Oslo utcáin ma nagyobb eséllyel futhat bele az ember egy elektromos autóba, mint egy hagyományos, belsőégésű motorral szereltbe – ámuldoznak alkalomadtán a világ autós és gazdasági újságjai. Az északi országban újonnan forgalomba helyezett autók hatvan százaléka már elektromos, ami nem is igazán csoda. A norvég kormány az elmúlt években úgy alakította az autókhoz köthető adópolitikáját, hogy jobban megérje elektromos autókat vásárolni, vagyis leszállították a súly- és regisztrációs adó helyi megfelelőit. A hagyományos autók esetében pont fordítva jártak el – megemelték az áfájukat, és így tovább. A norvégok pedig rákaptak az elektromos autózásra, nem utolsósorban azért is, mert az országban telepített számtalan vízerőmű miatt elég olcsó az áram.
Az idei parlamenti választást azonban mégsem a zöldenergia, hanem az olaj fogja eldönteni.
Vas Erna végnapjai?
Hétfőn (és vasárnap) Norvégia az urnákhoz járul, hogy megválassza a parlament, a Storting következő ciklusának képviselőit. Az oslói parlamentben eddig egy jobbközép-konzervatív szövetségnek volt – vékonyka – többsége, a kormány élén a Konzervatív Párt, a Høyre vezetőjével, a hatvanéves Erna Solberggel. Solberg régi motoros már a norvég politikában, 2013-ban váltotta a miniszterelnöki poszton a jelenlegi NATO-főtitkárt, Jens Stoltenberget.
„Vas Erna”, ahogy néha nevezik, most mégis egy komoly választási fiaskónak néz elébe.