Megfejtették, hogyan veszi át az irányítást a megfertőzött sejt fölött az új koronavírus

2020. szeptember 14. 17:32

Svájci kutatók megfejtették, hogyan veszi át az irányítást a SARS-CoV-2 nevű új koronavírus a megfertőzött sejt fölött. A Zürichi Műszaki Egyetem (ETH) és a Berni Egyetem tudósai által felfedezett mechanizmus azt idézi elő, hogy a sejtek a sajátjuk helyett szinte csak a vírusfehérjét állítják elő. Miután a vírus meglékelte az emberi sejtet, termelődni kezd az egyik első vírusprotein, az Nsp1 jelű. Más koronavírusokról már tudni lehetett, hogy az Nsp1 akadályozza a sejt saját proteinjeinek az előállítását. A tudósok most azt találták meg, ez pontosan hogyan zajlik.

A riboszóma nevű sejtszervecskék olvassák le a genetikai információt, és ennek alapján állítják elő a proteineket. A leolvasáskor a felépítési terv a riboszóma egy csatornáján fut keresztül. A kutatók kimutatták, hogy az Nsp1 fehérje ezen a csatornán belül kötődik meg és blokkolja a riboszómát. A svájci tanulmány a Nature Structural & Molecular Biology című szaklap aktuális számában jelent meg. Krio-elektronmikroszkóp segítségével atomi felbontásban mutatkozott meg az Nsp1 kötésének helye.

A részletes ábrázolás fontos információkat szolgáltat egy lehetséges jövőbeli gyógyszer tervezéséhez, mely megakadályozza az Nsp1 kötését, de nem befolyásolja a riboszóma működését” – mondta Nenad Ban, az ETH molekuláris biológusa, a tanulmány társszerzője. Kísérleteik során a kutatók előállították az Nsp1 egy változatát is, amelyiknek már nem volt gátló hatása. A SARS-Cov-2 ezzel az inaktív variánssal annyira meggyengülne, hogy nem lenne képes súlyos betegséget okozni. Ilyen legyengített vírusok oltóanyagokban is alkalmazhatók a tudósok szerint.

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

B+, minden vírus ezt csinálja. A T2fág működésének leírása már a 70-es
évek elején is szerepelt a biológiakönyvekben.

Bejelentkezés