Megalakulását követően a hivatal több tanulmányt és vizsgálati jelentést közzé tett, amelyek egyebek mellett
a Transparency International Magyarország (TIM), az Ökotárs Alapítvány, valamint az USAID-botrány magyarországi korrupciós szálainak működését vizsgálták.
A frissen benyújtott átláthatósági törvényjavaslat tehát – a vele szembeni kritikákkal ellentétben – nem egy hirtelen, a semmiből előkerülő döntés, hanem egy évek óta zajló szakmai és politikai vita következő állomása.
Az elmúlt másfél évtizedben számos alkalommal előfordult, hogy az akkori ellenzék és a kormánykritikus sajtó a sajtószabadság végét vagy a demokrácia ellehetetlenülését jósolta egy-egy kormányzati lépés hatására – szerepel a dokumentumban. Gyakran szimbolikus akciókkal – például fekete vagy üres címlapokkal, gyászkeretes publikációkkal, tömegtüntetésekkel – hívták fel a figyelmet a szerintük fennálló súlyos veszélyekre. Az alábbiakban, a teljesség igénye nélkül szeretnénk pár példán keresztül bemutatni a jelenség ismétlődő kommunikációs jellegét.
Már rögtön 2010-ben, az új médiatörvény elfogadása után több lap – köztük a Népszava és a Magyar Narancs – üres címlappal tiltakozott, a jogszabályt pedig a sajtószabadság megszűnéseként értékelték.
Egy évvel később, az új Alaptörvény hatályba lépésének napján több ezres tömeg vonult az Operaház elé, ahol a tiltakozók „gyászszertartással temették el” a Magyar Köztársaságot.
2017-ben a külföldről támogatott civilek átláthatóságáról szóló törvény és a CEU-t érintő felsőoktatási módosítások váltottak ki országos tiltakozást, melyek során a demonstrálók a heteken át tartó tiltakozások során emlegettek „diktatúrát”. Ekkoriban egy ismétlődő toposz volt, hogy a „civileltakarító törvény” is beleillik abba a Finkelnstein által fémjelzett sormintába, ami a demokrácia kereteinek tudatos szűkítésére irányul, és amely módszert többek között Izrael jobboldali politikai vezetése is alkalmazott. 2020 nyarán, az Index főszerkesztőjének menesztését követően, a szerkesztőség tömeges felmondása újabb tüntetéseket váltott ki. A demonstrációkon résztvevők attól tartottak, hogy akárcsak a Népszabadság megszűnése esetében,
a változás nem egy piaci vagy szakmai döntés eredménye, hanem a kormány által irányított lépés, ami a független sajtó felszámolásának irányul
– írja a Faktumprojekt.
Ez azonban nem a közpolitikák kritikai elemzését szolgálja, hanem inkább egyfajta érzelmi és ideológiai önigazolásként működik. Az efféle reflexek hosszú távon gyengítik a hiteles kritikát, és csak hozzájárulnak a politikai diskurzus további polarizálódásához. Az ellenzéki nyilvánosságban „rabszolgatörvényként” elhíresült jogszabály példája is világosan mutatja ezt a mintázatot – állítja az elemzés. Az ellenzéki nyilvánosság egy része a törvény elfogadása előtt már determinisztikusan kijelentette, hogy az új szabályozás biztosan el fogja lehetetleníteni a munkavállalókat. Ugyanakkor a részletszabályok későbbi ismertetése és az azt követő joggyakorlat ezeknek a jóslatoknak a jelentős részét nem támasztotta alá.
Az előzetes pánikkeltés tehát nem a tényleges hatásokra, hanem egy előre konstruált politikai kommunikációs „élménycsomagra” épült.
Mindezek alapján az átláthatósági törvényjavaslat körüli jelenlegi viták esetében is felmerülhet a kérdés a Faktumprojekt szerint, hogy valódi jogi szigorításról van-e szó, vagy csupán egy politikai célt szolgáló kommunikációs aktusról? A korábbi tapasztalatok inkább az utóbbi lehetőséget erősítik, ugyanis a kormánykritikus nyilvánosság gyakran már a részletszabályok ismertetése előtt kialakítja és felerősíti azt a narratívát, miszerint az adott új szabályozás vagy módosítás „szörnyű következményekkel” jár majd, főként a demokrácia és sajtószabadság kapcsán.
Ez azonban nem csupán demokráciaféltés, hanem sok esetben megelőlegezett értékítélet, sőt a politikai hisztériakeltés mechanizmusa is lehet – zárul az elemzés.
Nyitókép: Facebook/Momentum