Amikor a könyvtárakat még nem a laptopok zúgása, hanem a lapozás nesze töltötte be, a kutató elme bibliográfiák, katalógusok és nem utolsó sorban a könyvtáros segítségére volt utalva. Az internetes keresőrendszerek már megkímélnek a fáradságtól, hogy a keresésben mi magunk váljunk jártassá. Minek gyötrődnénk, ha az algoritmus helyettünk is gondolkodik?
Egy mai előadáson már adott a lehetőség, hogy a vetített prezentációt a hallgatóság egyszerűen lefotózza és abban a fölényes tudatban várhassa a következő diát, hogy az információnak – amiért jött –, már birtokában van. Ez a mechanikus rögzítés a jegyzetelés kreatív folyamatát váltja fel, amelyben új szövegként rekonstruálódhatnának az elhangzottak. A modern ember az információt ugyan birtokolja, de néha éppen emiatt csappan meg a valódi tudása. A mindent ellepő értékelhetetlen adatszmogban egyszerűen megfullad az elme.
Az elektronikus adattárolás lehetősége az emlékezőképesség sosem látott mértékű pusztulását is eredményezte. A hagyományos, orális társadalmakban még eposzokat, törvénykönyveket, szent iratokat tudtak szó szerint fejből. Az Anyám tyúkja és az Odüsszeia memorizálása között érzékelhető a különbség.
A technikai fejlődés egyre több emberi képességet helyettesít és tesz feleslegessé a hétköznapokban. Az okos telefonok és buta emberek világában saját művei infantilizálják az embert.
*
A gépeket az ipari forradalom korában megváltóként üdvözölték, ódák, sőt himnuszok születtek gőzmozdonyokról; de amilyen gyorsan felszabadultunk a természet szeszélye alól, olyan gyorsan hajtott igája alá a technoszféra. Cioran szerint az ember „most kiszolgáltatottabb rabszolgája a technikának, mint amilyen rabszolgája a természetnek volt”.
A gépek mára szinte teljesen megfosztottak minket az eredeti világunktól annak minden kellemetlenségével és szépségével együtt, de egy másikat adtak érte cserébe: az internetet.
Amióta átköltöztünk ebbe az új univerzumba − Debord szavaival − „minden, amit az ember valaha közvetlenül megélt, reprezentációvá foszlott”. A spektákulum passzív szemlélésében a fájdalmak és örömök egyaránt átadták helyüket az unalomnak, amelyből lassan a valódi dolgok iránti már-már perverz vágyódás kezd kibontakozni. Profilképek helyett arcokat, file-ok helyett tárgyakat, virtuális reprezentáció helyett életet akarnak a felhasználóvá degradált tömegek.