Mi az élet a gépek forradalma után?

2017. január 26. 10:07

A technika kényelmével együtt járó visszafejlődés folyamata az élet legkülönbözőbb területein produkál tüneteket. Mára disztópiák egész sora sejteti, hogy az emberi képességek helyettesítése végzetes következményekkel járhat.

2017. január 26. 10:07
Czopf Áron
Czopf Áron

Czopf Áron írása

 

„− Sürgönyeink már nem haladnak túl Tomszkon!
− Egy futárt, de azonnal!”
                               (Jules Verne: Sztrogoff Mihály)
 

Verne híres regényében a futárnak Moszkvától Kelet-Szibériáig az élete kockáztatásával kellett eljutnia II. Sándor cár üzenetével, ma pedig már néhány hanyag kattintással el lehetne intézni az ügyet. A jó hír, hogy nincs már szükség Sztrogoff Mihály szolgálataira ahhoz, hogy egy üzenet eljusson a világ másik felére. A rossz hír, hogy már nincsenek is sztrogoff mihályok, mivel kivesztek közülünk.

Az egyént kiszolgáló technikai apparátus szédületes mértékben bővül. A gépek a hétköznapokban egyre hatékonyabban helyettesítik azokat az emberi kvalitásokat, amelyekre csak nélkülük volt szükségünk.

Ma egy átlagos tinédzsernek fejlettebb híradástechnikai apparátusa és teljesebb (sőt, a világ összes ismeretét tartalmazó) tudástára van, mint régen egy uralkodónak.

A modern ember szemében a technikai eszközök létjogosultsága azzal igazolódik be, hogy meghaladják az emberi képességek körét, kiváltják erőfeszítéseink egy részét – tehermentesítenek minket. Az ipari forradalom automatizált munkafolyamatai utópikus távlatokat nyitottak meg egy olyan jövő felé, amelyben a gépek dolgoznak az emberek helyett. Mégis, már a luddizmusban kitört a fájdalmas felismerés, hogy az ember ezzel nem szabadul fel, pusztán feleslegessé válik.

Mára disztópiák egész sora sejteti, hogy az emberi képességek helyettesítése végzetes következményekkel járhat.

*

A technika kényelmével együtt járó visszafejlődés folyamata az élet legkülönbözőbb területein produkál tüneteket.

Őseink még fejben tartották az útvonalat, ha mentek valahova. Szüleink térképpel (és a térképolvasás képességével) vágtak neki a hosszabb utaknak, mi pedig többnyire egy GPS utasításai alapján hánykolódunk a strukturálatlan térben. Amíg van jel, amíg a hang megmondja, hogy a következő utcasarkon merre forduljunk, addig semmi szükség önálló tájékozódásra, az útvonal memorizálására vagy a helybéliektől kapható útbaigazításra. Elveszik az eltévedés és ezzel a véletlen felfedezés lehetősége.

Amikor a könyvtárakat még nem a laptopok zúgása, hanem a lapozás nesze töltötte be, a kutató elme bibliográfiák, katalógusok és nem utolsó sorban a könyvtáros segítségére volt utalva. Az internetes keresőrendszerek már megkímélnek a fáradságtól, hogy a keresésben mi magunk váljunk jártassá. Minek gyötrődnénk, ha az algoritmus helyettünk is gondolkodik?

Egy mai előadáson már adott a lehetőség, hogy a vetített prezentációt a hallgatóság egyszerűen lefotózza és abban a fölényes tudatban várhassa a következő diát, hogy az információnak – amiért jött –, már birtokában van. Ez a mechanikus rögzítés a jegyzetelés kreatív folyamatát váltja fel, amelyben új szövegként rekonstruálódhatnának az elhangzottak. A modern ember az információt ugyan birtokolja, de néha éppen emiatt csappan meg a valódi tudása. A mindent ellepő értékelhetetlen adatszmogban egyszerűen megfullad az elme.

Az elektronikus adattárolás lehetősége az emlékezőképesség sosem látott mértékű pusztulását is eredményezte. A hagyományos, orális társadalmakban még eposzokat, törvénykönyveket, szent iratokat tudtak szó szerint fejből. Az Anyám tyúkja és az Odüsszeia memorizálása között érzékelhető a különbség.

A technikai fejlődés egyre több emberi képességet helyettesít és tesz feleslegessé a hétköznapokban. Az okos telefonok és buta emberek világában saját művei infantilizálják az embert.

*

A gépeket az ipari forradalom korában megváltóként üdvözölték, ódák, sőt himnuszok születtek gőzmozdonyokról; de amilyen gyorsan felszabadultunk a természet szeszélye alól, olyan gyorsan hajtott igája alá a technoszféra. Cioran szerint az ember „most kiszolgáltatottabb rabszolgája a technikának, mint amilyen rabszolgája a természetnek volt”.

A gépek mára szinte teljesen megfosztottak minket az eredeti világunktól annak minden kellemetlenségével és szépségével együtt, de egy másikat adtak érte cserébe: az internetet.

