Besokallt a német kancellár a két éve tartó recessziótól: előállt egy gigatervvel

Újabb nagyívű terveket vázolt fel Friedrich Merz.

Az adriai tengerre vezető autópályák túlzsúfoltsága miatt a lényegesen lassabb vonatot reklámozza a horvát vasúttársaság.
A túlzsúfolt autópályák elkerülése végett Vonattal a tengerre címmel hirdetett akciót a horvát vasúttársaság – írta a Jutarnji List című horvát napilap hétfőn. A személygépkocsival történő utazás árának töredékébe kerül ugyan a vonatjegy az Adriai-tengerre, de egy ilyen út akár egy napig is eltarthat.
A lap szerint a legrosszabbul azok járnak, akik a kelet-horvátországi Eszékről akarnak az Adria-tenger mentén fekvő Sibenikbe utazni. A mindössze 620 kilométer távolság autóval öt óra alatt megtehető, ha valaki mégis a horvát vasúttársaság mellett dönt, és vonattal utazik át az országon, három átszállással 25 óráig tart az út. Az újság továbbá hozzáteszi, hogy egy profi kerékpározó 16 óra alatt teszi meg ugyanezt a távolságot. A Varasd (Varazdin)-Split viszonylat vonattal 16 óra 22 perc, autóval négy és fél óra. A Zágráb és Split közötti vonattal hét és fél óra, autóval viszont három óra 45 perc.
Az egymillió lakosra jutó autópálya-hossz alapján Horvátország a negyedik helyen áll az Európai Unióban, összesen közel 1330 kilométer autópálya épült az országban. Ugyanakkor egyike a legdrágább autópályáknak is az EU-ban. A közlekedést tovább nehezíti, hogy fizetőkapus rendszer működik az országban, ami miatt a turista szezonban, váltónapokon, több kilométeres sorok is feltorlódnak az autópályán.
A horvát kormány azt tervezi, hogy 2030-ig felfejleszti a tömegközlekedést, ami várhatóan csökkenti majd a személygépkocsi forgalmat. Az egy főre jutó gépkocsik száma alapján Horvátország az élen jár az unióban, ennek oka azonban részben az, hogy rosszul szervezett a tömegközlekedés az országban. A horvát fővárosban például nincs metróhálózat, ezért villamossal eljutni a város egyik feléről a másikra több órán át is tarthat.
(MTI)