Írországnak nem érdemes elhamarkodottan elítélnie Karlsruhe döntését

2020. május 22. 11:05

A Német Alkotmánybíróság mindig egyértelműen fogalmazott az EU hatalmának korlátairól.

2020. május 22. 11:05
Michael McDowell

„Nagy felzúdulást váltott ki az elmúlt hetekben a Német Alkotmánybíróságnak (Bundesverfassungsgericht, BVerfG) az Európai Központi Bank (EKB) államkötvény-vásárlási programjával kapcsolatos döntése.

A döntés ezt a hatalmat érintette, mégpedig úgy, hogy számon kérte annak igazolását, hogy az EKB-nak az euróövezeti tagországok részére a válság során nyújtott támogatása valóban arányos válaszlépés-e a kialakult helyzetre, és nem lép-e túl az EKB monetáris politikai célkitűzéseinek korlátain.  Amennyiben ez az arányosság nem igazolódik, a BVerfG megállapítása alapján a segélycsomag alkalmazása törvénybe ütközne a német alkotmányjog értelmében.

A német döntés felháborodást keltett az Európai Unió vezetőségében. Álláspontjuk szerint az egyetlen bíróság, amelyik kompetens döntést hozhatott volna ezen a téren, az az Európai Unió Bírósága (EUB) Luxemburgban. Ráadásul e kritika megfogalmazói szerint Németország köteles alávetni magát az EUB döntésének egy ilyen ügyben. 

A jelenség nem újdonság. És a német álláspont továbbra is egyértelmű.

A BVerfG meglehetősen világos elképzeléssel bír a saját hatáskörére vonatkozóan azzal a kérdéssel kapcsolatban, hogy a szövetségi köztársaságot alkotmányjogilag kötik-e az EUB határozatai olyan uniós jogi kérdésekben, amelyek egyes tagállamokat érintenek. 

És hogy ez pontosan mit jelent? Karlsruhe álláspontja igen egyszerű. Az EU nem egy állam. Az EUB pedig nem egy szuverén állam legfelsőbb bírósága.

Az EU, ahogy állítják róla, egy szerződéseken alapuló entitás. Az EU tagállamai, ahogy az szerződéses viszonyokban lenni szokott, mint szerződő felek egyedüliként hivatottak meghatározni e szerződéseket. 

Németország, mint résztvevő fél az EU-ban és annak intézményeiben, sosem engedte át ezen intézményeknek azt a jogot, hogy meghatározzák az uniós szerződések értelmezésének módját a német alkotmányjog szempontjából.  Ahogy annak a jogát sem, hogy döntéseket fogalmazzanak meg azzal kapcsolatban, hogy Németországnak milyen lehetőségei és kötelezettségei vannak e szerződések értelmében. Az uniós intézmények hatásköreit korlátozza az átruházás alapelve. 
Ezt, illetve a német alkotmányos feltételeket figyelembe véve, az EUB valójában egy szerződések útján létrejött bíróság, amelynek nincs felhatalmazása arra, hogy autonóm módon meghatározza saját hatáskörét vagy illetékességét olyan módon, hogy az kötelező lenne a szerződésekben résztvevő felekre nézve.”

 (…)

„Peter Huber a karlsruhei testület egyik vezető bírája, aki nyilvánvalóan értetlenül állt az Európai Bizottságtól és a föderalista jogászoktól érkező hisztérikus kritika előtt, a London Timesnak múlt héten úgy fogalmazott, hogy az uniós jog „feltétlen elsőbbségének’’ eszméje előfeltételezi egy uniós állam létezését, azonban ilyen kitétel nem található az uniós szerződésekben, és egyetlen tagállam sem fogadná el a létezését.

Huber sokatmondóan rámutat, hogy az EUB mindössze három alkalommal határozott az uniós kompetenciák ellenében abból a több tízezer esetből, amelyekben ez kérdésként felmerült 1951 óta.”
 

 

***

A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.

 

 

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
KannibálTatárÚr
2020. június 22. 22:25
Amint látom mekkezdődött az EU seggbe rugdosása. Nem állam, tehát nem lehetnek egy államhoz hasonlítható jogai. Államok tartják fenn és ezeknek a fenntartóknak vanak jogaik. Az EU-val, EB-vel, EP-vel és EUB-vel szembe.
Hattori
2020. május 27. 20:36
a bírói hatalom, az végrehajtói hatalom, így aztán azok, akik a bírókat forgatják, azok forgatják igazán a világot! szóval kik állnak az eu-s bírák mögött???? eléggé egyértelmű. ez a globalista pénzhatalmi elit. az a pár bankár család, akik kezében (közvetve, vagy közvetlenül) a világ anyagi javainak túlnyomó többsége összpontosul, és ezzel kormányokat is tudnak vezérelni.
triumphator
2020. május 27. 20:36
Az EU nem egy állam. Az EUB pedig nem egy szuverén állam legfelsőbb bírósága. --- Hallod, Klári?
olajfa1
2020. május 23. 01:19
Én is ezt látom ebben a német döntésben! Azon kívül, hogy a németeknek jogilag vitathatatlanul igazuk van, azon kívül még gazdaságilag is igazuk van! Én elő bb -azaz korábbra- gondoltam ezt a "kenyértörési" állapotot. Mert az eurót a németek tartják még "fizetőképes" állapotba. Én ezt 2-3 évvel korábban jeleztem hogy a németek nem fogják tudni tartani ezt az eurós struktúrát mert ehhez az ő gazdasági erejük sem elegendő! Nem tudják tartani a migráns áradatot, meg a francia spanyol olasz görög államhiányokat! Ráadásul még a jog is az ő oldalukon van, és abban is igazuk van hogy a Luxemburgi biróság nem áll a német alkotmány és a német büdzsé fölött... A németek ha továbbra is a migriket, meg a déli államokat segélyezik akkor a világgazdaságban nagyon sokat fognak veszíteni. már eddig is sokat veszítettek... pl az autóiparjuk lemaradt az ázsiai hibridekkel szemben,,, A britek erre jöttek rá! Mert vagy az EU vagy a világgazdaság és világkereskedelem. A brtitek a világgazdaságot választották. Innentől kezdve a németeknek is adott a helyzet, ha nem akarnak lesülyedni a második-harmadik vonalba, Kína, meg Kórea alá... A Luxemburgi bíróságnak már ideje volt egy olyan pofont kapni, amit csak a Német Alkotmánybíróság tud nekik bevinni... Mindenki védi a saját "bankját" így a németek is! Naná hogy nem engedik kifosztani magukat a Luxemburgi bíróság által! A németek attól viszonylag gazdagok, mert nem fosztogathatták őket. Ez még a KGST-nek sem sikerült... Csodálkoztam volna ha a Luxemburgi bíróságnak ez sikerült volna.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!