A kettős mércét normalizálták a konfrontációs és polarizált politikai harcokban. Például egyesek számára úgy tűnik, hogy a „Black Lives Matter” mozgalom bizonyos esetekben kivételeket tesz: nem számít például, hogy meg nem született fekete csecsemőkről van szó Afrikában vagy másutt, vagy a „fekete élet” már egyáltalán nem is számít, ha nem nyugati országokban élnek – ahol egyébként a fekete és más kisebbségeket egyszerűen politikai eszközként használják. E politikai mozgalmak közül kik vonulnak az utcára azért, hogy azokért a fekete afrikai életekért küzdjenek, akiket keresztényként üldöznek a saját hazájukban?
Véleménye szerint a keresztények üldözése Afrikában társadalmi-gazdasági okok következménye – verseny az erőforrásokért, etnikai feszültségek –), vagy a vallási ideológia – dzsihádizmus – is egy fontos tényező?
Egy adott helyzet helyes elemzése pontos és elegendő releváns információ feldolgozását igényli: az összes fő tényezőt és változót figyelembe kell venni, és meg kell adni a megfelelő teret és dimenziót. A kulturális, társadalmi és politikai kontextus – ideértve a nyelvet is – szintén befolyásolhatja az elemzést, oly módon, hogy csökkentheti annak pontosságát és hitelességét. Néhány évvel ezelőtt a „brüsszeli politikai buborékban” az „R” szót (vagyis a „vallás” szót [az angol Religion szóból – a szerk.]) el kellett kerülni minden nyilatkozatban, jelentésben vagy dokumentumban. A dolgok megváltoztak: az Unió előző külügyi és biztonságpolitikai főképviselője, Federica Mogherini pozitívabban próbálta bemutatni a vallás potenciális szerepét a konfliktusok megelőzésében és megoldásában. De
a vallást Európában és azon kívül is számos helyen még mindig inkább „a problémának” tekintik,
semmint megoldásnak a konfliktusokra.
Miért lehet ez így?
Ezen megközelítésben a vallás problematikus megközelítése dominál, és megfigyelhető egy tendencia, hogy félretegyék vagy leminősítsék a társadalomban betöltött szerepét. Például, egyes döntéshozók és kormányok olyan „nemzetközi vallásszabadság-politikát” fogadtak el, amin keresztül a vallásszabadságnak egy olyan narratíváját – ismét megjelenik ez a fogalom – hozták létre, amelyet más politikai agendák népszerűsítésére használtak – például a nők “felhatalmazása”, beleértve az úgynevezett “reprodukciós egészséget és jogokat”, ami természetesen magába foglalja a szándékos abortuszt. E tekintetben az ENSZ vallás- vagy meggyőződés szabadságával foglalkozó különleges előadójának A vallás- vagy meggyőződés szabadságáról és a nemek közötti egyenlőségről szóló jelentése (2020. február 27.) egy botrányos dokumentum, amelyben ahelyett, hogy védené és elősegítené a vallásszabadságot – amint azt a mandátuma előirányozza –, aláássa a vallásszabadságot azáltal, hogy a nem létező „abortuszhoz való jogért” lobbizik, és aktívan kiterjeszti az úgynevezett „LMBT-jogokat” a vallásszabadság kárára.
Ez valódi veszélyt jelent az alapvető emberi jogok, mint a gondolkodás, a lelkiismeret és a vallás szabadságához való jog integritására.
Milyen következményei lehetnek ennek?
Ez a narratíva félrevezető, és nagyon kevés köze van a vallásszabadság és más alapvető jogok védelméhez és előmozdításához. Az afrikai nők – csakúgy, mint a világ többi nője – ezt az ideológiai újgyarmatosítást szenvedik el néhány nyugati ország – és néhány nemzetközi szervezet – részéről, amelyek megpróbálják rájuk kényszeríteni a liberális agendájukat, ideológiai programjaikat összekapcsolva a nők és a lányok társadalmi és gazdasági emancipációjával. Az Afrikára vonatkozó liberális nyugati narratíva az, hogy túl sok afrikai van, és az, hogy „kontrollálniuk kell a népességüket” – vagyis terjeszteni az abortuszt és a fogamzásgátlást – akár önkéntesen, akár nyomás alá helyezve az embereket. És természetesen óriási erőforrásaikat főleg a nyugati vállalatoknak kell kiaknázniuk. Ebben a megközelítésben a társadalmi-gazdasági válasz az a fő tényező, amely megmagyarázza, miért van Afrika bajban, miért bukik meg sok állam, és miért tölt be az erőszak ennyire főszerepet a társadalmaikban.