Amióta átköltöztünk ebbe az új univerzumba − Debord szavaival  „minden, amit az ember valaha közvetlenül megélt, reprezentációvá foszlott”. A spektákulum passzív szemlélésében a fájdalmak és örömök egyaránt átadták helyüket az unalomnak, amelyből lassan a valódi dolgok iránti már-már perverz vágyódás kezd kibontakozni. Profilképek helyett arcokat, file-ok helyett tárgyakat, virtuális reprezentáció helyett életet akarnak a felhasználóvá degradált tömegek.

Erről szól a Westworld című sorozat is, amelyben a szürke hétköznapok fásultságától menekülve tombolják ki magukat az emberek egy robotokkal teli rezervátumban. Metszően pontos, kortárs társadalomkritika. A parkban a vendégek ugyanazt folytatják a valós térben, amit az interneten megszoktak. Jó üzletemberekként minimális energiabefektetésével keresik a maximális élvezetet. Természetesnek veszik, hogy az élmények „járnak nekik”, ha nem is ingyen, de azonnal. Az öntudatra ébredő gépek eközben pontosan annak a világnak a valóságára vágynak, amely elől felhasználóik a karjaikba menekültek. A gép végül teljes mértékben az ember helyébe lép és ezzel beteljesedik a „sorsa”.

„Amikor szenvedsz, akkor vagy a legvalódibb” − mondja a park Ed Harris által alakított tulajdonosa, miközben megöli az egyik androidot. A valódi veszélyt, valódi döntéseket és valódi énjét keresve magának is rá kell jönnie, hogy a fájdalommentes és örömtelen technokrácia határain túl kezdődik az élet.

Erre még az egész emberi társadalmuknak rá kell jönnie, remélhetőleg nem a teljes kiégés árán.

Nagyszerű, hogy egyre hatékonyabb eszközök állnak a rendelkezésünkre, de fontos, hogy a progresszivizmus hurráoptimizmusával szemben mindig legyen bennünk legalább egy csipetnyi a ludditák bizalmatlanságából.

Ha elmegy a net, lehet, hogy nagyon hiányozni fog nekünk Sztrogoff Mihály.

Összesen 79 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
TonyKann
2017. január 28. 11:54
Értem a szerző aggodalmát, de van egy még nagyobb probléma. A Population Reference Buro Washington előrejelzése szerint a föld lakossága 2030-ra 8.5 milliárd, 2050-re 9.7 és 2100-ra 11.2 milliárd lesz. Miközben a lakosság létszáma (70% városlakó) 34 %-kal nő, az élelmiszer fogyasztás 70 % növekedést érhet el. Gabonából a mai 2.1 milliárd tonnát fel kellene tornászni 3 milliárd tonnára, a 200 millió tonna hús termelést viszont 470 tonnára kellene növelni a FAO szerint (Food and Agriculture Organization). Nos a probléma ott van, hogy a termőterület zsugorodik. Talán mégsem a robotika okozza a fejfájást?
csender
2017. január 27. 12:25
Az Isteni teremtés tökéletes. ("És látá Isten, hogy minden a mit teremtett vala, ímé igen jó.") "Szaporodjatok és sokasodjatok, és töltsétek be a földet és hajtsátok birodalmatok alá; és uralkodjatok a tenger halain, az ég madarain, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon." Ez a birodalom akkor maradhat meg, ha uralkodói avégett vannak a világon, hogy Istent megismerjék, őt szeressék és neki szolgáljanak. Az emberek többsége a birodalmat igyekszik kizsigerelni, Istent nem szereti és olyan dolgoknak, olyan embereknek szolgál, amik-akik arra érdemtelenek - de még a sokasodás parancsát is felemásan hajtja végre. Miért várnánk tehát jót? Az emberek teremtményei - kivétel nélkül - tökéletlenek. A tud(om)á(ny)s /Isten megismerése/ a hiábavalóságot szolgálja - a mammont, a teremtett világ lerombolását és egymás kiirtását. Miért várnánk tehát jót? Azok, akik ezektől - saját elhatározásukból, vagy mások kényszerítő (kirekesztő) hatására - elhatárolódnak, elszigetelődnek és igyekeznek Isten parancsai szerint élni - megmaradhatnak. * * * * * Az öregasszony egy kisfiúval vándorol a végtelen pusztaságban. A gyermek talál egy fadarabot, mutatja. Az asszony kézbe veszi, megcsókolja a forgácsot és megsimogatja a fiú fejét. - Látod kis unokám, ezt még emberi kéz faragta.
gonterl
2017. január 27. 08:40
Feltehető, hogy a géprombolók sem gondoltak arra a fejlődésre, ami az ipari forradalmat követte. Lehet, hogy valamire mi sem gondolunk, ezért jelenünket és jövőnket pesszimistán látjuk.
Csomorkany
2017. január 26. 17:31
Azért az nem magától értetődő, hogy az a mindenáron fönntartandó életforma, ahol mindenki heti 40 órát dolgozik. Ha ebből a gépek kiváltanak 30-at, és ellátnak bennünket, felőlem... Ahogy ma is van a világon mondjuk hobbikertészkedés, egy csomó kreatív kézműves tevékenységgel akkor is agyoncsaphatjuk az időt, ha nem kell tömegtermékek előállítására fecsérelnünk. Ami a gépeket illeti, abban a pillanatban, hogy önálló céljaik, akaratuk, méltóságuk támadna, elveszítenék a hasznosságukat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!