzel is magyarázható, hogy megnőtt a magyar vonatkozású tartalom száma”.
A kezdetekről a Mandiner kérdésére úgy fogalmazott: mindig is vonzotta a „szláv kultúra” minden formája „a hagyományoktól, szokásoktól, ételektől az életmódig, és minden szláv ország lenyűgöző tája”, amikor 2015-ben létrehozta a Squatting Slav in Tracksuits oldalt, még nem talált hasonlót a Facebookon. „ez volt a fő oka annak, hogy létrehoztam a többit is, mint például a »Scenic Depictions Of Slavic Life«, »Babushka«, »Lada Life«.” – sorolja.
Egyébként csaknem másfél millió követőnél járt, amikor a Facebook algoritmus letekerte az oldalt. „feltöltöttünk egy autóról készült fotót, sajnos nem vettük észre, hogy egy náci jelképet ábrázoló matrica volt rajta, ezért korlátozták az elérésünket” – mondta. „Sajnos az oldal stílusa miatt, és mert egyesek nem értik, hogy ezeknek az oldalaknak a célja szigorúan a humor, idővel bizonyos korlátozásokat kaptam”.
A Hirado.hu-nak azt is mondta: „Mi, mint szláv nép karöltve azokkal az országokkal, mint például Magyarország és Románia stb., amelyek a kommunizmus hatásának kitettek voltak, más nemzetekhez képest rendkívül fejlett humorérzékkel bírunk. Ez a tulajdonság generációkon keresztül öröklődött. Közös sorsunk, történelmünk a rossz dolgokon is megtanított minket nevetni. Talán ez is lehet az oka annak, hogy olyan gyorsan nőtt az oldal követőbázisa”.
Egyébként a „big biznis” mém is neki köszönhető: egyik nap kapott egy képet egy Lamborghiniről, egy burekkel a légterelő szárnyán, és azt írta rá, hogy „big biznis here”. Kitette az oldalra, majd özönleni kezdtek a hasonló képek hozzá, s megszületett a műfaj.
Mint a Mandinernek elmondja, a követői „a világ minden tájáról érkeznek, beleértve a tengerentúlt is. A sorrend egyébként követők száma tekintetében: USA, Egyesült Királyság, Csehország, Ausztrália, Magyarország, Szerbia. Az átlagéletkor 25-34 év”.
De Tabacu úgy véli, a mindennapi élet illeti a legtöbb posztját: „csak ki kell menned az utcára, és közvetlenül magad előtt látod a mémeket. Kezdetben csak én készítettem mémeket az oldalra, de mostanra rengeteget kapok is, amelyek közül néhány zseniális”. Az egyik kedvence a „guess the country” – vagyis a „találd ki melyik ország?” – itt ugye a követők tippelhetnek, honnan származik egy-egy fotó; a másik, amikor hírességekre hasonlító külsejű, láthatóan kelet-európai személyeket posztolnak olyan szövegekkel, mint pl. „Hugh Laurie egy hét Balkán után”.
Mindezt alapvetően a saját örömére, hobbiként, bár a webshopból van némi bevétele is – a saját kedvence egyébként egy – a szláv népeknél jellemző faliszőnyeget mintázó – egérpad. „Egyszer két óra munka egy nap, máskor tizenhat, ahogy kijön, de szeretem csinálni” – vallja.
Elsősorban a humort tartja mindebben a legfontosabbnak. „Ennek a közösségnek az a célja, hogy a szláv országok mindennapjain röhögjünk, hiszen mi vagyunk a legjobbak abban, hogy fényt derítsünk a bajokra. Ha például anyám csinál valami vicceset a konyhában, akkor lefilmezem és felteszem az oldalra. Ennek az oldalnak az a célja, ahogy már korábban is mondtam, hogy bárhol, bármin, bárkin nevessünk, anélkül, hogy ezt bárki személyesnek venné és felháborodna rajta” – fogalmaz.
Vannak azért kevésbé humoros témák is, jelesül amikor két szláv nép – az orosz és az ukrán – éppen pusztító háborút vívnak. „A háború kitörése után a közösség kettészakadt. Sajnos már nem posztolok sok ilyen témájú mémet, mert az emberek felháborodnak, és azzal vádolnak, hogy egyik vagy másik oldalt támogatom, pedig soha semmilyen módon nem foglalkoztam politikával”.
Ezt is ajánljuk a témában
Beszélgetett ön már delfinekkel, akik emberek, Kozsó ihletésére? Esetleg mit gondol: érdemes kifogatni Harcsa Veronikát Halász Judittal? – így mulat egy magyar úr 2024-ben!