„A gát átszakadt, ezt most már nem lehet megúszni” – Ábrahám Róbert a Lakatos-ügyről (VIDEÓ)
„Addig fogok menni, amíg ezt fel nem göngyölítem”– jelentette ki Ábrahám Róbert Bayer Zsolt műsorában.
Nincs napirenden annak szabályozása, hogy az alsó tagozatos gyerekek ne kaphassanak házi feladatot otthonra – erre utal az oktatásért felelős államtitkárság Magyar Időknek megküldött tájékoztatása.
Az elmúlt év márciusában Rétvári Bence, az Emmi parlamenti államtitkára a Magyar Időknek arról beszélt, hogy ha a diák a napközis tanulási idő alatt az iskolában marad, biztosítani kell számára a felkészítését a következő tanítási napra, vagyis részére otthoni házi feladat a jövőben nem lesz adható.
Az államtitkárság most azt közölte, a házi feladatok mennyisége, továbbá hogy azokat milyen ütemben kell elvégezni, jelenleg az iskola hatáskörébe tartozik; az ilyen típusú szabályozásokat az iskola pedagógiai programjának kell tartalmaznia. Valamennyi intézménynek megvan a lehetősége arra, hogy rendelkezzen afölött, hogy a házi feladatok elvégzése kizárólag iskolai (napközis) vagy otthoni tevékenység-e.
A házi feladatok kapcsán a feladatok mennyiségén kívül a típust is figyelembe kell venni, hiszen a mechanikus, begyakorlást szolgáló példákon kívül előfordulnak projektjellegű, hosszabb időt igénylő feladatok is, amelyek esetében iskolán kívüli helyszíneket is igénybe kell vennie a tanulónak – mutatott rá az államtitkárság. Azt azonban megjegyezték: jelenleg is zajlik a köznevelés tartalmi szabályozóinak felülvizsgálata, és a cél többek között az, hogy a tanulók iskolai terhelése csökkenjen.
A Nemzeti Pedagóguskar (NPK) elnöke szintén arról tájékoztatta a lapot, hogy ezzel a kérdéssel várhatóan nem foglalkozik majd az új Nemzeti alaptanterv. Horváth Péter rámutatott: a házi feladatnak megvan a jelentősége, ugyanakkor fontos, hogy ne terheljék le túlságosan a tanulókat. Azt nem tudja elképzelni és nem is tartaná jó ötletnek, hogy a napközis leckeírásról jogszabály rendelkezzen. Horváth Péter szerint ezt nagyon nehéz lenne szabályozni, hiszen vannak diákok, akik lassabban haladnak a házi feladattal, a figyelmük elterelődik az iskolában, ilyen esetekben pedig előfordul, hogy otthon még vissza kell térniük a példákra.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint mindenekelőtt arra van szükség, hogy mérséklődjenek a tanulói terhek, vagyis csökkentsék a tanórák számát és a tananyag mennyiségét. Mendrey László kifejtette: számos nyugat-európai országban működik az egész napos iskola modellje, amelynek lényege, hogy a gyerek nem visz haza házi feladatot, csak az iskolában tanul. Úgy véli, ennek hazai bevezetését meg kellene fontolni az új alaptanterv kidolgozásakor.