Ugyanakkor, miközben elfogadjuk a társadalmi-gazdasági tényezők – csakúgy, mint más tényezők, például a víz vagy más erőforrások hiánya – szerepét a konfliktusokhoz és erőszakhoz vezető negatív kontextus kialakulásában, valamint az afrikai társadalmakban jelen lévő etnikai dimenziót, a keresztények üldöztetése nem magyarázható csak ezekkel az okokkal. A UNDP Journey to extremism in Africa (2017) című érdekes jelentése azt mutatja meg, hogy „a csoport vallási elképzelései” jelennek meg a szélsőségesekhez való csatlakozás elsődleges motivációjaként (40%), ezt követi a „része lenni valaminek, ami nagyobb, mint én magam” (16%), a „vallásos vezetőbe vetett hitt” és a „foglalkoztatási lehetőségek” (13-13%) és a „családhoz vagy barátokhoz való csatlakozás” (10%) – azonban a „csoport etnikai alapelvei” a motivációknak csak 5%-át teszi ki. A társadalmi-gazdasági tényezők nagyon alacsony százalékot képviselnek a toborzott emberek azon motivációjában, hogy csatlakozzanak egy szélsőséges csoporthoz Afrikában.
Mi jellemzi a szélsőséges csoportokat?
Az Afrikában tevékenykedő szélsőséges csoportok túlnyomó többsége dzsihádista, vagyis olyan iszlamista terroristákról beszélünk, akik a keresztényeket – és a politikai céljaikat nem osztó más csoportokat –, illetve a keresztény kultúrát és örökséget megsemmisítendő és kiiktatandó ellenségnek tekintik. És ennek megfelelően is cselekszenek:
szisztematikusan támadják a keresztény közösségeket,
elpusztítják falvaikat, templomaikat, és meggyilkolják vagy elrabolják vallási vezetőiket. Az említett afrikai dzsihádista szervezetek rengeteg különböző csoportot tudnak soraik között, többségük külső támogatással és finanszírozásból működik. Ilyenek például az al-Káidához kötődő as-Sabáb és a Jama'a Nusrat ul-Islam wa al-Muslimin (JNIM), az Iszlám Állam nyugat-afrikai szervezete (Nagy-Szahara Iszlám Állama – ISGS), a Boko Haram, a TWJWA (más néven Nyugat-afrikai Egységmozgalom a Szent Háborúért – MUJAO), az Al-Murabitun és az Ansar al-Sharia (AAS), az Ansar Bayt al-Maqdis (ABM) – másik ismert nevén az Iraki és Levantei Iszlám Állam –, az al-Kádia az Iszlám Maghreb Földjén (AQIM), a nigériai dzsihádista pásztorok csoportja, vagy éppen az új mozambiki dzsihádista sejteket Cabo Delgado tartományban. Az üldözésük elleni harc jegyében meg kell védenünk a keresztényeket, testi épségüket, életlehetőségeiket, falvaikat, templomaikat, középületeiket és infrastruktúrájukat: nem engedhetjük, hogy a terroristák elérjék a céljukat, és a keresztények tömegesen hagyják el saját szülőföldjüket – ahogy az a Közel-Keleten történt. Egyszerűen nem hagyhatjuk, hogy ugyanez történjen a kulcsfontosságú Afrikában. Ezért nyomást kell gyakorolni a felelős kormányokra, beleértve a nemzetközi büntetőjogi fórumok és lehetőségek igénybevételét is.
Mely afrikai államok vannak a legrosszabb helyzetben a keresztényüldözés terén?
Az Open Doors minden évben elkészíti a keresztényüldözésben leginkább érintett 50 ország rangsorát. A World Watch List 2020 alapján aggasztó kép rajzolódik ki az afrikai országokban élő keresztényekre nézve: Szomália a harmadik legrosszabb helyet foglalja el a világon a keresztényüldözés tekintetében, szorosan utána Líbia (4.), Eritrea (6.) és Szudán (7.) következik. Nigériában (12.), Egyiptomban (16.), Algériában (17.), Mauritániában (24.), a Közép-afrikai Köztársaságban (25.), Marokkóban (26.), Burkina Fasoban (28.), Maliban (29.), Tunéziában (34.), Etiópiában (39.), Kenyában (44.), Kamerunban (48.) és Nigerben (50.) is aggasztó a helyzet. A keresztények szempontjából 50 legveszélyesebb országból 17 Afrikában található. Persze ez nem jelenti azt, hogy a többi afrikai országban a keresztények egyáltalán nem találkoznak intoleranciával, diszkriminációval – vagy akár üldöztetéssel.
