Schmidt Mária a Nyugatról: A hitetlenség a nihilizmusba vezet
Bemutatták a Terror Háza főigazgatójának legújabb esszékötetét.
Jobb- és baloldaliak egyvalamiben megállapodhatnak: közös a cél, hogy lakóhelyünkön ötven év múlva is működjenek kedvenc kisvállalkozásaink, a pékség, a zöldséges vagy éppen a könyvesbolt. Mit és hogyan tehetünk ezért? Kiderül egy kisvárosi vállalkozó kiáltványából.
Saját politikai közösségemben olykor megkapom, hogy a multinacionális cégekkel szembeni erőteljes kritikámmal focizhatnék akár a pálya bal oldalán is. Vállalom, szerintem ugyanis nem az a furcsaság, hogy napjainkban végre újra egymásra találnak a tradicionalisták és a globalizáció kritikusai, inkább az volt természetellenes, hogy jobboldalinak lenni a nyugati féltekén sokáig egyet jelentett a nemzetközi óriáscégek kiszolgálásával. A multik bal-, illetve jobboldali kritikája mutat fontos eltéréseket (engem például inkább foglalkoztat az óriáscégek pocsék innovációs teljesítménye, mint a versenyt elvből elutasító balos felebarátaimat), ám a kettő metszetében megannyi közös szempontot is találunk. Annak például – önmagunk és leszármazottaink kedvéért – alighanem mindannyian örülnénk, ha a lakóhelyünkön ötven év múlva is működnének kedvenc kis üzleteink, a pékség, a zöldséges vagy éppen a könyvesbolt. Hogyan járulhatunk hozzá ehhez? Erről szól Danny Caine kisvárosi vállalkozó kötete, a How to Resist Amazon and Why (miért és hogyan álljunk ellen az Amazonnak).
Caine a kansasi Lawrence városkában működő Raven Book Store (Holló könyvesbolt) alapító tulajdonosa, 2019-ben céhtársai Közép-Nyugat legjobb könyvkereskedőjévé választottak. Szélmalomharcos, aki dacol azzal a trenddel, hogy az online monopóliumok felszámolják a helyi üzletek lehetőségeit („az Amazon ma alacsonyabb áron ad el egy könyvet, mint amennyiért egy kisebb könyvesbolt képes egyáltalán beszerezni”). Gazdagon adatolt, szórakoztató anekdotákkal teli zsebkönyve arról szól, miért és hogyan érdemes pénztárcánkkal kisvállalkozásokat támogatnunk az internetkor Góliátjai helyett. Bár Caine könyvének fókuszában – könyvkereskedelemről lévén szó – az Amazon áll, a jelenség más iparágakra is vonatkoztatható.
Szerzőnk hétpontos listát állított össze a tudatos, egyben lokalista fogyasztó rutinjainak elsajátításához. A legfontosabb, hogy vásárolj helyben: fogd a pénzt, amit Jeff Bezos birodalmában költöttél volna el, és szerezz be mindent, amit csak lehet, helyi, független kisvállalkozásoknál! „A helyi tulajdonú üzletekben elköltött pénz 50-75 százaléka a közösségben marad, az Amazon-vásárlásoknál ez az arány sokkal, de sokkal alacsonyabb lehet, akár 0 százalék is.” A második: mondd le Amazon-előfizetésed! Az ilyen felhasználói fiókok függővé tesznek az adott óriáscégtől, ráadásul a nap huszonnégy órájában személyes adatokat adnak át rólad a szolgáltatónak. A harmadik: kerüld azokat a látszólag független márkákat, amelyek valójában az Amazon (vagy más hasonló multi) filiáléi! Ha valóban a helyi kisvállalkozásoknál szeretnél költeni, nézz utána, hogy kik az ajtódon kopogtató márkák tulajdonosai. Négy: az így „kikukázott” brandek és szolgáltatók helyett fedezz fel helyi alternatívákat a filmportáloktól az élelmiszeren át az analóg könyvesboltokig! Ötödik pont: ne dőlj be a különféle biztonsági vagy okosotthon-megoldásokba csomagolt adathalászatnak, ne engedd be a multik adathalászát az otthonod falai közé! Hatos, ha egy-egy területen megtaláltad a szívednek kedves helyi alternatívát, ne habozz azt ismerőseid, barátaid körében népszerűsíteni! Végül, de nem utolsósorban: szólj a legközelebbi politikusnak, hogy kezdjék el aktívan szabályozni a multinacionális szolgáltatókat, bátran kivételezve a helyi kisvállalkozásokkal!