Call of Duty: Black Ops 6: minden idők egyik legköltségesebb háborúja
Évről évre megújul a csatamező, miközben milliók hagyják ott a fogukat, de ebben az esetben senki nem foglalkozik a temetetlen és névtelen halottakkal.
Esőben és hóban, világosban és sötétben, a Citadella és az Empire State Building felett is ugyanakkora élmény repülni. A Microsoft Flight Simulator segítségével ezt már lényegében bárki átélheti.
Nyitókép: Gary Hershorn/Getty Images, Microsoft Flight Simulator 2024
Egészen elképesztő, hogy több mint 40 éve, egészen pontosan 1982 óta szimulálhatjuk a repülést, ráadásul tehetjük ezt jelentős fejlődés mellett, a technológiai háttérhez alkalmazkodva. Repülésért rajongó ismerősöm már a 2000-es évek elején is ódákat zengett a Microsoft Flight Simulator akkori verziójáról, büszkén mutogatva azt a szettet, amit az irányításhoz épített, és amivel az érzete is megvolt, hogy tényleg böhöm nagy utasszállítókkal szeli a felhőkkel teli égi tenger hullámait. Ma pedig már mindezt
nemcsak egyetlen kontrollerrel, konzolról is megtehetjük, de mellé kimondottan realisztikussá vált ez a valóban lehengerlő, kikapcsolódásnak is remek élmény.
Ehhez a Microsofton kívül egy mára már nem is olyan kis francia stúdióra volt szükség, hiszen az Asobo a 2020-as epizódnál még csak a szárnyait próbálgatta a témában, két A Plague Tale-játékot követően pedig kimondottan a csúcsra tört. Ami persze nem meglepő az említett, a középkorba helyezett videójátékok után, hiszen a gyerekeket, egy testvérpárt, valamint a pestist terjesztő patkányhordákat főszereplővé tevő A Plague Tale: Innocence olyan érzelmi és hangulati bomba volt, hogy 2019-ben simán az év játéka lehetett sokaknál.
A Flight Simulator persze egészen másfajta módon élmény. De... attól még az.
Ezt is ajánljuk a témában
Évről évre megújul a csatamező, miközben milliók hagyják ott a fogukat, de ebben az esetben senki nem foglalkozik a temetetlen és névtelen halottakkal.
Tinédzserként volt egyszer valami Korn-szerű, nu metal bandám, és onnan ragadt a fejemben ez a csodálatos rím-förmedvény. De legalább a témához illik. Vagy legalábbis a legtöbb esetben, mivel a Flight Simulator komolyan veszi a küldetését, miszerint a repülés élményét teszi bárki számára elérhetővé, ezért aztán nem is csak repülők, de akár helikopterek (bot)kormánya mögé is ülhetünk. A karrier, avagy a kampány módban mindenesetre megszerezzük a képesítéseket, első körben az általános fogalmakat és eszközöket megismerve, elsajátítva a felkészülés folyamatának lépéseit, aztán fokozatosan fejlődünk.
A fejlődéssel persze új vasak is szolgálnak, sőt új szerepek is, amikkel a mentéstől a tűzoltásig számos fontos munkát elvégezhetünk.
Természetesen az elsődleges cél a repülés, közben a többnyire (utas)szállítás, a cél és a táv viszont teljesen változó és persze egyre izgalmas/látványosabb. Hozzáteszem, hogy már az első, jelekkel és lekövetésre váró követelményekkel járó felszállások is kimondottan látványosak, ennek a munkának pedig a világ bármely tájáról nekiláthatunk. Én például Magyarországon, Budaörsről kezdtem az ipart, aminek különösképpen megvan a maga hangulata.
A Microsoft Flight Simulator 2024 alatt mindennek megvan a maga menete. A kampányban ez összetettebb, jobban kell figyelni és jobban fogják a kezünket, de erre szükség is van ahhoz, hogy jobban átlássuk a működést. Mert utána ott a többi játékmód, amivel kinyílik a világ. Különböző kihívásokat teljesíthetünk, versenyeken és kisebb-nagyobb távokon biztosítva egy adott időhatáron belüli beérkezést, egy másik módban pedig a Föld legkülönbözőbb részeit kereshetjük fel ahhoz, hogy épületekről vagy látványosságokról készítsünk fotókat.
A Golden Gate-től a Grand Canyonon át a Sziklás-hegységig és Yellowstone Nemzeti Parkig sok mindent láthatunk – ha nem is testközelből és személyesen, de azért elég mutatós formában.
Ezt is ajánljuk a témában
Megszokott dolog, hogy a woke ideológia és a genderlobbi kifejezetten károsan hat egy kultúrtermék megítélésére, mégis akadnak olyanok, akik mindenáron letolnák az ember torkán a propagandát. Böjtös Gábor írása a Dragon Age: The Veilguard nevű videojátékról.
Mindez pedig még mindig nem az összes lehetőségünk, elvégre egyéb légi fuvarokat, előre meghatározott távokat teljesíthetünk, vagy éppen a Free avagy szabad módban csak úgy kiélvezzük, hogy szabadon szállunk, mint a madár. A valós napszaknak és időjárásnak, valamint légiforgalomnak megfelelően, ami azért valljuk be, nem semmi. Elrepülünk Budapest felett, megnézzük a hidakat, a Szabadság-szobrot vagy épp más nevezetességeket, majd elindulunk a kívánt irányba és település felé. Én például simán elrepültem Gödöllőn át Aszódig, majd beazonosítottam a házat. Nem mondom, hogy minden tökéletesen hű, sőt bőven találni pontatlanságokat, de még mindig a legközelebb kerültünk a valósághoz.
A Microsoft 1982 óta futó sorozatának legújabb része
Negatívumként a pontatlanságokat lehet említeni az apróságokon felül, no és a start, a megjelenés kellemetlenségeit, amik idővel szerencsére megoldódtak. A MFS24 sem tökéletes, de az eddigi legközelebb áll hozzá. Hogy egy tér nem pont ugyanúgy néz ki, hogy egy utca nem ugyanolyan hosszú vagy alakú, mint a valóságban, vagy hogy a földön gurulva egy fának ütközve annak tetején kötök ki, az maximum apró bosszúság, semmi más.
Ezzel szemben viszont elég látványos formában repülhetünk el jóformán bármivel, bárhonnan és bárhova, ami mindenképpen komoly élmény. PC-n és Xboxon, klaviatúrával vagy kontrollerrel (vagy profibb eszközökkel, mintha csak a pilótafülkében ülnénk), monitoron vagy hatalmas TV-n. Nem mellesleg a S.T.A.L.K.E.R. 2 mellett így év végére még befutott egy izgalmas játék a sokak által feleslegesen lesajnált Xboxra, ahol a Game Pass-előfizetéssel egyből neki lehet állni Flight Simulatornak is.
Ez önmagáért beszél, ahogy az élmény is, ami legalább kilencven százalékos, vagy inkább feletti, de abban is biztos vagyok, hogy X év múlva lesz ez még jobb is.
Ezt is ajánljuk a témában
2007-ben egy kis stúdió kultikus játékot teremtett, mely a nyolcvanas évek egyik legnagyobb európai katasztrófájából táplálkozott – végül "csak" 17 évet kellett várni a tényleges folytatásra.