Egy éve került részben vissza állami kézbe a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. A kormány több mint egyévnyi tárgyalás után egyezett meg a 3,1 milliárd eurós vételárban, amelynek 80 százalékát állami cég, a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. fizette ki, a fennmaradó részt pedig a piacvezető üzemeltető Vinci Airports. A francia vállalat tizenhárom országban van jelen.
A magyar gazdaság kiemelt szegmense a turizmus, és Budapestre elsősorban repülővel érkeznek a látogatók. Az ágazat hozzájárulása a nemzetgazdasághoz folyamatosan nő, akárcsak a vendégek száma. 2022-ben a bruttó hazai össztermék 12 százalékát adta a turizmus, mostanra 13 százalékra nőtt a részesedése, a kormány pedig azt szeretné, hogy 2030-ra a GDP 16 százalékát tegye ki, ehhez 50 millió vendégéjszakával számolnak.
Repülőrajt a forgalomban
A Budapest Airport Zrt. adatai szerint a légiutas-forgalom a koronavírus-járvány lecsengésével magára talált, 2022-ben 12,2 millióan érkeztek Magyarországra repülővel. Egy évvel később már 14,7 millióan, majd 2024-ben rekordnak számító 17,5 millióra ugrott az utasok száma. Idén folyamatosan dőlnek meg a csúcseredmények.
Januárban 1,3, februárban 1,2, márciusban 1,5, áprilisban pedig 1,7 millió utast regisztráltak Ferihegyen. A forgalomnövekedés annak is köszönhető, hogy soha ennyi célállomás nem volt elérhető Budapestről, hiszen negyven légitársaság kétszáz úti célja közül választhatnak az utasok. Ez jelentős bevételt generál. 2030-ig az évi 20 milliót, 2040-re pedig a 35 milliót is elérheti az utasszám.