Mi volt a legmegrázóbb élménye?
Nehéz kiválasztani egyet abból a számtalan szomorú történetből, amit afrikai keresztények meséltek. Számomra inkább az a meglepő, hogy gyakran nem is tekintenek magukra „üldözöttként”:
számukra a mindennapi erőszak, a halottak látványa az élet „természetes” részét jelenti.
Ahogy az is, hogy egy nap – akár másnap vagy a rá következő napon – ők lehetnek a soron következő áldozatok. Másik megdöbbentő élményem a terroristák kegyetlensége, hogy milyen hidegvérrel gyilkolnak meg teljes családokat, szülőket és kisgyermekeket, és mennyire kíméletlenek az idősekkel és a várandós nőkkel. Hasonlóan értetlenül állok, amikor azt látom, hogy egy-egy állami szerv ölbe tett kézzel nézi mindezt. Nem arról van szó, hogy ne lenne rá emberük vagy anyagi erőforrásuk. A helyzet ennél rosszabb: súlyos mulasztásban vannak, ami szélsőséges esetben az agresszorok – vagy legalábbis politikai céljaik – támogatásaként értelmezhető.
Hogyan segíthetnek afrikai testvéreiken a hétköznapi hívő keresztények?
Sokak számára naivan – sőt, egyenesen badarságnak vagy őrültségnek – hangozhat, de az ima és a böjt a terrorizmus elleni lelki harc legfontosabb eszközeit jelentik. Valójában ezek maguk a színtiszta kereszténység. Ezek állnak a hitünk középpontjában: a Szentlélek képes megváltoztatni a szíveket. A terrorista képes a béke és a megbékélés szószólójává válni. A keresztény tanítás alapján bármelyikünk hozzájárulhat e folyamatokhoz, még a távolból is – a templomban vagy az otthonunkban, vagy éppen az utcán sétálva. Oliver Dashe Doeme őeminenciája az északkelet-nigériai Maiduguri püspökeként szolgálja közösségét. A térségben hatalmas pusztítást végzett a Boko Haram. Személyesen mesélte el, hogy 2014-ben éppen az Oltáriszentség előtt imádkozott rózsafüzérével a kápolnában, amikor hirtelen megjelent az Úr. Elmondása szerint a látomásában Jézus először nem szólt semmit, azonban egyszer csak egy kardot nyújtott felé, majd a püspök a kard után nyúlt. „A kard rózsává változott, amint megmarkoltam” – mondta a püspök, és felidézte Jézus hozzáintézett szavait: „A Boko Haram távozott”. Az Úr kétszer is megismételte szavait.
Persze a hit nem zárja ki a cselekvést.
Az eddig elmondottakat kiegészíthetjük azzal, hogy a keresztény testvéreink iránti kötelességtudat mindnyájunkat arra kötelez, hogy még többet tegyünk szükségleteik biztosítása érdekében a templomokban és a társadalomban egyaránt. Meg kell találnunk a kreatív segítségnyújtás formáit. Keresztények és egyidejűleg állampolgárok is vagyunk, akiknek gyakorolniuk kell a jogaikat és szabadságaikat. Kifejezni egyetértésünket és nemtetszésünket a politikai és társadalmi szereplők felé; azonnali cselekvést követelni a hatóságoktól, hogy biztonságos menedéket keressenek a keresztények számára máshol, illetve minden lehetséges nemzetközi fórumon szólaljanak fel az üldözést némán tűrőkért; humanitárius segítséget és nemzetközi védelmet kell követelni az üldözött keresztényeknek. A keresztények maguk is létrehozhatnak csoportokat és hálózatokat, amelyekkel bemutathatják a keresztényüldözés valóságát saját társadalmukban. Összeállítás áldozatok beszámolóiból, különböző események – például fotókiállítások, egyetemi viták –, újságszerkesztőknek írt levelek, keresztény iskolákhoz kötődő családokat célzó kampányok, specializált NGO-k létrehozása, különböző jelentések lefordítása a helyi nyelvre – csupán néhány példa arra, hogy mit lehetne tenni. És persze a keresztényüldözés ügyét be kell emelni a választási kampányba úgy, hogy a jelöltek megtalálják a szükséges politikai kompromisszumot.
nyitókép: keresztények Dél-Szudánban