Így vágja maga alatt a fát az Európai Unió, most éppen a légi közlekedésben
Az Oroszországot sújtó szankciók miatt az orosz repterek bezártak az európai légitársaságok előtt, így az Európa és Kína közötti légi forgalom a kínaiak kezébe került.
A válság ideje alatt az olcsó jegyeket kínáló légitársaságok kerülnek előnyös helyzetbe, hosszú távon pedig mindössze három nagy nemzeti légitársasági csoport maradhat fenn – állítja a Financial Times elemzése.
A legnagyobb európai olcsó jegyes légitársaságok prosperálnak a gazdasági hanyatlás idején, de a térség nemzeti légitársaságainak helyzete sokkal nehezebb – jósolták a Financial Times által kedden idézett iparági elemzők. A londoni gazdasági napilap elemzése szerint mindez azzal magyarázható, hogy az EU szuverén adósságválsága közepette az utazók – még az üzletemberek is – azzal igyekeznek takarékoskodni, hogy az unión belüli repülésekre a fapadosokat használják a nemzeti légitársaságok helyett.
Ennek következményei az iparági eredményekben mutatkoznak. A Ryanair, a forgalom alapján legnagyobb európai olcsójegyes légitársaság éppen múlt héten emelte 2011-2012-re szóló eredmény-előrejelzését 440 millió euróról 480 millió euróra, miközben a Lufthansa – a bevételek alapján legnagyobb európai nemzeti légitársaság – már szeptemberben profitfigyelmeztetést adott ki. Az Air France-KLM, a második legnagyobb európai nemzeti légitársasági csoport novemberben azt jelezte, hogy 2011-re működési szintű veszteséget vár – áll a Financial Times keddi elemzésében. A lap szerint az olcsójegyes légitársaságok jó helyzetben vannak ahhoz, hogy kihasználják egyes állami támogatású európai légitársaságok összeomlását. A Financial Times ezzel kapcsolatban felidézi, hogy a Ryanair „alig néhány órával” a Malév leállása után bejelentette budapesti bázisának létrehozását.
Iparági elemzők további légitársaságok csődjét jósolják Európában, mivel „egyszerűen túl sok a légitársaság”. Az előrejelzések szerint Európában végül három nagy nemzeti légitársasági csoport marad fenn: a Lufthansa, az Air France-KLM, valamint az International Airlines Group (IAG), a British Airways és a spanyol Iberia tulajdonos holdingcége.